2010-01-11

Explorasi Meredah Hutan (FRIM)

Edisi eksplorasi kedua tahun ini diteruskan dengan ekspidisi menjelajah hutan FRIM. Another unplanned activity yang aku buat dan kali ini pesertanya bertambah kepada 3 orang. Hahaha macam ler ramai sangat kan! Ahli tetap sudah semestinya aku, kaki jalan dan seorang pendatang baru Kelab Janggel iaitu Rimau Jadian! (Aha boleh ke namanya Rimau Jadian? hehehe).

Kami bertolak ke FRIM, Kepong seawal 7.00 pagi dengan meredah MRR2 yang sangat lancar dan cuaca pagi itu sangat nyaman dan elok! Alhamdulillah sekali lagi aktiviti kami direstui.

Tiba di FRIM, sempat jugak menapau nasi lemak kat kedai tepi jalan, buat bekalan lepas habis mendaki nanti. Kami start meredah belukar pada jam 8.45 pagi. Berbekalkan pengalaman Kaki Jalan dan Rimau Jadian, sepatutnya takkan ada masalah la nak ber'jungletrekking' kat situ. Tapi setelah meredah laluan trecking yang agak mencabar selama setengah jam "tetiber" je terjumpa jalan mati! Ayakkkk~ how come a? Terpaksalah kami patah balik mengikut denai yang lain. Untuk pengetahuan, denai yang kami lalu tu seumpama dah lama tak ada orang lalu. Agak sunyi dan hanya kami bertiga sahaja yang lalu kat situ.

Akak kat kaunter tiket tadi ada cakap, kalau tau hiking ikut jalan tu silakanlah. Huh??? sepatutnya kena letak banyak singboard kot kat situ, lagipun tanda-tanda jalan pon macam takder. Akhirnya jalan-punya jalan , tembus la keluar di laluan menghala ke canopy walk. Hmmm redah je lah, memang agak penat jugak walaupun melalui jalan biasa. Sempat juga terserempak dengan sekumpulan bikers yang muncul entah dari ceruk mana entah. Happening betol diorang. Ramai juga pendaki dan pencinta alam yang turut bersama-sama kami pagi tu. Setelah dekat dua jam mendaki akhirnya kami tiba di menara canopy walk! Wah lama dah tak naik benda tu, kali terakhir mungkin pada tahun 2001 kot. Setelah diberi sedikit penerangan, kami pon berjalan lah di atas canopy walk yang setinggi 30 meter dari aras tanah dan sepanjang 150 meter. Best!

Perjalanan turun tidak sesukar sewaktu mendaki tadi. Ada tiga laluan untuk turun, samada mengikut jalan biasa, jalan luar biasa (boleh ker?) dan menelusuri sungai. Kami pilih jalan menulusuri sungai yang dikatakan paling dekat. (Sebenarnya jauh jugak!) Akhir sekali kami berjaya sampai ke tapak perkhemahan yang menjadi checkpoint terakhir kami. Alhamdulillah selamat semuanya walaupon ada 3 ekor lintah yang dengan lazatnya menyedut darah di kaki aku! Wekkkk.

Bila dah sampai tempat paking kereta, apa lagi melantak la nasik lemak yang kami beli pagi tadi. Upacara menambah kalori semula hahahaha. Secara keseluruhan, kami mengambil masa tiga jam untuk mendaki dan turun semula.

Setelah selesai aktiviti di FRIM, kami sempat singgah di Muzium Orang Asli di Gombak. Memang menarik jugak exibition yang ada kat sana. Atleast i know something about our indigenous people!. Masuk pon percuma, so tak rugi apa-apa pon! Anyway, aktiviti kali ini, sangat healthy dan best! Harap-harap lepas ni lagi best!

PEACE!~

Briefing dulu la.!~

Canopy~


Terasa macam kat PANDORA pulak!~




Mana SMURF?

Sekumpulan Mountain Bikers

Nampak kat situ tulis 500meter, tapi nak mendaki tuh huh PENAT!~


Pemandangan KL boleh dilihat dari canopy walk



Muzium Orang Asli - Gombak.

5 comments:

  1. yeah, make sure u don't left me behind *wiNK*

    ReplyDelete
  2. Meriah betul ko janggel trekking.

    ReplyDelete
  3. CikMas =

    Ahakss kalu tertinggal sorry la yer.

    ReplyDelete
  4. Dr.House=

    Meriah le jugak...sampai berekor2 pacat hinggap kat badan aku..hehehe

    ReplyDelete
  5. dah banyak tempat sya pergi hiking tapi dekat frim tak pernah lagi....berapa jam trekking kat dalam frim sampai jumpa checkpoint yang last sekali??

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS