2009-08-18

Bulan Kemerdekaan : Teater Muzikal Tun Abdul Razak

Alhamdulillah sudah genap seminggu aku pulang dari BTN di Langkawi dan semangat Patriotik aku masih kental ketika ini (wakakaka poyos je kan?). Hmmm suka hati korang la nak gelakkan aku atau tidak. Namun sempena Bulan Kemerdekaan tahun ini, aku akan cuba memperbanyakan ilmu mengenai sejarah negara di samping amal ibadat sempna Bulan Ramadhan yang bakal tiba.

Semalam, bertempat di Istana Budaya, aku dan Kaki Jalan sekali lagi telah menerobos pintu Panggung Sari Istana Budaya untuk menyaksikan sebuah produksi dari ASWARA iaitu Teater Muzikal Tun Abdul Razak. Hmmm macam kebetulan pula kan, suntikan-suntikan patriotisma terkena pada diri aku. Hahaha buktinya ringtone handphone aku pon lagu patriotik jugak, lagu Inilah Malaysia, nyanyian Jaclyn Victor dan Arch Little Danniel (sempat promote nih, vote lah kat www.hotfm.com.my lagu Satu Malaysia). Ok, Ok berbalik semula kepada Teater Muzikal Tun Abdul Razak (TMTAR).

Masa mula-mula plan nak beli tiket 2 minggu lepas (seblum aku pergi BTN), masih banyak tempat duduk kosong. Sangkaan aku, biasalah cerita-cerita patriotik dan sejarah ni mana ada orang nak tengok! Tetapi, hujung minggu lepas, aku cek balik kesemua tempat duduk dah full! Ayoooo sangat terkejut aku. Rakyat Malaysia sudah minat sejarah? sudah ada kesedaran sivik??? Kira ok lah, atleast masa aku pergi tonton TMTAR nanti takder la lengang saja Panggung Sari tu.

Kedaan di Istana Budaya pada malam semala memang sesak dengan pelbagai golongan manusia. Hmmmm masih ramai jugak yang tak sedar akan bahaya H1N1, tak ramai yang memakai topeng muka. Aku?? sudah pasti aku bertopeng pada malam itu. Kebanyakan penonton yang hadir adalah dari golongan pelajar sekolah dan universiti. Ada juga sekumpulan media yang turut hadir. Paling best , persembahan malam semalam turut disaksikan oleh Yang DiPertua Pulau Pinang sekeluarga. So agak protokol juga la, tak seperti selalu.

TMTAR secara keseluruhannya mengupas perjalanan hidup mantan Perdana Menteri Malaysia ke-2, liku-liku kehidupan, perjuangan dan kekeluargaan, menjadi satu persembahan yang bagus di mata aku. Ia memaparkan detik-detik awal perjuangan Tun Abdul Razak bermula dengan pengajiannya di Lincoln's Inn London dalam bidang Undang-undang , sehinggalah beliau terlibat di dalam politik yang menjadikannya sebagai Perdana Menteri Malaysia. Perjuangan Tun Abdul Razak, menyelesaikan tragedi 13 Mei dan mewujudkan Dasar Ekonomi Baru sangat memberi kesan kepada sejarah Negara sehinggalah beliau dikenali sebagai Bapa Perpaduan!.

Beberapa babak yang menarik perhatian aku adalah sewaktu di Lincoln's Inn, yang menggambarkan sekumpulan pelajar Melayu diperkotak-katikkan oleh orng Inggeris, tetapi Tun Abdul Razak bijak mematahkan pertikaian tersebut. Di situ jelas menunjukkan toleransi Tun sebagai seorang pemimpin.

Babak lain seperti sewaktu Konfrontasi Malaysia - Indonesia juga amat menarik dengan barisan lagu-lagu yang indah dan sedap di dengar. (bukan macam Teater Patriotik 2008- lagu-lagu tak sedap tapi bermesej dan lakonan ala kadar sahaja...mugkin bajet tak cukup). Babak pembukaan FELDA juga berjaya ditunjukkan dengan suasana penuh harmoni. Set-set rumah FELDA pertama yang didirikan juga dipentaskan di TMTAR ini.

