2010-09-27

Berjimba-Jimba Di Pangkor: Part III

Assalamualaikum..

Alhamdulillah sekali lagi diberi kesempatan untuk menyambung kisah percutian singkat di Pulau Pangkor. Rasanya sejak dari mula sampai ke Pangkor sampailah ke petang hari yang sama, kisah-kisah mandi-manda di pantai dan bersnorkling menjadi fokus utama entry sebelum ini. Ok kali ini aku nak sambung kisah di malam hari pulak.

Malam pertama kami di Pangkor dimulakan dengan kisah mencari makan di tepian pantai. Seperti entry sebelum ini, aku ada katakan yang banyak gerai makanan yang terdapat disepanjang pantai Teluk Nipah, jadi isu makanan tidak timbul sekiranya mahu bercuti di sini. Setelah berjaya memilih port, maka aktiviti makan malam pon berlangsung, hasil tuaian tak berapa menarik, makanan pun biasa-biasa saja. Tapi yang best nya feel makan tepi pantai berbumbungkan langit dan bulan...tup tup tetiba hujan lebat hahahaha...hambek ko. terpaksa berlari-lari anak balik ke chalet.

Aktiviti malam diteruskan dengan aktiviti menyumbangkan sora, mujur la si Wan (member aku) berjaya mendapatkan harga patut, jadi kira sesi lepas geram la. Lama jugak tak menyumbangkan suara. Lepas selesai menyumbangkan suara, aku dan Amin Ungu (AU) mula menjalankan projek rahsia kami, aku dah berpakat dengan member aku untuk tunggu di rooftop untuk memasang lilin. Tujuan asal adalah untuk meraikan hari lahir Kaki Jalan (KJ). Haaa itulah sepraisnya, bukan main bersusah payah kami bawak kek dari KL ke Pangkor, walaupon kemik sikit kek tu, tapi aku kompon si KJ memang nanges guling-guling malam tu hahahha. Happy Besday KJ!

Malam tu kami lepak di rooftop chalet sampai tengah malam. sembang-sembang sambil mengumpat apa yang patut. Memang sejarah sungguh la jadinya.

Kisah Hari ke-3

Keesokan harinya, pagi-pagi lagi kami dah bangun, walaupun mata rasa berat giler nak bukak tapi aku gagahkan jugak diri ini untuk meneruskan aktiviti hari terakhir di Pulau Pangkor. Mula-mula macam biasa la, pergi cari sarapan dulu. Nasib malang lagi, pagi-pagi dah kene cekik darah, mahal kot sarapan pagi sampai RM16?

Lepas sarapan pagi, kami pergi menyewa motorsikal. Idea rempit datangnya dari KJ. Nak bawak AU pusing-pusing pulau katanya. So, kami menyewa 2 buah motrsikal. Satu KJ bawak, dan satu lagi aku bawak. Si AU membonceng saja sebab dia takde lesen motor. Kami naik motor dari Teluk Nipah ke pekan Pangkor. 

Lokasi 1: Batu Bersurat

Siapa kata Batu Bersurat (BB) hanya terdapat di Melaka? Kat Pulau Pangkor pun ada Batu Bersurat yer. Kawasan BB ni terletak bersebelahan dengan rumah-rumah orang. Agak tersorok jugak sebenarnya tap itu jugaklah yang menjadi daya tarikan di sana.

Lokasi 2: Kota Belanda

Di Pangkor juga terdapatnya runtuhan Kota Belanda. Kota nya takdalah besar sangat tapi memang serupalah macam yang kita selalu tengok kat Melaka tu. Apa lagi, snapy snapy la kat situ buat ONAR! Hahahah

Lokasi 3: Tample Tembok Besar Cina

Sebenarnya aku tak ingat nama tempat ni, tapi ianya sebuah temple dan ada juga replika Tembok Besar China di sini (mini). Tempat ni banyak anjing, so aku malas nak berlama-lama di situ.

Lokasi 4: Pantai Misteri

Fuh lalu lalang kat Teluk Dalam tetiber terjumpa satu lokasi yang sangat cantik. apa lagi, bila idea dah banyak berkompol di kepala, maka macam-macam aksi la muncul!

Lokasi  5: Lapangan Terbang Pangkor

Kami singgah sekejap kat Lapangan terbang ni nak tengok kapal terbang. Hahaha macam tak pernah tengok kapal terbang pulak kan? Sebenarnya aku tak pernah tau pon Pangkor ada lapangan terbang. Ni first time aku tau.

