2011-04-14

Rakyat Malaysia Yang Baik Hati

Assalamualaikum...

Setiap kehidupan pasti ada dugaan dan rintangan yang akan menyerikan perjalanannya. Huaaa mukadimah dah ayat sastera kan. Sebenarnya saja menulis ayat sebegitu bagi menutup stress yang tak henti-henti menghantui diri. Masa ni kat opis aku ada seminar pengurusan stress, agaknya betol kot tajuk dia macam tu, tapi aku tak join sebab banyak keroje.

Semalam merupakan hari terakhir aku menghadiri sebuah bengkel di Nilai, dan bila dah tamat bengkel masing-masing pon semngat la nak balik ke sarang. Aku pulak bermurah hati nak menghantar seorang kawan ke KLIA untuk pulang ke Pulau Pinang.

Seperti yang ramai dah tahu, Al-FariS masih di bengkel dan aku tak tahu bila akan siap. Buat masa ni aku menggunakan Bebiana sebagi teman ke sana-kemari sehari-hari sehinggalah tempoh Al-Faris boleh keluar dari bengkel. Berbalik kepada cerita aku menghantar kawan ke KLIA, dalam perjalanan tiba-tiba sebelum sampai di persimpangan ke KLIA betol-betol berhadapan dengan Balai Bomba KLIA, Bebiana buat hal! Adus masak....perkara pertama yang aku fikir ialah macamana nak pergi kerja esok! (hahahah pelik tol la kan sebab aku boleh pikir macam tu). Padahal sepatutnya aku pikir macamana nak settlekan masalah kete tu, dan macamana nak hantar kawan aku tu ke KLIA!

Alhamdulillah sempat juga aku membawa Bebiana ke tepi jalan. Aku dan kawan aku saling berpandangan dengan muka blur. Masa tu dok kalut la check namelists dalam handphone cari no talipon bengkel kereta. Adui satu pon tak ada. Last sekali aku talipon ayah aku, sebab itu kereta dia hehehe. Ayah aku suruh aku buka bonet enjin kereta dan try check kot-kot ada cable yang putus. Rupanya memang betul, cable clutch Bebiana dah putus!!! Adoi, aku dan kawan aku try juga cari solution macamana nak settlekan masalah Bebiana ni. Setelah menalipon beberapa orang kawan akhirnya dapat la nombor sebuah bengkel di Putrajaya. Bila aku call bengkel tu, diorang kata hanya boleh sampai di tempat kejadian sekitar dua jam lagi. Mampus! Takan aku nak duduk 2 jam kat situ. Akhirnya aku dan kawan aku berjalan masuk ke Balai Bomba untuk meminta pertolongan. Alhamdulillah semua yang ada kat situ nak menolong. Ada sorang brader ni yang keje partime nya sebagai mekanik dan bermurah hati nak tolong aku.

Masa tu jugak aku cakap kat kawan aku, suruh tahan teksi dan segera ke KLIA, takut terlepas flight pulak. Sambil aku dan brader bomba menyetelkan masalah, kawan aku ni pulak sebok menahan teksi. Kesian dia dan kesian aku jugak. Tahan-tahan pun tak ada teksi berhenti. Akhirnya ada sebuah kereta Myvi putih berhenti. Seorang mamat ni kata nak pergi ambik wife dia di KLIA. Syukur, Allah pemudahkan rezeki kami, kawan aku tu pun tumpang la brader tu ke KLIA. Naseb baik KLIA dah dekat cuma 7 km je dari kawasan kejadian.

Berbalik kepada kes Bebiana. Brader bombe mengesahkan yang cable clutch tu dah putus. Alhamdulillah sejurus selepas itu, ayah aku telepon semula, dan dia suruh aku cek dalam bonet belakang. Katanya ada simpan cable clutch lama yang masih elok! Aku pon apa lagi terus selongkar ruangan simpanan tayar spare dan terjumpalah cable clutch lama tu. Brader Bomba tu pon kata cable tu boleh guna lagi lalu dia pon memulakan upacara mengerjakan Bebiana. Alhamdulillah aku bersyukur sangat sebab Allah pemudahkan segala-galanya. Dia beri ujian dan Dia juga beri jalan penyelesaiannya. Syukur teramat.

Masuk kali ni dah dua kali aku mendapat pertolongan dari mereka-mereka yang tidak dikenali. Siapa kata raktyat Malaysia sellfish? Tidak bukan. Insyaallah selagi kita berada di Malaysia, kita akan sentiasa mendapat bantuan.

Syukur...syukur...dan syukur...

Thanks to brader Bomba dan brader Myvi yang sudi membantu kami. Jasa kamu berdua akan kami kenang.

PEACE!








6 comments:

  1. :-)!Pandangla pada yang positiv maka kita akan jumpa yang baik2 saja..(sebut senang tapi nak praktik mmg susah kan??hehe)

    ReplyDelete
  2. Ya betol tu. saya pon rasa begitu.

    ReplyDelete
  3. ok.mungkin aku terlepas pandang..tp sape bebiana n al faris..??haha

    aku paling tak boleh tgk orang naik motor laki pompuan kt tengah2 highway tapi tengah2 tu ada budak2..kene plk hujan..kesian sungguh~

    ReplyDelete
  4. yang baik baik aja.... syukur urusan dipermudahkan

    ReplyDelete
  5. Adam:

    Hahaha AlFaris dan Bebiana tu nama kereta-kereta yang sedang aku pakai skg ni hehehe.

    Memang kesian kan, tapi nak buat caner..hanya mampu melihat saja.

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!