2011-03-31

Edisi Kembara Selatan : Hari Kedua (Tioman)

Assalamualaikum!!!

Sambung citer Kembara Selatan hari kedua. Kalau semalam perjalanan memakan masa hampir 4 jam dari KL ke Mersing dan aktiviti menembak di pantai-pantai Mersing, hari kedua aku dan KJ plan melarikan diri ke pulau pulak. Maklumlah hajat di hati kononnya nak bersnorkling dan berisland hopping di KRABI, tidak kesampaian. Akhirnya kami nekad ke Pulau Tioman...sebuah pualau yang masih belum pernah aku jejaki.

Seawal 8.30 pagi kami bergerak dari rumah Abu menuju ke jeti Tanjung Gemok di Rompin. Siasatan dibuat mengenai waktu pelepasan bot ke Tioman dan harga tiket. Kami diberitahu yang bot dari Jeti Tanjung Gemok ke Tioman paling awal akan bertolak pada jam 9.00 pagi. Tapi masalahnya waktu petang tiada bot dari Pulau Tioman ke Jeti Tanjung Gemok. Pasrah...akhirnya kami mengambil keputusan untuk ke Pulau Tioman melalui Jeti Mersing pada jam 11.30 pagi dan bot akhir dari Tioman ke Jeti Mersing adalah pada jam 4.30 petang...hmmm kira ok la sempat la nak meronda-ronda di Tioman sekejap. Cukup sekadar menjejakkan kaki saja.

Dari Jeti Tanjong Gemok kami bergerak ke Jeti Mersing yang mengambil masa 30 minit perjalanan. Tambang ke Pulau Tioman pula adalah RM 35 sehala. Sepanjang perjalanan dari Tanjung Gemok ke Mersing kami sempat singgah di beberapa buah pantai antaranya Pantai Gembira dan Pantai Ayer Papan. Tak sangka pulak di Mersing ada sawah padi!!! Terkesima bila tengok sawah padi terbentang luas di tepi pantai.

Sampai di Jeti Mersing kami pon singgah makan di food court berdekatan. Makan tengahari terus sebab takut susah nak makan di Pulau Tioman dan harganya kompom mahal. Keadaan di jeti agak sesak memandangkan kami pergi time cuti, dan ramai pelancong yang rasanya akan menginap 2-3 hari di Pulau Tioman...kami je yang gila pergi balik hari hahaha. Seriously memang tak merancang pon ke Tioman, segala-galanya sepontan.

Perjalanan dari Mersing ke Pulau Tioman menaiki bot mengambil masa 1 jam 30 minit. Alhamdulillah tak sempat nak mabok laut sebab ada aircond kuat..kalau tak kompom dah muntah. Kami turun di Pantai Kg. Tekek, Pulau Tioman. Sampai-sampai je, terkejut sebab tengok sepanjang pantai telah ditambak dan dibina laluan pejalan kaki...(ala-ala waterfront pulak). Memang kecewa. Kami sewa basikal dengan harga RM 5 sejam dan bergerak ke Pantai Air Batang. Alhamdulillah kat situ ada pantai dan banyak dugong dan duyong bakar di sepanjang pantai. Menarik sungguh pemandangan di Pulau Tioman. Tapi walau apa pun, di antara tiga buah pulau yang pernah aku pergi iaitu Pulau Perhentian, Pulau Redang dan Pulau Tioman, aku kompomkan yang Perhentian dan Redang adalah terbaik!!!!. Tioman? Biasa-biasa saja.

Setalah menghabiskan aktiviti di Pulau Tioman kami pon balik la ke Mersing. Sampai di Mersing dah hampir jam 6.30 petang. Sempat lagi menembak sunset di pantai dan bergegas menuju ke Kuala Rompin untuk makan malam. Memang sangat penat di hari kedua tapi berbaloi. Gambar-gambar yang di ambil pon ada juga segelintirnya yang mabeles. Tapi banyak yang hampeh wakakaka. Kami balik semula ke rumah Abu dan tidor. Esoknya kami nak berjalan jauh, jadi kena rehat secukupnya!

