2012-07-23

#Travelholicawesome: Trip To Redang Island, Terengganu Part 1

Assalammualaikum!!!

Ok kali ni cerita betol-betol..takde teaser-teaser dah sebab kemera baru dah berjaya kembali ke pangkuan. Oh ya before that (aku pon boleh cakap English ye), aku ucapkan SELAMAT BERPUASA kepada semua yang tengah baca entry ni. Harap-harap tak bosan la yer, maklumla aku dilahirkan bukan sebagai journalist hebat.

Kalau rujuk kembali bagaimana semua ini berlaku, maksud aku macamana plan #Travelholicawesome ke Redang ni bermula, semuanya daripada seorang blogger 'tersohor' yang bercita-cita nak bawak pembaca blog dia bercuti ke pulau. Haaaa jangan main-main, hanya insan-insan terpilih katanya yang akan join trip pulau ni (non-invited member tak boleh join tanpa permission semua ahli). Ok tu kisah mula-mula dulu la, hampir setahun yang lalu tak silap aku hujung-hujung Disember 2011

Lepas beberapa minggu, kami yang terkumpul memulakan trip lain yakni ke USS! Ingat tak? First trip #Travelholicawesome ke USS pada Februari 2012 (kalau rajin sila korek balik entry blog aku dulu-dulu), masa tulah perbincangan secara serius berlaku. Arrangement secara terperinci dibuat, sapa yang kene pegi beli tiket, sapa yang nak buat itinerary dan sebagainya dan akhirnya, kini tibalah masa yang dinanti-nanti, #Travelholicawesome membawa diri ke Pulau Redang untuk merapatkan lagi ukhwah yang telah terjalin sekian lama.

Rombongan Cik Ro

Tanggal 12 Julai 2012, jam 9.30 malam, aku, MasMZ, Biqque, Shahrul (laki Biqque), Tan Sri Coco, dan Fatt telah bertolak dari Putrajaya Sentral menuju ke Kuala Terengganu dengan menaiki Bas Express Adik Beradik. Ya ampun, sumpah tu first time aku dengar nama bas macam tu, mula-mula ingat diorang main-main rupanya betol-betol! Tambang bas dari Putrajaya ke Kuala Terengganu adalah RM 43 sehala. Keadaan bas adalah sangat selesa (3 seats) dan sangat sejuk sehingga memaksa aku menyelubung kain pelikat, Fatt menyelubung kain batik dan Biqque menyarung kain telekungnya lengkap seumpama boleh terus solat subuh! Sumpah sejuk, tak tipu. Perjalanan dari Putrajaya ke Kuala Terengganu sangat lancar dan laju. Bas singgah sekejap kat hentian mana ntah di tengah-tengah perjalanan selama lebih kurang 15 minit sahaja sebelum perjalanan meredah dingin pagi diteruskan.

Kami naik bas Adik-Beradik mak-bapak pakcik-makcik

Rombongan Cik Musalmah Jenab

Sementelaah sebahagian lagi daripada kami iaitu Danny, ChawanNa, Lily, MasZuber, Dan Arif dan Byya pula menaiki Bas Express Transnational daripada Hentian Putra, Kuala Lumpur pada jam 10.00 malam. Aku taktau apa yang berlaku dalam bas tu, katanya bising yakmats sehingga mengganggu hak asasi penumpang lain untuk tidur? Wallahhuallam kena tanya dengan penumpang-penumpang bas itu sendiri.

Rombongan Cik Puan Lela Manja

Bukan saja menaiki bas, ada jugak ahli rombongan yang dah tiba sehari awal di Kuala Terengganu! Siapa lagi kalau bukan rombongan Keluarga Bahagia ElyHasrul. Mereka sampai di Kuala Terengganu pada sebelah pagi 12 Julai 2012 dengan menaiki kenderaan sendiri. Alhamdulillah selamat semuanya, Sammy dan Suci tak sabar nak mandi laut katanya.Sempat juga mereka bermalam sehari di Kuala Terengganu.

Kuala Terengganu

Ok, perjanan dari Putrajaya ke Kuala Terengganu mengambil masa lebih kurang 6 jam (sumpah pakcik tu memang bawak laju giler). Kami dari rombongan Cik Ro sampai di Stesen Bas Kuala Terengganu pada jam 4 pagi. Ha hambek ko tetibe tersampai awal pulak kan, makanya kami duduk melepak di Stesen Bas Kuala Terengganu sambil makan nasik lemak kat satu kedai yang bukak 24 jam kot kat situ. Ramai jugak orang pepagi buta ni mungkin baru sampai atau ada yang menunggu bas untuk ke destinasi lain. Manakala rombongan Cik Musalmah Jenab pulak tak tiba-tiba lagi.

