2008-07-05

::Review Filem ~ SEPI::

Semalam, aku sempat menghabiskan masa yang ada dengan menonton sebuah filem yang kurasakan cukup indah. Memang benar apa yang diperkatakan oleh teman-teman sebelum ini mengenai filem yang diarahkan oleh seorang insan seni yang cukup berbakat, Kabir Bhatia. Beliau mampu menggarap filem SEPI standing kehebatan filem arahannya sebelum ini, CINTA.

Agak lewat sebenarnya aku menonton filem ini. Setelah beberapa minggu mencuba mengatur waktu-waktu terluang, namun baru semalam waktu yang sesuai itu tiba. Chewah…ayat yang klishe kan??? Macam biasala, selain Mid Valley, tempat yang akan kutuju kalau nak menonton wayang adalah, TGV Sunway Piramid. Tonton dengan siapa?? Huhuhu nak ajak awek, takde..so aku pun ajak la teman serumah, Dhaniel. Show dijadual akan bermula jam 9.20 malam, dan kami tiba di Sunway Piramid jam 9.15. Heheheh biasala, kalau dah pergi dengan Dhaniel, kompom lambat punya!!! [harap-harap Dhaniel tak baca].

Apa yang menarik sangat tentang SEPI?::




SEPI memaparkan kisah hidup, atau lebih tepat kisah cinta di antara tiga manusia yang berlainan, namun bertemu dan berkait di dalam satu babak yang cukup tragis. Kisah ADAM, SUFI dan IMAAN diadun dngan begitu tersusun oleh sutradaranya sehingga membuatkan aku terasa bagai terbagi kepada 3 alam yang berbeza.

Siapakah ADAM?

Dia merupakan seorang pemilik restoran yang terkenal dan kepakarannya adalah dalam bidang kek dan pastry..[nyum..nyum…sedapnyer]. Kesunyian ADAM (Afdlin Shauki) digambarkan dengan hidupnya yang mencari-cari teman untuk dijadikan pasangan hidup, lantaran terpaksa memilih untuk menidakkan yang benar dan mengiyakan yang salah. (???? Erk..apa tu??) Cinta pada seseorang yang tidak kesampaian lalu menyambung ikatan dengan seorang yang menabur harapan tinggi terhadapnya walaupun dia tidak mempunyai sedikitpun rasa cinta terhadap gadis itu. Kemuncak kepada episod ini, cinta yang tidak kesampaian itu kembali dek kerana gadis itu, Ilyana (Vanidah Imran) berjaya menemui apa yang dicari dalam hatinya. ADAM terpaksa mengakui yang cintanya pada Ilyana masih kekal utuh dan terpaksa memberitahu tunangnya Suzie (Nasha Aziz) tentang perasaannya yang sebenar.

Siapa pula SUFI?

SUFI (Tony Eusoff) merupakan seorang suami dan ayah yang kehilangan isterinya kerana satu insiden yang begitu menayat hati. Sejak itu, dia menjdati seoang yang keliru, dek rasa bersalahnya di atas kematian isteri tercinta. Segala-galanya terabai, sehinggalah dia berjumpa dengan Maria (Eja), seorang wanita yang juga sepi kerana tidak mempunyai cahaya mata walaupun sudah berumah tangga selama 7 tahun!. Kesepian SUFI terubat dengan kehadiran Maria namun terhalang kerana Maria masih lagi isteri orang. Segala-galanya hancur sehinggalah SUFI kembali kerahmatullah kerana terlalu lama menunggu Maria.

IMAAN pula?

Seorang gadis yang sedang menuntut di sebuah kolej. Mendalami bidang persembahan teater dan merupakan seorang penulis skrip pentas. "Teater SEPI" adalah hasil nukilannya namun IMAAN (Baizura Kahar) berdepan dengan konflik diri dimana dia masih dihantui oleh bayangan kekasihnya Khalif (Pierre Andre) yang mati terbunuh. Sejak itu, bayangan Khalif sentasa menemaninya. EAN (Syed Hussein) hadir dalam hidup IMAAN sebagai seorang pelakon teater yang tidak pernah putus asa untuk mengenali keunikan gadis itu. Kesepian IMAAN menjadi punca perhubungannya dengan EAN.

SEPI turut menggunakan beberapa effect yang cukup indah seperti layangan kertas di udara, burung-burung beterbangan, tepung-tepung bertaburan (huhuhuhu paling romantic babak ini) dan juga gambaran Taman Tasik Taiping (heheheh bangga sebab negeri aku pun ada dalam citer ni) yang berlatar belakangkan bangunan-bangunan tinggi di KL??? (ish dahsyat jugak tuh). Pendek kata, cinematografinya cukup indah. Ayat-ayat yang digunakan juga banyak menyentuh perasaan. Antara yang dapat aku ingat adalah


“Kenapa perlu berjumpa kalau hanya untuk berpisah?”
(dialog ADAM dan ILYANA)


“Sekarang awak boleh lari sejauh mana awak nak. Kalau hati awak milik saya, saya akan tunggu.”
(ayat MARIA dan SUFI)




Kesudahan cerita?

Filem ini berakhir dengan dua daripadanya disudahi happy ending dan satu lagi agak sedih. Kira 2 vs 1 lah. Aku terpaksa bagi 4/5 bintang untuk filem ini kerana ia memang bagus. Tak boleh nak bagi markah rendah. Jom support filem Malaysia!. Oh ya nak tau review yang lagi best tentang filem ni, pergi lah lawat blog Dennasour . Penceritaan lebih terperici.


Sekarang ni aku tengah tengok filem Ayat-Ayat Cinta…Hush best jugak filem nih…Gambaran tentang muslimin dan muslimah sebenar… Jom tengok!


Barisan Pelakon Utama::

  1. Afdlin Shauki
  2. Vanidah Imran
  3. Nasha Aziz
  4. Tony Eusoff
  5. Eja
  6. Pierre Andre
  7. Baizura Kahar
  8. Syed hussein
  9. Riezman Khuzaimi


6 comments:

  1. Oitz...
    Tgk wayang x ajak..

    ReplyDelete
  2. Huhuhu saje malas nak ajak... hahahahaha

    ReplyDelete
  3. fuh best giler beb!!!!
    hehe, best la style nak komen ni...tak payah ada new window nak komen...mudah!!!
    ni yg smgt nak komen!!

    ReplyDelete
  4. Memang best tul en deennasour!!! Ha apa lagi komen jangan tak komen!!! Eiii tak saboooooooonyerrr...

    ReplyDelete
  5. baru tengok kat netflix. last time tengok tahun 2008-2010. best giler la cerita ni

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS