2009-05-07

Perhentian Escapade Part 1: Hello New Friends At Perhentian Kechil

Trip kali ni dah lama dirancang. Kalau tak silap aku sejak hujung tahun lepas lagi bila seorang kenalan mengajak aku turut serta bersama kawan-kawannya ke Pulau Perhentian. Reaksi aku...TERUJA kerana aku belum pernah ke Pulau yang dikatakan sangat indah itu. Lagipun, memang aku telah lama merancang untuk bercuti dan tambahan pula perancangan-peracangan sebelum ini banyak yang tak jadi, jadi aku nekad, kali ini walau apa pun terjadi, ia tetap akan diteruskan.

Aku bertolak dari Putrajaya Central tepat jam 10.50 malam menaiki ERL ke KLIA. Flight aku ke Kota Bahru adalah pada jam 7.30 pagi, jadi aku mengambil keputusan untuk overnight di LCCT malam itu. Ini pulak kali pertama aku menaiki bas dari KLIA ke LCCT!! Sangat mencabar ok sebab aku memang tak tau kat mana nak amek bas dan nak naik bas apa? Redah saja. Alhamdulillah sampai juga di LCCT pada jam 12.00 malam. Siap ada 2 orang mat rempit kot, nak kencing aku!!!! Keji sangat, ingat senang-senang nak nipu aku suh naik teksi bayar RM 70 ???? Nasib bek Allah melindungi aku dengan kehadiran bas yang bertambang RM 1.50 ...Syukurrrrrrrr...

Aku terus mencari tempat lepak yang dirasakan agak best. Apa lagi duduk la melangot kat situ sampai jam 6.00 pagi. Nak tidor pon tak berapa selesa, cuma tidur-tidur ayam. Tiga orang kawan yang turut serta tiba di LCCT jam 7.00 pagi. Akhirnya kami menaiki flight ke Kota Bahru dan di sana kami akan mengambil teksi menuju ke Kuala Besut sebelum menemui 4 orang lagi teman yang menunggu di sana. Aduh tuhan saja yang tahu betapa terujanya perasaan ketika itu!!!

Naik bot! yey meredah Laut China Selatan menuju ke Pulau Perhentian Besar. Aku bersama teman-teman akan menginap di Coco Hut Chalet selama 5 hari 4 malam. Macamana yer tempat nih? korang cari la sendiri infonya kat internet....Hehhe lama kan? Sebetulnya aku memang tak kenal dengan 6 orang yang lain. Semuanya adalah kawan kepada kawan aku. Making new friends sometimes make me nerves!

Hari pertama di Pulau Perhentian, tiba di Chalet pada jam 12.00 tengahari. Kami dijamu makan tengahari dan sebelah petangnya, kami dibawa untuk bersnorkling di beberapa tempat di sekitar pulau itu. Ya ampunnnnnnnnn, kagum betol aku menyaksikan kebiruan air laut dan ikan-ikan yang sangat banyak dan jinak!!!!

Ada beberapa point yang kami pergi antaranya kawasan baby shark [kengkononnya nak tengok ikan jerung la...hampeh baby dia pon tak nampak...huhuhuhu], tempat mandi air sejuk (ntah tak ingat apa nama tempat tu tapi ada air mata air keluar dari celah batu dan sangat sejuk!), dan kami juga berpeluang ke tempat penyu bercanda...hehehe ada ke word tu? Nampak la sang penyu mengintai-ngintai dari tirai kamar di permukaan air....hmmmm indah sungguh!

Agak lama juga kami bersnorkling petang tu. Pulang ke Chalet, berehat sebentar sebelum makan malam. Pengalaman hari pertama memang best. Walaupun penat sebab tak tidor malam, tapi disebabkan teruja yakmat, semua kepenatan itu hilang. Pulau Perhentian memberi sambutan Selamat Datang yang sungguh indah!. Malam itu, kami menghabiskan masa di pinggir pantai sambil menyaksikan keindahan bintang dan bulan di awan. Esok ada lagi aktiviti menarik yang akan kami lakukan!!!

Bersambung....

Jeti Kuala Besut, Terengganu ~ to Pulau Perhentian!!!



Dari kiri Boring,Max,Dolly,Tompok,---,Tan dan Jamal!~Adie yg tangkap gambar

Lunch Time!!@ Coco Hut, Pulau Perhentian.




Coco Hut@ Pulau Perhentian







Dinner Time @ Coco Hut~ Hujan lebat masa ni...

6 comments:

  1. ni yang malas tgk blog ni ..syik jalan je..hehe.jeles maa

    ReplyDelete
  2. @hIrOsHiNaRi

    Ala bro...jangan ler camtuh...singgah le lagi....memang nak bagi jeles pon hehehhe'

    ReplyDelete
  3. mr. janggel... bleh tahan blog nih... travel je memanjang... singgah2 le ke blog classmate ko ni... hehe

    ReplyDelete
  4. @Firrbudi aka Lensahijau

    Oh Firrr singgah jugak ko kat sini yer,
    Ala biasa2 je blog aku ni...as memory storage purposes..

    ReplyDelete
  5. jangel,
    meeting new friends makes everyone nervous. its just natural...;)
    but, I am happy that you managed to blend in well with the rest of my friends. harap moga2 rantai persahabatan ini akan senantiasa berkembang dan kekal forever!
    looking forward to our next trip.
    hmm...bile plak u nak jenguk bangkok?
    I dah plan ur bangkok itinerary nie...

    ReplyDelete
  6. @dolly

    Yup..syukur semuanya berjalan lancar dan sangat happening! Thanks to all.
    Yup tak sabar tunggu next trip...[kalau dijemput ler hehehehe]
    Bangkok trip??? wah awal u dah buat itenery untuk i! Ni yang buat tak sabar nak menjengah Bangkok nih.
    Akan diusahakan ke sana ...InsyaAllah....nanti kalau dah tiba masanya akan diberitahu yer ...
    PEACE!

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS