2009-09-10

Vandalisma Vs Seni?

Di pertengahan bulan Ramadhan ni mesti ramai yang sudah tak fokus nak bekerja, fikiran dah melayang ke kampung halaman tercinta dan sebagainya kan? Kompom punya lah, tambah-tambah bile mood shopping raya mula dah menyerang warga kota. Lalu lalang kat sekitar Jalan TAR, shopping complex dan tempat-tempat tumpuan yang lain, memang penuh sesak dengan orang-ramai yang sibuk membuat persiapan untuk Hari Raya Aidil Fitri yang hanya tinggal sepuluh hari sahaja lagi bakal tiba.

Dalam sibuk-sibuk mengelamun tu, kerja tetap kena buat. Hari ni aku ke sebuah advertizing company di Setapak, Kuala Lumpur bersama rakan sekerja untuk meng"finalize" design untuk buku-buku yang akan dicetak. Huh pening jugak bila deal dengan orang-orang GRAFIK yang tak berapa nak GRAFIK nih! Tapi sabar je lah, bulan puasa...banyak pahalanya. Sembang-punya sembang, bincang punya bincang, dah hampir dua jam aku kat situ. Masa tu pon dah almost 1pm. Akhirnya takde jugak kata putus. Aku suruh orang GRAFIK tu email je hasil dia tu kat aku esok. Kalau tak aku terminate je terus wakakaka (macam boleh je!). So dah gerak keluar dari opis tu, sambil memandu dan sembang-sembang dengan colleague aku tetiba aku terpandang satu graffiti yang menarik kat dinding bawah flyover. Hmmm lukisan graffiti yang menarik. Sebelah lukisan tu pulak ada tulis sesuatu yang aku rasa besar maknanya: "Vandalism could highlight certain issue" di samping lukisan seorang pompuan ke lelaki aku tak pasti yang sedang menghulurkan sebuah mangkuk. Mungkin gambar peminta sedekah agaknya.

Penafsiran aku adalah pelbagai. Salah satu daripadanya, adalah kemiskinan. Kenapa masih ada ramai peminta sedekah di negara kita? Apa puncanya? Dan jawapannya pon pelbagai. Pandai-pandailah tafsirkannya sendiri.

Tapi apa yang best pasal Graffiti tu, ianya sangat berseni sebab ianya adalah spray paint art. Hanya orang-orang yang berseni sahaja yang mampu buat benda tu.

Lokasi graffiti nih...hmm kat KL. Taknak lah aku hebahkan. Pandai-pandailah cari sendiri. Tapi ianya memang sangat mudah di lihat.

Selamat Beramal!

PEACE!



2 comments:

  1. klu mcm kat gmbar atas tu vandalisma namenyer.. tp memang cun giler dorg paint..tempat yg dorg bt tu jek tak sesuai..mr janggel tak nak jemput sy gi raya kat rumah ker?

    ReplyDelete
  2. @MAS

    hm betol tu mas...kalau diorg dapat saluran yg betol, baguskan..

    jemputlah dtg beraya ke rumah saya mas!!! :)

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS