2012-07-23

#Travelholicawesome : Trip To Redang Island, Terengganu Part 2

Assalammualaikum!!!

[ Sambungan dari SINI ]


Memandangkan aku dah tulis entry ni 2 hari lepas dan tetiba draf entry ni hilang, maka aku terpasa gigih menaip semula kisah seterusnya di Redang KalongOk sambung hari kedua, pagi itu dimulakan agak terkejut, dengan ketukan pintu bilik oleh Cawan. Gigih Cawan menggerakkan kami semua pagi tu untuk bersarapan pagi. Ye sarapan pagi bermula pada jam 7.30 pagi, dan alhamdulillah cuaca sangat baik hari itu.

Tanpa mandi (tetapi hanya membasuh muka dan berus gigi) dan melakukan apa yang patut, maka kami semua pon terjah dewan makan untuk breakfast. Wow sarapan pagi agak best juga, ada mee goreng, ada telur mata kerbau, ada roti dan macam-macam lagi! Kami makan seadanya, dan memang agak kebulur jugak pepagi tu sebab malam semalam takde supper (huh demand nak supper pulak kan!). Sambil makan, kami menjalankan aktiviti wajib yakni berborak sampai pekerja dewan makan nak muntah tengok muka kami tak berambus-berambus dari situ.

Kami kemudian balik ke bilik masing-masing untuk bersiap-siap memakai baju mandi, kami dikehendaki berkumpul pada jam 9.00 pagi untuk aktiviti snorkeling seterusnya. Di mana agaknya diorang nak bawak kami semua ni snorkeling? Menurut anuar, salah sorang pekerja chalet ni, nama tempat snorkeling kami ni adalah Pulau Pinang...eh ke Pulau Ekor Tebu? Aku lupa dah yang mana satu Anuar bagitau aku haritu. Oh ada eh nama camtu? (aku rasa betol dah dia sebut nama ni, ke aku yang silap?). Seperti biasa, kena tukar-tukar bot sampailah ke destinasi yang dituju. Bila semua dah terjun ke lautan dalam (heheh dalam wooooo , bukan semua la turun, Kakak Santek dan keluarga bahagianya duduk je dalam bot menjaga kejelitaan wajah katanya sambil main di gigi-gigi bot) kami pon mengikut salah sorang pekerja chalet yang merupakan beachboi akak TanSree Coco semalam mencari Nemo dan kalau untung dapat tengok baby shark! Maka berombongan cik Peah la kami semua berenang-renang ala-ala dugong terlepas sangkar mengekori beachboi akak TanSree Coco. Ye memang hebat beachboi itu menangkap ikan Nemo lalu disumbat di dalam goggle untuk tatapan kami semua. Kagum ye teramat sangat melihat ikan itu ditangkap dengan mudah!

Bergambar reramai dulu sebelum ber-snorkeling


Tiba-tiba, beachboi akak TanSree Coco menyuruh kami semua bergerak menghampiri bot, katanya dia ternampak obor-obor! Omai, bahaya tu obor-obor kalau terkena nanti bisanya sangat menyakitkan, dan sape pulak nak sponsor air kencing ke badan mangsa nanti kan? (Orang kata kalau terkena sengat obor-obor kene siram dengan air kencing!). Lalu kami semua pon bergegas la pulang seperti dugong pulang petang menghampiri bot kami. Alhamdulillah dekat-dekat area bot tak ada obor-obor! Tapi aku rasa ada benda lain yang menggigit leher aku sebab sangat gatal sampai sekarang belum pulih sepenuhnya. Huhuhu.


Kami jugak sempat mendayung kaki memasing ke kawasan pantai di pulau tersebut....lepak-lepak sekejap sambil melihat lautan yang agak bergelora. Padanla ramai yang mabuk sebab keadaan ombak agak kuat, termasuklah TanSree Coco, Fatt dan Hasrul yang mengalami mabuk pra-matang. Manakala Ratu MUNTAH kami, yakni MasZuber (dia memang pemabuk orangnya) berkali-kali mensedekahkan isi perut beliau kepada ikan-ikan dilautan. Sekali muntah bertaburan, segerombolan ikan-ikan beraneka warna mengerumuni muntah dia untuk dimakan. Badang sangat!!!