Selepas selesai merempit mengelilingi Pulau Pangkor, kami terus balik ke Chalet dan bersiap-siap untuk pulang. Perjalanan masih jauh so sebab tu la kami kena keluar dari Pangkor awal.

Kami meninggalkan Pangkor pada jam 12.30 tengahari. Selepas selesai lunch di Lumut, dan bershopping ala kadar (hahahha aku ala kadar, yang lagi dua orang tu tak tau la), maka perjalanan pon diteruskan ke Ipoh. Dalam perjalanan sempat jugak kami singgah di Taman Paya Bakau Lumut. Fuh 'ramai' giler monyet kat situ, siap ada sekor monyet jantan kejar aku sebab aku bawak botol air. Terpaksa aku mencemarkan alam dengan membuangkan botol air tu jauh-jauh. Huhuhuh. Naseb tak kena cabul dengan monyet.

Dah selesai bergambar di Taman Paya Bakau, kami pon terus ke Ipoh. Singgah rumah KJ untuk berehat sebelum meneruskan perjalanan ke KL. Fuh memang ler tersangat penat hari tu, tapi aku puas sebab banyak pengalaman yang aku kumpul sepanjang 3 hari bersama KJ dan AU. Lain kali kami merancang untuk ke tempat yang lebih mencabar! Hahah dimanakah??? tunggu!!!

PEACE!
Sunset di Teluk Nipah, Pangkor
Pekena kerang rebus, siakap tiga rasa dan tomyam ayam (taksedap)

Sesi menyumbangkan suara.
Surprise party untuk Kaki Jalan.
Geng Ungu.
Cupcake yang dibawa khas dari KL
Breakfast yang mahal.
Isi minyak dulu
Jom rempit!
Kota Belanda

 
 
 
 
 
Bye bye chalet
 
 
 
Pekan Lumut
 

 
 



2010-09-23

Mami Call: Kisah Raya di London.

Assalamualaikum...

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI 

Petang semalam Puan Datin call aku dari Tanah Inggeris [huh saje la tu nak kasi aku jeles!!!]. Ish tak baik tau mami aku ni, katanya cuaca kat sana sejuk sangat sebab tu asyik lapar je. Hahaha aku pon dengan jahatnya menyatakan yang aku baru lepas makan ayam golek dan nasik beryani gam! [tipu..!!!!! padahal aku rendam megi je semalam] saja nak buat serangan balas terhadap mami.

Ops kenapa pulak mami aku ada di Tanah Inggeris ya? Ok let's start the story, minggu lepas, seminggu lepas raya Puan Datin dan Encik Dato' bersama aunty dan uncle serta cousin aku telah terbang ke UK untuk berpoya-poya berhari raya sambil mengunjungi sanak saudara di sana. Huh perancangan awal, aku yang sepatutnya pergi! Tapi memandangkan fulus yang tidak berapa nak ada dan bebanan kerja yang menggunung lepas-lepas raya ni akhirnya aku pasrah...untuk pergi pada next trip! HAHAHAHA [tetap nak pergi jugak!]

Sambung balik, bila aku bukak la FB [laman sosial yang menjadi kegilaan para-para manusia abad ini] fuh satu lagi serangan hendap terhadap page FB aku telah dilakukan oleh sepupu aku yang join trip tu!!! Ini tidak adil..berdozen-dozen gambar ditepekkan dalam FB tu. Huh!!~! OK FINE, ada lori ada bas, ada hari akan ku balas !!! tunggu plan aku seterusnya selepas ini pasti terbungkam mata mu wahai sepupuku hahahaha![gelak jahat]

Seronok tengok Puan Datin dan Encik Dato' serta sedara mara aku berhari raya di kota London, Glasgow, Cambridge, Manchaster dan lagi..dan lagi..dan lagi... takper la, aku tumpang gembira. Semoga semuanya selamat dan sihat sejahtera di sana. Hmmm lambatnya korang nak balik!!!!! Nak beraya jugak !!!


Oitt:- bosan dowh beraya kat Malaysia tanpa Ibu Bapa...[Raya kan sebulan..huwaaaaaaaaa]
Oiit 2:- Tak sabar nak buang masa hujung minggu ni...;P Hahahahah!

PEACE!
Ala jeles giler tengok diorang bergumbira di sana!!!!
Hmmm best nya kalo boleh naik sampan tu sambil nyanyi lagu "Dayung Sampan"
Teringin nak duduk lepak tepi sungai ni sambil mengenang naseb diri...;p

2010-09-22

Pangkor Escapade : Raya Mode

Assalamualaikum...