Paling memberi kesan adalah babak terakhir di mana pemergian Tun Abdul Razak untuk berehat di London meninggalkan Isteri tercintanya Tun Rahah dan anak-anak. Tun akhirnya meninggal dunia di London setelah bergelut dengan penyakit jantungnya selama ini. Setelah menjadi Perdana Menteri selama 5 tahun, pemergian Tun Abdul Razak banyak meninggalkan kesan kepada negara kita.

Yang jelas, di zaman pentadbiran Tun Abdul Razak, beliau banyak menumpukan usaha untuk menyatupadukan rakyat dan menyeimbangkan ekonomi setiap kaum. Dan beliau juga banyak membuat hubungan diplomatik dengan negara luar seperti China.

Tun Abdul Razak di dalam TMTAR ini juga digambarkan sebagai seorang yang penyayang dan mengutamakan keluarga. Walau sesibuk manapun dia, masa untuk bersama keluarga tetap ada. Jelas ditunjukkan dalam babak sambutan hari jadi anak bongsunya iaitu Nazir.

Antara sumbangan Tun Abdul Razak adalah:
  1. Dasar Ekonomi Baru (DEB)
  2. Dasar kebudayaan Kebangsaan
  3. FELDA
  4. FELCRA
  5. Buku Hijau
  6. Buku Merah
  7. Rukun Negara
  8. Penentangan Komunis
Lakonan mantap Rashidi Ishak (Tun Abdul Razak) dan Fauziah Latif (Tun Rahah) dengan alunan suara yang merdu sangat memukau para penonton terutamanya aku la! Suara Kak Jee masih mantap seperti dulu. Syabas Kak Jee dan Shidee.

Secara keseluruhannya, TMTAR arahan Dato' Rahim Razali ini amat berjaya, dan mampu memupuk kefahaman mengenai sejarah Malaysia di kalangan masyarakat Malaysia ketika ini. Banyak juga perkara-perkara baru yang aku belajar dengan menonton teater muzikal ini. Tahniah sekali lagi.

Kelamahan yang aku nampak dalam TMTAR ini...

  1. Shidee agak nerves dalam nyanyian. Banyak lagu yang sumbang tetapi dapat diatasi di akhir-akhir persembahan.

  2. Mungkin latihan bagi para pelakon tidak mencukupi? ada beberapa kelemahan dalam persembahan yang boleh diperbetolkan.

  3. Penceritaan yang agak simple, mungkin kerana masa persembahan yang singkat. Boleh dikupas dengan lebih baik lagi jika ada pada masa akan datang.
PEACE!



Catatan diari Tun Abdul razak





Tun Dr. Ismail, Tunku Abdul Rahman dan Tun Abdul Razak

Shidee Ishak sebagai Tun Abdul Razak

Fauziah Latif sebagai Tun Rahah


Sempat jugak Shidee promote Filem terbaru dia SETEM..sila ambil satu..

.

2009-08-11

Berkursus La Pulak Kiter~

Setelah hampir 4 tahun berkhidmat di Jabatan tempat aku kerja sekarang ni, akhirnya baru minggu lepas aku di panggil untuk menghadiri Kursus Bina Negara. Dah kompom dah pon, tapi memandangkan ia merupakan salah satu syarat yang wajib di hadiri oleh setiap kakitangan kerajaan, maka aku pon Menurut Perintah yer.

Kursus BTN yang aku pergi ni memang sangat unik, dan katanya belum pernah lagi terjadi sebelum ini di mana-mana kem BTN di seluruh Malaysia!!! Hahaha apakah kepelikan nya?? nanti aku cerita. Tapi sebelum tu aku nak bagi tau, dari Jabatan aku ni, cuma aku sorang jer yang dipanggil utuk kursus BTN kali ni. Tu yang buat aku rasa tak sedap hati tu...tapi apakan daya..SYMP.

Aku diarahkan untuk mengikui kursus BTN di Kem BTN Pulau Langkawi! Yuhuuuuuuuuu dengar je macam memanggil-manggil semangat aku untuk pergi. Korang pon mesti rasa teruja kalau dapat pergi kursus, kat Langkawi pulak tuh! Aku dapat surat panggilan 2 hari sebelum tarikh lapor diri. Mak aiii kelam kabut aku dibuatnya, settle kan segala urusan tempah tiket dan penyediaan barang-barang keperluan. Yang paling penting settlekan beberapa kerja di opis dulu.