Ok setelah dekat 2 jam kami bersnorkeling kat situ, maka kami semua pon di bawa pulang ke Redang Kalong. Fuh penat giler masa tu, sebab banyak tenaga yang digunakan untuk meredah arus katanya. Sampai di Redang Kalong, masing-masing balik bilik dan mandi, sebelum masing-masing ke dewan makan untuk makan tengahari pada jam 1 tengahari.

Ting ting ting....bunyi besi diketuk menandakan makanan tengahari telah siap sedia. Maka berkerumunlah kami mengambil makanan, maklumlah tengah lapar! Makan pon tak boleh lama-lama sangat sebab pukul 2 kami nak kena berkumpol semula untuk aktiviti bersnorkeling seterusnya! Maka lepas makan kami pon balik bilik dan tukar lagi ke pakaian mandi, pakai je baju yang sama, jimat tak payah bazir-bazir melaram pakai baju baru hehehe.



Kami seterusnya di bawa menuju ke Taman Laut! Ya ingat tak harga tiket RM5 yang kami dah bayar masa kat Jeti Merang semalam? Ha tiket tu lah untuk masuk ke Taman Laut. Seperti biasa jugak, tukar-tukar bot dan akhirnya sampai ke Taman Laut. Jeti Taman Laut ni besar dan teguh. Sampai je atas jeti masing-masing kagum tengok banyak giler ikan bilis  apatah berkumpul di tiang-tiang jeti umpama segerombolan rumpai laut. Diorang (?) duduk statik je kat situ tak pergi ke mana-mana. Memang unik!

Jeti Taman Laut (Gambar ihsan MasMZ)
Cari port lepak terbaik.
Kawasan kapal karam
Kami cari port kat salah satu kerusi-meja yang tersusun di tepi pantai, lepas tu apa lagi, kami ramai-ramai amek gambar group! Ye la kan, tak sempat-sempat lagi nak amek gambar group reramai. Maka setelah di ulang lompat, di tengah rembang tu maka hasilnya adalah seperti di dalam gambar (ihsan gambo kemera sape ni ha? MasMZ kot). Lepas habis je bergambar makanya kami semua terjun ke laut untuk sambung mendugong. Fuh batu karang kat situ semua lawa-lawa! Anuar pulak siap jadi tour guide kami bawak kami lalu celah-celah tiang jeti untuk tengok belut sepanjang 8 meter! Ha giler ko, panjang nak mampus siap menyorok dalam tukun tiruan lagi! Gambo hasil sewaan kemera dalam ayor berharga RM 70 kot (sebab ada masalah teknikal) adalah seperti yang tertera.

Inilah Anuar! Bodyguard kami
Kami berdugung sampai ke atas pelantar buatan khas di hujung sana. Malah ada sesetengah daripada kami yang meneruskan perdugongan sampai ke kawasan ship wreck yang berarus deras. Aku tak larat dah, cukup sekadar membaringkan diri di atas pelantar. Best giler. Lepas tu kami ramai-ramai berenang ke tepian. Anuar kata masa diberikan sampai pukul 4 petang je, so masing-masing pasrah le tak boleh berlama-lama di situ. Akhirnya jam 4 petang kami semua pon balik ke Redang Kalong . Dan sesetengah daripada kami ada yang sambung tengok Nemo kat jeti Redang Kalong tu. Oh lupa, kat Jeti Redang Kalong tu pon ada banyak baby Shark! Best giler.

Gambar reramai lagi! (Gambar ihsan MasMZ)
Adakah korang mampu bersnorkeling pakai topi?
Demi keputihan wajah, sila tiru macam aku.

Dah habis aktiviti snorkeling, kami pulangkan balik sewaan jaket keselamatan dan goggle yang kami sewa dengan harga RM30 tu. Habislah sudah kisah snorkeling. Minum petang pulak disajikan dengan keropok lekor ! Yumeh sesangat le sebab tengah lapar. Lepas tu semua balik bilik dan siap-siap untuk aktiviti sebelah petang dan malam.


Makan malam macam biasa, pukul 7.30 dah mula, dan malam ni adalah malam ber BBQ! Memang lazat sesangat makanan yang disajikan, antaranya kambing bakar, nasi goreng, ayam bakar, ikan bakar dan sebagainya yang dibakar! Memang membuka selera.