Lagi-lagi raya! hahaha merasalah korang baca entry raya pulak sepanjang bulan Syawal ni. Kalau bulan lepas sepanjang-panjangnya aku belasah entry makan, kali ni aku belasah pulak entry aku merayap-rayap di hari raya!

Bagi siapa-siapa yang perasan, setiap tahun bila tiba hari raya, aku akan buat konvoi raya dengan geng-geng aku seperti tahun lepas, ingat tak? kalau tak ingat sila semak sendiri entry tahun lepas. Tapi tahun ni lain sikit la konvoi kami, bukan pergi beraya rumah orang, tapi kami dah sepakat cuti panjang hari raya tahun ni kami akan memulaukan diri dengan hari raya. Haahha apakah?

Sebenarnya tahun ni kami masing-masing bercuti panjang sempena hari raya. Jadi bila dah cuti panjang,kami merancang sebuah percutian. Memandangkan kami kerja jauh di antara satu sama lain, dan jarang jumpa, jadi kami mengambil inisiatif untuk berkumpul di satu tempat yang jauh dari kesesakan. Wah percutian kah??? Ya kami ke Pangkor! Pulau Pangkor, di Perak. Alamak, asyik-asyik Pulau Pangkor kan? Best apa!

Jadi dengan berbekalkan kereta baru kawan aku yang sangat besar dan sangat selesa, dia mengangkut kami semua dari Ipoh, ke Tapah, ke Teluk Intan dan terus ke Lumut. Alhamdulillah walaupon perjalanan di awal pagi diiringi hujan lebat, tapi kami nekad teruskan jugak percutian itu.

Sampai di Lumut dalam pukul 12 tengahari, dan terus park kereta di tempat letak kereta berbumbung di tengah-tegah Pekan Lumut. Harga parking kereta tak mahal, cuma Rm 7 ++ sehari (24 jam)..betol kot sebab kami letak 24 jam tak sampai sepluh ringgit pon.

Sampai di Jeti Lumut, terus beli tiket ferry dengan harga RM 10 untuk perjalan pergi dan balik. Kira murah la tu. Aku pon tak tau dah berapa kali aku pergi Pangkor, tapi setiap kali pergi mesti ada kelainan yang aku rasa. Sampai di Jeti Pangkor, fuh terkejut jugak sebab keadaan dah lain! Dah berwajah baru la! Lebih cantik dan teratur. Baru la ada rupa kawasan percutian. Pekan Pangkor telah melalui satu transformasi yang sangat hebat! Kalau tak percaya silalah pergi.

Di Pangkor, kami telah menyewa sebuah kereta Kancil dengan harga RM 80 sehari [Puas member aku bargain!!! hampa..dapat kurang seposen jer!!!!] Okla..kongsi-kongsi. senang untuk bergerak dengan beg-beg yang banyak. Kami terus memandu ke Pantai Teluk Nipah, sebab masa di Jeti Lumut tadi kami telah bersetuju untuk menginap di Pangkor Inn Chalet. Harga pon berpatutan, hanya RM 80 sehari. Bilik cukup selesa dan siap ada aircond lagi! Antara banyak-banyak kawasan di Pangkor, Pantai Teluk Nipah lah yang paling popular dan paling ramai dikunjungi pelancong. Tapi yang tak bestnya ada sedikit construction di pantai...tak kisahla, janji boleh mandi.

Aktiviti utama di Pangkor sudah semestinya snorkling! Harga snorkling pon agak murah, hanya RM 15 seorang siap dengan bot trip ke pulau berhampiran. Boleh tahan la, tak mahal sangat. Sepetang kami berendam dalam laut dan sebelah malam pekena seafood di gerai-gerai makan yang banyak tumbuh di gigi pantai. Best woooo!

Walaupon tak lama di Pangkor, tapi pengalaman berkumpul bersama kawan-kawan memang tak akan dilupakan. Susah senang bersama (ehemmmm macam pernah dengar ayat tu)....

Ok tak mau cerita lebih-lebih, yang lain tu sensored! Hahaha. Layan gambar-gambar yang tak seberapa ni sajalah ...

PEACE!

Oitt:-  Masih dalam Mood Raya..mak bapak pulak masih diTanah Inggeris.. adoi.... bosannya.... lama lagi diorang nak balik ni...


Bergambar dengan Itik dulu kat rumah Acid...