Tunggu punya tunggu akhirnya tiba jugak rombongan Cik Musalmah Jenab dari Kuala Lumpur pada jam 6 pagi. Huyohhhh lama jugak tu kami tunggu. Diorang kata bas diorang siap berhenti lama kat hentian tengah highway, tu sebabnya lambat. Ok la, janji semuanya dah selamat tiba di Stesen Bas Kuala Terengganu. Oh ya lupa pulak nak cerita, rombongan #travelholicawesome kali ni turut disertai oleh seorang blogger jemputan iaitu Pae yang gigih berenang tanpa life jacket menaiki bas dari Johor Bahru ke Kuala Terengganu. Ha korang mampu? Pae tiba di Stesen Bas Kuala Terengganu pada jam 6.30 pagi katanya. jadi lengkap sudah peserta rombongan menaiki bas berkumpul.

Selesai solat (InsyaAllah solat jangan dilupa ya walau di mana kita berada) subuh di tingkat atas bangunan Stesen Bas Kuala Terengganu (masuk toilet kena bayar 30sen), kami menunggu van yang akan membawa kami ke Jeti Merang yang akan tiba pada jam 7.00 pagi. Jadi sebanyak dua van diperlukan untuk mengangkut kami ke Jeti Merang, sementara rombongan Keluarga Bahagia Ely Hasrul pula dah siap-siap tunggu di Jeti Merang untuk bersama-sama kami. Maka dalam jam 7.30 pagi (janji 1Malaysia katanya) sebanyak dua buah van pon bergerak meninggalkan Stesen Bas Kuala Terengganu. Maka di sinilah bermulanya drama siri ke berapa pon aku tak tau, van yang aku naik siap boleh berhenti kat depan Waterfront yang kelihatan seolah-olahh di ICT Shah Alam,untuk menikmati suasana pagi di situ dan juga di China Town dan melalui Turtle Alley, manakala van yang satu lagi direct terus ke Jeti Merang tanpa singgah di mana-mana. Ha tak ke hangin diorang sebab tak dapat berjimba-jimba macam kami? Kekeke.

Uncle ni peramah giler, siap bawak kami jalan-jalan kat ChinaTown.
Kata Danny dulu kat jambatan ni ada plaza tol, sekarang dah tak ada.

Turtle Alley (Lorong Penyu)

Ok perjalanan dari Bandar Kuala Terengganu ke Jeti Merang mengambil masa kira-kira 45 minit. Untung jalan raya tak jem hari ni sebab hari Jumaat, Terengganu cuti. Kami tiba di Jeti Merang lebih kurang jam 9.00 pagi dan bot yang akan membawa kami ke Pulau Redang dah sedia menunggu untuk berlepas pada jam 9.30 pagi. Sempat lagi la nak shopping sikit-skit kat kawasan Jeti Merang tu sebab banyak kedai cenderamata yang banyak berderet di sepanjang jalan berhampiran dengan jeti. Oh ya jangan lupa bayar siap-siap duit nak masuk Taman Laut dengan harga RM5 je, kami bayar pada orang Redang kalong tu supaya nanti senang.

Jeti Merang.

Pakej yang kami ambil merupakan pakej 3 hari 2 malam di Redang Kalong. Kenapa kami pilih Redang Kalong ye? Sebab kedudukannya yang ala-ala tersembunyi dan ada private beach pulak tu. Lagi satu, pakej yang ditawarkan juga amat berpatutan iaitu RM 318/head untuk triple sharing, dan RM 345/head untuk couple room. Harga termasuk 4 kali snorkling dan makan pagi, lunch, minum petang dan dinner untuk 3 hari 2 malam. Ha berbaloi tak? Kami dapat harga pakej ni masa MATA Fair bulan tiga hari tu kat PWTC tambahan pulak MasZuber dah 3 kali menginap kat Redang Kalong ni, so dia dah kenal dengan owner chalet ni. (haaaa jangan memain, kenal owner ok!).

Setelah semua barangan disumbat ke dalam bot, kami pom bertolak menaiki bot laju ke Redang Kalong! Perjalanan menaiki bot mengambil masa 45 minit, agak jauh juga disamping terpaksa meredah ombak yang agak ganas ketika itu. Setibanya di jeti Redang Kalong, kami disambut dengan ramahnya oleh pekerja-pekerja yang sedia menanti kami. Kami diminta berkumpul di dewan makan untuk taklimat ringkas dan mengambil kunci bilik masing-masing. Aku akan ber-roommate dengan Danny dan Dan Arif memandangkan kami je jejaka idaman Malaya yang ada. Manakala pasangan yang dah berkelamin tu pepandai diorang la duduk bilik memasing. Kekeke.