Jom layan beberapa keping gambo di Pulau Tioman!

PEACE!

 









2011-03-30

Edisi Kembara Selatan : Hari Pertama (Mersing)

Assalamualaikum!!!

Kembali bersiaran setelah mati kekeringan idea selama beberapa minggu yang lalu, hehehehe. Kali ini aku akan menceritakan kisah "KEMBARA SELATAN" yang berlaku secara spontan akibat kegagalan rancangan asal. Huh?? Apakah rancangan asal itu? Nanti aku ceritakan semuanya.

Kisah pertama:

Kengkononnya rombongan "Geng Ungu" (GU) kali ni akan menjelajah ke Wilayah Utara (Kedah, Perlis, Hatnya dan Krabi) dengan menaiki kereta. Persediaaan dibuat dengan rapi walaupon terdapat beberapa masalah teknikal seperti kemalangan jalanraya, urusan passport, dan dokumen-dokumen perjalanan yang lain, namun masih nekad untuk berjuang ke Utara. Penyertaan kali ini dijangka merosot memandangkan ada beberapa ahli GU yang tidak dapat turut serta sebab masalah peribadi.

Setelah membuat beberapa siri mesyuarat bersama pengasas GU iaitu KJ melalui dalam talian (online) dan simisi (SMS) akhirnya kami bersepakat untuk menjalankan acara tunggu dan lihat sehingga ke tarikh yang dijanjikan. Urusan cuti aku dan KJ dah selesai. Alhamdulillah bos benarkan bercuti selama dua hari ...so total percutian aku adalah 4 hari bermula Jumaat hingga Isnin (kes sama banyak dengan percutian ke Bali).

Tiba masa sehari sebelum ke Utara, aku dan KJ masih belom mendapat kata putus. Akhirnya setelah melalui beberapa insiden kebetulan, akhirnya kami bersetuju untuk mengubah plan. Daripada Jelajah Utara, terus beralih arah ke Kembara Selatan!!! Tambahan pula ada seorang rakan yang dengan bermurah hatinya mengajak kami pulang ke kampungnya yang tidak kurang hebatnya. Dengan keadaan pasrah dan redho akhirnya aku dan KJ nekad untuk pergi bercuti tanpa kehadiran ahli GU yang lain. Alasan untuk terpaksa meneruskan coti:-
  1. Aku dah memang megidam nak bercuti, tensi dengan kerja-kerja bertimbun.
  2. Cuti dah lulus dan memandangkan bukannya senang aku nak minta cuti sesuka suki, maka aku nekad menggunakan peluang sebaik-baiknya.
  3. Rasanya ini kali terakhir dapat peluang bersuka ria sebab lepas ni bila projek dah start kat opis, maka akan mengalami hari-hari yang sukar. Jadi aku akan menggunakan peluang ini dengan gigih dan tekun!
pssst: hahah tak bleh blah kan siap bagi alasan kenapa nak bercoti sesangat!

Ok aku sambung balik kisah Kembara Selatan.

Perjalanan kami bermula pada hari Jumaat (day 1). Kami bertolak daripada Puncak Jalil, Selangor dengan menaiki kereta Proton Iswara Aeroback bewarna merah merendah highway PLUS menuju ke Seremban. Di Seremban kami berjumpa dengan Abu (kawan yang kata nak balik kampung tu) dan keluarganya di plaza tol Seremban. Setelah berkumpul, kami terus menuju ke bandar Seremban untuk bersarapan pagi. Waktu tu jam menunjukkan pukul 8.30 pagi. Alhamdulillah perjalanan lancar dan cuaca sangat baik. Lagu tema kami adalah Awan Nano nyanyian Hafiz AF. Hehehe (selingan).

