2008-07-28

Diari Umrah (Part 1) - Dari Kuala Lumpur Ke Madinah

Assalammualaikum!

Bahagian 1

Assalamualaikum…hush lama gak aku tak meng’update’ blog aku ni kan? Dah lebih 2 minggu!!! Huhuh… Alhamdulillah pada 21 Julai 2008 aku dan keluarga selamat pulang ke Malaysia. Kami bertolak dari Airport Jeddah jam 9.00 malam dan tiba di KLIA pada jam 1.30 tengahari. Lama giler weh dalam kapalterbang. Dekat 9 jam.

Pengalaman mengerjakan umrah kali pertama memang menyeronokkan dan menginsafkan. Ketika diri ini berada di hadapan Kaabah..ishhh syahdu sangat! Macam tak percaya aku kini berdiri betul-betul di hadapan Baitullah yang menjadi lambang penyatuan Ummat Islam Sejagat! Subhanallah….

Aku bertolak dari KLIA ke Lapangan Terbang Jeddah pada 9 Julai 2008 jam 1.50 petang. Kami (rombongan umrah yang terdiri daripada 72 orang jemaah Malaysia berkumpul di KLIA seawal jam 10.00 pagi lagi. Maklumlah nak menyettlekan urusan passport dan sebagainya. Setelah diberi taklimat ringkas oleh ketua rombongan iaitu Ustaz Hamzah dan penyerahan passport ke pihak Airport, akhirnya kami pon bersedia untuk berlepas. Berdebar-debar jugak masa tu. Huhuhuh maklumlah belum pernah naik kapal tebang Saudi Arabian.

Kapal terbang berlepas jam 1.30 tengahari, memang best dok dalam kapal tu sebab kami semua duduk satu kumpulan dan bersembang-sembang. Perjalanan ke Jeddah mengambil masa 9 jam. Naik kebas juga punggung ni tapi seronok. Kami tiba di Jeddah jam 6 petang waktu Jeddah. Berdebar-debar betul masa baru dari kapalterbang, terasa bahang panas mentari dan debu-debu padang pasir berterbangan di sekitar kawasan airport yang masih dalam pengubahsuaian tu. Airport Jeddah tak secanggih KLIA, malahan jauh lagi hampeh..tapi di sinilah berjuta-juta Jemaah Haji setiap tahun berkumpul sebelum berlepas ke Mekah.

Setelah memunggah barang-barang dan menaiki bas yang sedia menunggu kami di airport, kami akan dibawak ke Kota Madinah. Wahhh kali ini perjalanan mengambil masa 6 ke 7 jam!!! Waduhhhhhhh lama nya… Kami sempat singgah makan dan bersolat maghrib – isya’ di sebuah masjid kecil di tepi jalan. Jam dah pukul 9 malam dah masa tu. Suhu sekeliling lebih kurang 45oC. Setelah selesai makan dan bersolat, kami meneruskan perjalanan ke Madinah.

Kami tiba di Madinah jam 1.00 pagi. Wah dari jauh kelihatan tersergam indah menara-menara Masjid Nabawi yang begitu cantik!! Sekali lagi aku terkagum! Masjid Nabawi memang paling indah!. Ya Allah, aku bersyukur kerana peluang yang diberikan ini sangat berharga… Subhanallah..

Kami tiba di hotel jam 1.15 pagi, hotel tempat kami menginap adalah hotel Mawaddah Al-Safwa yang terletak 70 meter je dari Masjid Nabawi! Hehehe best sangat. Sampai di hotel, kami diberi sedikit taklimat mengenai program yang akan dijalankan pada esok hari. Sebetulnya esok tiada apa-apa program yang dijadualkan. Kami dibenarkan berehat dan mengerjakan ibadah di Masjid Nabawi. Alhamdulillah, dapat juga berehat menghilangkan lenguh-lenguh pinggang kerana banyak sangat duduk. Hehehe.

Setelah tidur yang singkat, jam 3.00 pagi aku dikejutkan untuk bersiap ke masjid. Mak ai!, awalnya!!! Subuh di Madinah adalah pada jam 4.30 pagi. Ada lebih kurang sejam setengah lagi. Tapi memandangkan peluang berada di tanah haram bukan datang selalu, aku gagahkan juga diri ini bersiap. Kami bergerak ke Masjid Nabawi dalam jam 3.30 pagi. Samapi di pintu masjid, kekagumanku datang lagi. Subhanallah…indah sungguh masjid ini. Aku terpaku seketika. Masjid Nabawi bagiku tiada tandingan dengan masjid-masjid yang ada di Malaysia. Sungguh indah dan….sangat BESAR!!!! Fully aircondition!! Tak terasa langsung kehangatan bumi Madinah. Aku terus masuk ke masjid dan mengerjakan solat sunat tahiyatul masjid. Yang paling best, dapat duduk di bahagian hadapan masjid (bahagian asal Masjid Nabawi) sebab masa tu tak ramai lagi orang. Sementara menunggu waktu subuh, masa lapangku kupenuhi dengan zikir dan istigfar. Mudah-mudahan kehadiran ku ke tanah haram ini mendapat berkat dan memberikan pengalaman manis untukku….

To be continued

Inilah bagasi kami!
Team kami di KLIA, sebelum berlepas ke Jeddah
Bandar Jeddah dari udara
Ketibaan di Lapangan Terbang Jeddah
Keadaan jalanraya yang sesak.
Singgah makan di mana tah aku pon tak ingat.

Dari jauh dah nampak menara-menara Masjid Nabawi bercahaya.

Keadaan di dalam Masjid Nabawi

Aku dan Ibu di depan Masjid Nabawi
WASSALAM.

1. wahhh bestnyer dpt g umrah..
    hopefully 1 day, i'll be there... :)

2. Yup c!kzurA, memng satu pengalaman yang tak dapat dilupakan seumur hidup.... best.. moga2 kita semua dapat rezeki untuk ke sana.

3. muka kamu mcm bapak orang sudah~

4. Siotttttttttt la ko Bapak Deenasour!!!

5. kemang

Masa ni pakej yg kami sekeluarga amik adalh RM 4.7K sekepala.

6. Kemang:

Kalau ada rezeki pergila..Tak rugi..malah banyak pahala kita dapat! :)

7. tu la..nak2 mase bace entry kat blog fatt, backpackerbusuk..rase sayu je..plan nak pegi 2013, with the whole family..

8. kemang:

Yup bila dah sampai sana memang sayu dan rasa syukur sangat. Rindu teramat nak kembali ke sana.

Insyaallah kalau ada rezeki, dapat la pergi.

9. terasa nak pergi jugakk cepat2 ke sana

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!