Redang Kalong
Jeti Redang Kalong
Redang Kalong.

Ok satu lagi yang menariknya di Redang Kalong ni, terdapat minuman juice, plain water, hot water dan roti dengan free flow boleh di ambil sepanjang masa, so kalao agak-agak lapar tu boleh la jengan dewan makan tu. Setelah masing-masing masuk bilik, kami bersiap-siap untuk sesi fotografi. Ye, group foto katanya sebab dari awal dah decide tema group foto dengan pakaian bewarna merah/putih/biru perlu diperagakan. Ha masa ni memang bukanmain lagi semua nak melaram ok! Walaupun tengah-tengah rembang! memang seronok giler bila tengok Suci pon pakai baju ikut tema! Hehehe.

Lepas puas sesi bergambar berkumpulan, kami pon makan tengahari. Ya makan tengahari adalah mengikut jadual iaitu pada pukul 1 petang. Tepat pukul satu, pekerja dewan makan akan mengetuk tiang besi untuk memanggil semua tetamu datang ke dewan makan. Best giler, rasa macam duduk kat kem bina semangat pulak kekeke (BTN). Memandangkan kami memang masing-masing tenagh kebulur, makan makanan tengahari tu semuanya nampak sedap-sedap belaka. Serius masakan kat situ semuanya boleh tahan sedap dan memikat hati juri.

Lepas makan, kami kena terus bersiap-siap pakai baju mandi/renang/selam sebab kami akan dibawa ke satu tempat untuk snorkling! Waktu snorkling adalah pada jam 2.15 petang, tapi pada jam 2.00 petang pekerja-pekerja chalet dah mula panggil semua guests untuk berkumpul di depan dewan makan. Terdapat juga aktiiviti diving di situ di mana peralatan diving dan jurulatih diving disediakan. Maka pada jam 2.15 petang, kami semua pun berkumpul dengan baju mandi masing-masing. Eksaited terlebih sudah, bukan kami saja, malah guests lain juga akan turut sama dalam aktiviti snorkling kami. Kami menaiki bot kecil sebelum berpindah ke bot/tongkang (?) yang lebih besar di tengah laut sebab tongkang tu tak boleh rapat ke pantai akibat air cetek.

Beberapa minit kemudian akhirnya kami pon sampai ke tempat snorkling. Aku tan ingat nama tempat ni tapi air laut kat situ memang dalam dan biru! Giler la cantik air laut tu jernih sehingga menampakkan batu-batu karang di dasar. Oh lupa pulak, kami kena sewa goggle dan jeket keselamatan pada harga 20 ringgit sekali sewa sampai 3 hari. Kira ok la tu sebab tak payah bayar setiap kali nak pakai. Maka kami pon terjun tiruklah ke dalam air.. apa lagi, buat aktiviti snorkling la! Ada jugak yang duduk atas bot aje sambil melihat kami berenang-renang manja di tepi bot, dan ada jugak yang berscandal dengan beachboi katanya menyelusuri keliling bot sambil melihat Nemo bermain di gigi batu karang, #motif sangat kak Tansri Coco ni hahahahaa.

Agak lama juga kami berendam dalam air lebih kurang 2 jam. Dalam pukul 4 petang kami semua pon dihantar pulang ke Redang Kalong. Seperti tadi jugak kena tukar dari bot besar ke bot kecik sebab kawasan perairan depan Redang Kalong tu cetek. Kami balik ke bilik, mandi dan salin baju sebelum ke dewan makan semula untuk minum petang. Rules dewan makan tak boleh masuk pakai baju basah. Petang tu kami di jamu dengan kuih dan pisang goreng, memang sedap!

Selepas habis sesi berborak di dewan makan, kami beramai-ramai jalan kaki menuju ke pantai sebelah, kat sana letaknya banyak chalet yang lain dan yang paling besar adalah Laguna Redang! Memang cantik pantai kat sana dan pasirnya lebih halus lagi. Suasana pon lebih meriah sebab kebanyakan pelancong akan lebih tertumpu ke pantai sebelah sini berbanding ke Redang Kalong. Untuk ke Laguna Redang, kami perlu berjalan kaki lebih kurang 15 minit merentas belukar , tapi jangan risau sebab ada laluan disediakan.

Sampai je kat Laguna Redang, kami singgah kat rumah menjual cenderamata. Sejarah rumah tu, dulu merupakan pusat penggambaran filem oversea bertajuk "Summer Holiday", dan kini rumah tu diubah suai jadi kedai menjual cenderamata. Sambil makan aiskrim kami mengambil angin dan melihat keadaan petang di tepi pantai. Sibuk jugak la yang lain-lain berfotoshoot kat situ. Dah dekat nak maghrib baru kami semua berjalan kaki balik ke Redang Kalung.