Setelah urusan bertukar-tukar senjata oleh Abu dan kawannya selesai di kedai makan, kami pun meneruskan perjalanan dari seremban menuju ke Kuala Pilah kemudian ke Muadzam Shah, Rompin dan banyak lagi tempat yang aku tak dapat recall (melalui jalan lama) dan akhirnya menuju ke Mersing! Yeahhh WELCOME TO MERSING! Sebenarnya dah banyak kali juga aku pegi Mersing tapi tu semua atas urusan kerja dan hanya tertumpu di beberapa kawasan sahaja. Tapi kali ni kami berpeluang menjelajah Mersing luar dan dalam. Dari Pekan Kuala Rompin menuju ke Kampung Belukar Juling (Kampung Abu) memang kami disajikan dengan pemandangan yang indah-indah! Awan sangat santek!

Sampai di rumah Abu, parents dia dah tunggu dengan hidangan tengahari. Kami tiba di Mersing dalam jam 2.00 petang. Di meja makan telah tersedia makanan yang paling istimewa iaitu KETAM REBUS!!! Bukan ketam sebarangan yer, ni ketam yang saiznya lebih besar dari tapak tangan orang dewasa! Kagum aku. Walaupun aku ni tergolong dalam golongan bukan pencinta ketam, tapi bila dah dijamu dengan ketam sebegitu rupa, maka aku terpaksa menerima hakikat yang isi ketam itu sangat menggamit dan manis. Thanks Abu sebab bagi peluang aku rasa ketam yang sedap dengan menunjukkan kaedah yang betol mengopek kulit ketam.

Selepas makan, kami berehat sebentar sebelum keluar menembak di kawasan pantai yang terletak tidak jauh dari rumah Abu. Mabeles sungguh pemandangan pantai-pantai di Mersing, aku, KJ dan Abu tidak melepaskan peluang menembak di segenap penjuru pantai. Antara pantai yang kami singgah adalah Pantai Penyabung, di mana terdapat sebuah jeti nelayan yang sangat mabeles!

Selesai aktiviti menembak sehingga ke senja di hari pertama. Selebihnya kami melepak-lepak sahaja sehingga malam. Hari pertama agak penat dan tidur pon agak awal jugak. Esok ada plan menarik untuk diharungi, jadi rehat yang cukup adalah perlu! OK nanti aku sambung episode 2 siri Kembara Selatan ni...

Jom layan beberapa keping gambo yang sempat ditembak...:p

PEACE!

Bandar Seremban di pagi hari...time ni semua orang dah masuk keje kot..lengang je.
Singgah sarapan di Seremban bersama Abu dan keluarganya...Adam tengah badmood hehehe.
Selamat datang ke Bandar Muadzam Shah!!! First time aku sampai sini.
Pemandangan sepanjang perjalanan ke Mersing.


Sempat jugak amek gambar lembu tu hehehe.
Tiba di pekan Kuala Rompin sebelum masuk ke Negeri Johor!



Ni dia ketam rebus!!!! Nikmats!

Salah satu jeti yang banyak terdapat di Pantai Mersing.

Gambar aku wajib ada la hahaha (muka macam baru bangun tido eh???.)



Time ni Adam dah hyper! Adam dan nenek mengait pukat~!

Nenek ni tengah gigih mengait pukat.

Abu dan salah satu senjatanya! Mantaps!
KJ yang tak habes2 posing hahahhaa

Oh Awan Nano...sangat santek!

Berangan tersesat di KRABI~
Adam yang kiut!!!!

Agak-agak, Krabi macam ni tak?


Senja dan hujan.

Terasa macam kat Tanah Lot, Bali pulak...Rindu Bali....








2011-03-21

Festival Belon Udara Panas Ke-3 di Putrajaya

Assalamualaikum!!!

Sepertimana yang dijanjikan dalam entry lepas, aku nak citer pasal Festival Belon Udara Panas Kali Ke 3 di Putrajaya yang berlangsung pada 17 - 20 Mac 2011 yang lalu. So biar aku ceritakan PENGALAMAN AKU dengan event ni.