Tiba hari yang dinanti, aku bertolak ke Pulau Langkawi seorang diri menaiki Air Asia pada hari rabu (5 Ogos 2009). Penerbangan mengambil masa 1 jam, dan akhirnya aku tiba di Lapangan Terbang Pulau Langkawi pada jam 1 tengahari. Huhuhu nerves jugak aku sebab aku tak tau kat mana kem BTN tu. Just rujuk pada peta yang diberi, aku terus beli tiket teksi di kaunter tiket. Akak kaunter tu bagitau, tambang teksi ke kem BTN adalah RM 20. Hmmm belasah je lah, janji aku sampai. Dalam hati aku tak keruan, sebab pikir macamanalah rupanya kem BTN tu, dan siapalah kengkawan aku kat situ nanti. Sumpah aku tak tau siapa dan dari Jabatan mana peserta-peserta kursus yang lain. huuhuhuhu...

Sampai di Kem BTN tersebut, aku terus melaporkan diri di Dewan Besar. Hmm tengok ada dua orang mamat nih, sedang duduk menungu kaunter pendaftaran dibuka. Maklumlah sampai awal sangat, waktu tu baru jam 1.30 tengahari. Sepatutnya waktu pendaftaran adalah bermula pada jam 2.30 petang. Aku pun berkenal-kenalan la dengan dua orang mamat ni, mereka dari HKL. Pembantu perubatan katanyer. OK at least aku dah ada member kat situ..senang kan??? hahaha.

Selepas mengisi borang biodata diri, kami disuruh mengambil selimut, cadar dan sarung bantal dan dibawa ke bilik (dorm) tempat tinggal kami selama 5 hari. Nak dipendekkan cerita, sampai ke maghrib, jumlah peserta yang mendaftar pada hari itu tak sampai pon 30 orang!!!kami diberitahu oleh Kapten (ketua facilitator) bahawa kursus terpaksa dibatalkan kerana TAK CUKUP PESERTA!!! (minimun jumlah peserta untuk memulakan kursus adalah 50 orang). Tak ke BENGANG kalo korang mengalami situasi begitu????

Kami diberi dua pilihan samada balik semula ke tempat masing-masing atau join satu lagi team kursus yang hanya akan mula mendaftar keesokan harinya. Peserta kursus tersebut akan dipindahkan ke kem kami yang dah tutup nih...Haaaaaaaa aku terus rasa macam kecewa tahap cipan. Dalam hati aku pikir nak balik jer KL, tapi satu hal pulak nak pergi beli tiket...Hmmm lastly kesemua 29 orang peserta kursus termasuk aku bersetuju untuk menyambung kursus yang terpaksa join dengan group lain. huhuhu kalau tak, tak tahu kena tunggu berapa lama lagi pulak untuk kursus akan datang.

Jadi hari pertama kursus, memang aktiviti bebas. Kursus tidak berjalan sehinggalah pengurusan baru datang pada keesokan harinya pada jam 2.30 petang. Malam tu apa lagi, aku dan 3 orang geng baru (hahahha dah ada geng!) keluar la meronda-ronda di pekan Kuah..shopping beb!~ apalagi.

Keesokan harinya barulah ramai yang melapor diri, peserta-peserta yang baru melaporkan diri adalah penjawat-penjawat awam dari MADA dan USM. Jumlah keseluruhan peserta termasuk group aku yang 29 orang tu adalah 158 orang. Ha hambek kau, dari 29 orang jadi 158 orang, dan ini adalah jumlah peserta paling ramai katanyer~!.Maka bermulalah hari-hari menyumbat maklumat kenegaraan di kepala otak kami. Yang paling best, aku terserempak dengan bekas classmate aku masa di sekolah menegah dulu di toilet. Hahahha tak percaya aku boleh jumpa member yang dah lebih 10 tahun tak jumpa kat kem BTN Pualu Langkawi!!! Hikmah namanya.

Maka tarikh kursus aku yang sepatutnya berlangsung dari 5-9 Ogos terpaksa lah ditunda sampai 10 Ogos. Nak dijadikan cerita pulak, tiket kapalterbang nak balik kl pada 10 Ogos tu dah habis! Mampus aku kena balik pada 11 Ogos. Huh extend lagi sehari. Nasib baik la ada 7 orang lagi yang extend tiket sama macm aku. Lega, kalau tak tak tau la aku nak merempat kat mana semalam. So kami buat keputusan untuk terus lepak kat kem sampai 11 Ogos.