Berjalan kaki ke Laguna Redang

Aktiviti sebelah malam pulak, kami makan malam pada jam 7.30 malam. Makan malam konsepnya sama macam lunch tadi iaitu buffet. Memang meja tengah dewan makan tu khas untuk kiteorang je la! Sambil makan sambil berborak memang happening! Tak tau la berapa lama kami makan. Lepas makan kami meneruskan aktiviti berkaraoke! Ya kat Redang Kalong ni ada bilik karaoke ye. Konsep bilik karaoke ni adalah open, sape-sape je boleh nyanyi di khalayak ramai. Hehhehe bile kami masuk je, habis kami konker satu bilik tu, maka bermulalah nyanyian koir travelholicawesome di Redang Kalong! Happening lagi, siap ada mat salleh US puji-puji kata kami nyanyi sedap! Hahaha.

Gambar karaoke dari MasMZ
Kami habis karaoke lebih kurang jam 11 malam. Lepas tu ramai yang dah balik bilik, penat katanya. Tapi ramai jugak yang terus melepak di dewan makan sampai pagi! Apa lagi berborak la, kami berborak tak hingat sampai pukul 2 pagi rasanya, siap Anuar (tukang jaga Redang Kalong) tu pon join kami berborak! Best giler!

Ok nanti aku cerita kisah hari kedua pulak... bermula dengan snorkling, berakhir dengan snorkling di tempat tidur! Tungguuuuuuu.....

WASSALAM.

1. laju update. syabas. err sapekah blogger tersohor yg bercita2 nak bawak pembaca blog dia pegi pulau tu??? hahaha

comelnya ada reben bagai. teringt aku biq kata dia nak keje balut hadiah kat supermarket. kakakaka....

1. Fatt:

Kekekke tak tahan aku sbb memasing kemain laju apdet! Hahaa.

Muka ko aku dah pelbagaiversikan, ada bereben, ada blurr dan ada sekadar senyum je ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ "̮. Pasal biq nak keje jusco balut hadiah tu mmg tak bleh blah! Gigih!

2. Tau tak kalau org Trg, dia mkn tembikai tu sekali dgn nasi. Bukan sebelum atau selepas mkn nasi :-)

1. RAW:

OH makan tembikai dengan nasik??? Ala² ulam tu ke?? Ish tak penah pulak cuba. Kekeke.

3. hehehe
    motif sangat kata tansri ada skendel dengan beachboi...
    ceh
    haha
    akak masih lagi sengeh2 sorang nih
    bila kenang kita sume di sana

awsome ok?

1. Kak Tan Sree Coco:

La bukan ke skandel? Kekeke takpe saya approve! Kekeke.
      Best kan trip ni? Saya suka.

4. berjaya jugak kumpul ramai blogger join activity mcm ni.. super awesome!

please update lagi cerita ni!!

1. Cawan:

Ye bukan senang nak kompol semua. Nanti kite buat lagi ye.

5. wow! dapat gambar terus hapdet! #taknakkalah sangat! ekekekeke

nasib baik pagi tu tukar van!! hihihi.

1. MasMZ:

Haruslah #taknakalah !!!
      Mujur dapat pakcik ven best

6. tgk tangan john kat mana masa kat bilik karok tu!!

hahahaha!

best best, cite yg sungguh menariks tertariks! siap ada muka kuning berserta reben lagi hahaah!

ye, aku nak sgt keje kat jusco, tukang balut hadiah. bleh?

7. oh maiiii

rindunye korang! #ehtetibe

;)

8. Biqque:

Hahaha entah la mana yg john pegang tu yer? kekekeke

Ye lepas ni ada entry sepanjang 8 km. sila baca yer jangan ngelat!

Nak jadi tukang balut hadiah kat jusco jugak la.

9. Maszuber:

Rindu kamikah? atau hanya merindui diakah? kekekekek.

Osemmmmm

10. ohh sedapnye sore kite kekeke..panjang dan terperinci citer ko ngn biq, pengsan aku nk mghabis bace tau!

11. BlueEwoke:

Ye bile berqoir semua suara kita blended together gitew hahahaha.

Terpaksa bagi detail untuk kasi dtg mood hahaha.

12. As salam nk tanya pendapat sket antara redang ngan pehentian mane lg awesome...semenjak dah pegi brcuti ke tioman teringin nak g pulau lain...leh suggest sket hehe..tq

13. Fizazbd

Org kata kalau nak diving Redang best. Tapi bg saya kalau nak santai better perhentian.

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!