Sebenarnya, festival ni memang salah satu acara yang ditunggu-tunggu saban tahun oleh kebanyakan pecinta belon udara panas termasuklah aku. Walaupon sehingga kini masih belum berpeluang untuk menaiki belon-belon tersebut akibat sambutan yang terMAHA hebat, pasrah je la tapi bila dah dapat menembak belon-belon pelbagai bentuk itu sudah cukup menerujakan aku.

Aku ke festival tu boleh dikatakan setiap hari! Hahaha gila kan! Ya betol setiap hari aku singgah untuk menembak belon. Untuk makluman, belon-belon udara panas akan mengembang dan diterbangkan ke udara melalui dua sesi setiap hari iaitu pada jam 7.30 pagi dan 5.30 petang dan aku telah hadir pada kesemua sesi tersebut selama 3 hari berturut-turut! ngeh~ dan sedikitpon aku tak mengulor time kerja ya tuan-puan sekalian. Aku baik tau!

Hari pertama, aku menembak di waktu pagi dalam keadaan cuaca yang sangat indah dan terang! Tapi bila waktu petang jer hujan, jadi keadaan langit tak biru dan gambar tan seberapa dapat di ambil. Apa yang aku nak cerita adalah mengenai perhimpunan Geng Ungu dan Bapak Otai serta konco-konconya pada hari ke-3. Pagi hari ketiga, iaitu pagi Sabtu, aku dan KJ dah gerak dari rumah ke Putrajaya pada jam 7.00 am dan kami tiba di tapak pesta pada jam 7.30 am. Waktu tu semua belon dah dalam proses dikembungkan dan dah ada yang dah terbang! Aku dan KJ dengan serta mertanya menembak walaupun hanya baru tiba di tempat parking yang strategik. Hehehe.

Selepas acara menembak selesai sekitar jam 9.30 am, aku dan KJ disertai oleh Chekda (penembak susam-suam kuku, hahaha) bersarapan di Presint 8 sambil memulakan mesyuarat untuk projek terbaru beserta hasutan-hasutan tahap dewa. Lama jugak kami melepak di kedai makan tu, hampir 3 jam jugak la sebab banyak isu yang diusulkan.

Sebelah petang, barulah perjumpaan sebenar bermula. Hujan turun agak lebat sekitar jam 4 petang. Masa tu aku dan kengkawan yang lain mencari tempat berteduh di Menara Usahawan sambil makan Kenny Rogers yang telah dibargain oleh Bapak Otai. Hahaha suka! Suka! Hujan berhenti sepenuhnya dalam jam 5.30 petang dan masa tulah belon-belon mula dikembangkan. Keadaan awan tak berapa cantik sebab still mendung tapi sebab gian nak menembak, pedulikan saja semua itu!

Macam-macam teknik yang Bapak Otai ajar. Dan banyak juga gambar-gambar pasrah ditembak hehehe. Kami menembak di Putrajaya sampai ke malam. Sampai tutup la Festival Belon tu!. Lebih kurang jam 10.00 malam kami meneruskan acara lepak-lepak di Restoran Mamak Presint 18, Putrajaya. Masa tulah semua gambar-gambar diulas oleh Bapak Otai...huhuhu.

Kesimpulan bagi Festival Belon Udara Panas tahun ini adalah, banyak belon-belon baru diperkenalkan antara yang paling popular adalah belon Doraemon dari Jepun dan belon Darth Vader dan Two Face dari Belgium. Bagi yang nak merasa naik belon pulak, ada sekitar 4 buah belon udara panas yang disediakan berbanding hanya satu tahun lepas. Walaubagaimanapun hanya 300 tiket sahaja dikeluarkan dalam satu sesi. Sikit bebeno!Anyway aku puas hati sebab dapat menembak belon tahun ini. InsyaAllah kalau ada lagi tahun depan, aku nak pergi menembak lagi!

PEACE! 
Idola terbaru Pesta Belon.DORAEMON!!!!
Belon dan kapal terbang.
Sesi makan oleh Bapak Otai...Kenny Rogers!
Antara artis yang hadir...Shira!
Ni artis gak ker??? lalallaa