Keseluruhannya, kursus BTN ni memang banyak mencelikkan mata aku tentang semangat patriotisma. Ramai orang kata, BTN ni tujuannya untuk basuh otak supaya sokong UMNO!. Bagi aku tidak sama sekali. BTN adalah untuk memperjelaskan tentang apa yang benar dan apa yang salah yang semuanya termaktub di dalam Perlembagaan Malaysia. Kepada sesiapa yang tak paham Perlembagaan, maka wujudlah huru hara sepertimana yang kita lihat sekarang ini.

Dan yang penting, aku dapat ramai kawan-kawan baru dari pelbagai Agensi. Syukur, hikmah Allah kepada diri aku. Harini, di malam ini, aku masih terkenang peristiwa -peristiwa indah yang berlaku sepanjang minggu lalu...Rasa macam nak pergi BTN lagi!!! (hahaha jangan la kantoi periksa).

PEACE!



Risau jugak pasal H1N1 ni, aku bertopeng sepanjang masa....

Ni la Group LDK aku!


KEMBARA

Ni maksudnya jalan ke depan yer..bukan suh panjat pokok!




Beg oren tu adalah beg Coklat-coklat yang aku beli! Siapa nak??? mai la sini selagi stock masih ada!


2009-08-03

Pesta Floria Putrajaya 2009!

Aduh aku merasakan seakan-akan satu sumpahan bile tak ada idea nak menulis entry baru...aku akan asyik teringak kat blog aku yang tak seberapa tu dan akan rasa bersalah..huuhhuu. Akhirnya hari ni dapat juga idea dan bahan untuk menulis! Alhamdulillah.

Pesta Floria 2009 yang kini sedang berlangsung di Putrajaya dari 1 hingga 9 Ogos 2009, akhirnya menerima kunjungan Janggel hari ini! Sebetulnya dari first day open lagi aku nak pergi, tapi memandangkan banyak pula perkara yang berlaku hujung minggu lalu, akhirnya kunjungan ke Pesta Floria Putrajaya 2009 ini kulakukan hari ini. Tepat habis kerja, aku dan rakan sekerja (Kaki Jalan) meredah kesesakan lalulintas yang tak seberapa kat Putrajaya nih (hahaha mesti orang KL Jeles!!!!) menuju ke tapak pesta di pinggir Tasik di Presint 2. Hmmm aku mula-mula kompius jugak, "awat lengang je? Tak macam pesta pon???" Pastu tetiber terus berfikiran positif. "Orang tak keluar opis lagi. Hari ni pun hari bekerja, sebab tu tak ramai. Mungkin malam nanti ramai yang datang."

Bermulalah aksi snapy-snapy gambar. Huh memang cantik betol bunga-bungaan di sana. Yang segar bugar mahupun yang hidup memang ramai!!! Erk... hheheheh cuci mata di petang hari! Pelbagai spesis orkid, dan bunga-bungaan lain yang aku tak tahu nama ada disana. (Tapi kebanyakan bunga yang aku nampak adalah orkid, majoriti!) Pembahagian tapak pesta, menurut penglihatan aku adalah mengikut agensi dan organisasi. Ada la beberapa agensi kerajaan dan swasta yang membuat pameran bunga-bungaan mereka di sana mengikut konsep yang pelbagai. Tak reti aku nak cerita, tengok sajalah gambar-gambar yer.

Menurut member aku si Kaki Jalan tu, Pesta Floria tahun ini agak "Kurengggg" berbanding tahun lepas.. Kenapakah agaknya? Aku tak dapat nak buat perbandingan sebab yang tahun lepas unya aku tak pergi. Tapi dari apa yang aku lihat, pameran bunga-bungaan tahun ini agak kurang. Adakah kerana kekurangan penganjur??? Entahler...

Tapi yang pasti, Pesta Floria tahun ini masih berbaki 6 hari lagi. Jadi jom kita beramai-ramai support la sikit usaha kerajaan memartabatkan industri pertanian dan pelancongan Negara! Pesta Floria 2009 akan berakhir pada hari Ahad ini, 9 Ogos 2009..huhuh pada ketika itu di manakah aku??? hahaha mungkin aku berada nun jauh di Utara!!! Hmmm tunggu....

PEACE!!