2008-09-17

::Lagi Pasal Beruang Kutub @ Polar Bears::

Post entry kali ni mungkin agak ilmiah sedikit berbanding entry-entry sebelum ini. Bukan apa, sekadar untuk meluahkan pendapat dan menghilangkan stress di tempat kerja. [Huhuhu..pulok.]. Banyak juga isu yang dibangkitkan sebelum ini dalam post entry mengenai Beruang Kutub @ Polar Bears. Terima kasihlah kepada yang sudi mengomen entry tersebut terutamanya kepada Suzura dan Beautifullife. Komen-komen anda cukup bernas dan boleh dikongsi bersama. Hahaha kalau diorang dah berbunyi, memang panjang lebarlah jawabnya. Untuk pengetahuan semua, diorang berdua nih merupakan environmentallist yang komited. [saja puji lebih-lebih sikit..raya dah dekat kan…heheh] Isu yang paling tak dapat dilupakan adalah isu global warming @ pemanasan global. Aku ada terbaca juga dari beberapa sumber yang boleh dipercayai, yang menyatakan punca-punca kepupusan haiwan kutub tersebut. Agak menyedihkan sebenarnya apabila punca-punca tersebut datangnya dari kita sendiri.

Ada orang tanya pada aku, “kenapa sibuk sangat nak jaga hal ‘beruang kutub’ nih? Padahal binatang tu takda pun kat Malaysia.” Sedih jugak aku dengar soalan tu. Memang la binatang tu tak ada kat Malaysia, tapi mereka wujud di muka bumi kan? Sebagai khalifah di muka bumi, siapa lagi yang berhak untuk mengambil tahu perihal binatang-binatang yang dah nak pupus nih. Mungkin isu yang diketengahkan ketika ini adalah isu beruang kutub, mungkin isu-isu lain pula akan dibincangkan pada masa akan datang, siapa tahu. Di Malaysia misalnya, walaupun Negara kita kaya dengan sumber hutan, malahan hutan hujan tropika di Malaysia merupakan hutan hujan antara yang tertua di dunia, tapi masih juga terdapat haiwan-haiwan yang di ancam kepupusan seperti Orang Utan [siapa tak kenal kan?], harimau belang [Malayan Tiger], Badak Sumbu Sumatera dan banyak lagi. Kalau bukan kita yang kesah, siapa lagi.

Berbalik kepada beruang kutub ni. Apa yang aku tahu, punca kematian binatang ini kebanyakannya adalah akibat lemas di lautan. Dengan keadaan bumi yang semakin panas kini, ketulan-ketulan ais di kutub utara dan selatan semakin mencair dan menipis sehinggakan ianya tidak dapat menampung berat seekor beruang kutub yang berjalan di atasnya. Sifat haiwan ini yang gemar berenang untuk mencari makanan seperti ikan, sotong dan hidupan marin yang lain sebenarnya membahayakan nyawa mereka tanpa mereka sedari. Dengan keadaan ketulan-keltulan ais yang semakin sedikit, beruang – beruang kutub ini tidak mampu mencari ketulan-ketulan ais yang besar untuk mereka jejaki. Keaadaan ini membawa mereka lebih jauh lagi ke tengah lautan dan akhirnya lemas akibat kepenatan. Kesian kan?

Begitulah besarnya impak pemanasan global kepada alam semulajadi kita. Kita mungkin fikir, Negara kita masih lagi kaya dengan pelbagai anugerah alam semulajadi, tetapi adakah kita tahu, keadaan yang tidak terurus di luar sana sebenarnya akan mendatangkan kesan ke atas Negara kita sendiri. Contoh depan mata dah ada, keaadaan banjir besar yang kerap melanda sejak akhir-akhir ini, sebenarnya merupakan rentetan dari ketidakstabilan alam semulajadi di luar sana. Begitu juga dengan keadaan jerebu, hujan dan panas yang tidak tertampung kapasitinya oleh sungai telah mendatangkan pelbagai masalah kepada kita sendiri.

Fikirkanlah, jika beruang kutub di utara sana pupus, apa lagi yang tinggal untuk kita di khatulistiwa ini? Mungkin kita telah tenggelam bersama kedaifan kita sendiri… wallahualam…

[Akibat terlalu banyak tonton channel National Geographic]


“SAVE THE ENVIRONMENT”


"Eh mana plak perginya banglo aku kat sini?"


"Panas betullah sekarang ni kan pak polar???"


"Alamak..tulun!!!"

9 comments:

  1. alallala..tomey nyer beruang2 nih...sama comey mcm incek janggel...ekekkeke

    bak la sini sekor buwang nih...nak wat bantal belok..nak bawak balik aloq staQ

    kekekkek

    ReplyDelete
  2. CikYanie:: nah amek sekor..nanti saya tambat kat belakang keter cik Yanie..Kalau kete cikYanie habis minyak boleh suh beruang tu tarik hehehehe.

    ReplyDelete
  3. Crazybeautiful88:: Suka tengok cara depa semua bersantai atas ais.. thanks 4 d comment.

    ReplyDelete
  4. nice pics! really enjoyed reading your informative entry. keep up the good work! looking forward to more informative entries in the future. hehe...

    yep.
    Everybody knows that polar bears are not from Malaysia, (If so, then we'd probably call them 'Equator Bears' , instead!) but still it is part of our nature. We are also a part of Nature. If we allow creatures to die out, this'll upset the balance of Nature and we will be affected too.

    Global warming is a REAL threat.
    Any of you have ever complained when you're trapped in heavy traffic bcoz SMART tunnel had to be closed due to excessive water? Thats also another effect of global warming.

    Global warming tu mmg hasil tangan manusia. We are the ones who messed things up, so its only logical that we clean up our own mess.

    Don't just hug a tree...plant one!

    ReplyDelete
  5. Thanks Suzura.. Bersemangat plak pepagi nih...I just grab those pics from the internet. There so many pics of polar bears!!! hehehe.

    I not really a victim of SMART tunnel but i can feel the aura when it closed for maintenance or something else. Really sad.

    Talking abou hugging the tree.. remind me about our discussion before. How about the club??? I want to be a member too!!! hehehe..

    I try my best to keep supplying info as much as i can. Just keep support me k! .

    ReplyDelete
  6. and i'll keep reading ur entries!!it gave me a new idea of presenting my blog other than the day-to-day stories ya...it interesting to know other ppl's point of view..sometimes it beyond ur imaginary kan?

    club? what club?? (hahahha saje nyibuk!)

    ReplyDelete
  7. Yup..that's right beautifullife..also can share info some more...

    hahahah About the "Hugging the Tree Club".. Suzura had come with this brilliant idea to creat that club. heheheh. Wanna join??

    ReplyDelete
  8. i thought 'dont just hug a tree...plant them!!' hey can make a good theme la..hhehehhe..boleh juga join...so what's its all abot?

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!