Lepas makan, kami meneruskan acara kemuncak iaitu acara kuiz dan bertukar-tukar hadiah! Ya kami semua dah plan sorang kena bawak satu hadiah untuk ditukarkan kepada orang lain. Wow masing-masing gigih la bawak kotak cerek elektrik la, kotak minyak wangi la dan ada yang dibungkus ala-ala menerima 'barang' dari tok dukun! Memang meriah dengan suara hilai tawa kami je malam tu. Seronok yakmats bertukar-tukar barang. Thanks Kakak Santek, sebab aku dapat hamper yang best! (Gigih tau Kakak Santek bawak hamper pegi Redang!)


Lepas acara tukar-tukar hadiah kami sambung dengan mainan teka-teki pulak. Aku tatau apa nama permainan tu tapi dipengerusikan oleh Kakak Santek. Lepas tu sambung lagi berborak sampai ke pagi! Fuh memang giler all out la kome yer! Maklumla bukan senang nak dapat berkompol ramai-ramai macam ni kan!

Ok nanti aku sambung kisah hari ketiga... tak banyak dah nak cerita tapi sebab #taknakkalah jugak tepaksa buat 3 entry hahahah.


WASSALAM.

20 comments:

  1. Wakakakakaka...

    iyer taknak kalah juge......

    meh kita siapkan entry ketiga cepat! Hahahahahaha... yer larrr lupa pasal baby shark tu..... adeke time tetengah nak makan desert dipanggil nengok baby shark tu..... sesayup je melihat sebab time tu la pulak air tak berapa nak jernih! cisss sngat.

    Bodyguard kita rupanya sungguh selamba

    ReplyDelete
  2. ratu muntah! kekekeke....aiseh apsal sume org xnk kalah nih!!! cis cis cis!

    ReplyDelete
  3. berdugung? festyme aku dgr perkataan itu. hahaha

    ps: ku dtg semata-mata nk tengok cara camna lak ko blurkan muka si fatt tu. hehehe

    ReplyDelete
  4. gile tanak kalah! gigih aku baca laju2 seb beik ada persamaan cerita disitu hahaha!

    wah ada yg nak tgk muka fatt kah? :D

    ReplyDelete
  5. Ko ngn biq memang berlumba2 menulis panjang! biq nye aku dh baca smlm, tp arini baru komen, ko punye aku nk baca malam kang, sb nk p beli kuih sat!!! I LOVE U ALLLLLLLLLLLLLLLLLLLL


    eh eh nk blurkan muka? semudah ABC 123... pis a kek kata omputihnye ekekekekke

    ReplyDelete
  6. meh ke tepi
    tansree coco nak komen
    (pesal akak terasa cam sebut 'saree' instead 'tansree'?)

    wah
    banyak juga penggunaan tansree dan beachboi tansree di sana sini

    saya suka entry ini
    dan
    saya juga suka tuan empunya entry ini
    .
    .
    .
    hahah...suka membawa makkknaaaa..ok???
    adik janggel???
    hahaha
    (takut le tuh..hehe)

    ReplyDelete
  7. MasMZ:

    Ye semestinya. Baby shark tu beso jugak kan, ingat kan comei2 macam ikan bilis je... hahahaha

    ReplyDelete
  8. Jard:

    Yer tu perkataa yang seswai digunapakai.

    Begitulah caranya ku mengblur kan Fatt kekadang bersepek itam,, kekadang berbunga di telinga dan banyak lagi versi.

    ReplyDelete
  9. Biqque:

    Hahaha gigih tak? HAHAHAH
    ye ada!

    ReplyDelete
  10. BlueEwoke:

    Hahaha itu la cara kami bebelog kekek *muntah*
    kekekek semudah Alip Ba Ta juga

    ReplyDelete
  11. Tansree Coco:

    Kekeke tak habis lagi ke ngidam saree dari india tu? Hahaha
    ye memang entry ini terpaksa menggunakan banyak perkataan Tansree dan beachboi disitew.



    Gitewww!!! Sukakkkkk

    ReplyDelete
  12. ya allah.... gambo underwater ada i!!!!!!! terharu giler.... (kesat air mata).

    oh em gee..... masih tata picaya.....

    gambo fatt pakai spec cute. hehehheh cam anime.

    ReplyDelete
  13. hah, mana dia? mana dia???
    wah janggel, motip sgt pah bedah sorang tu melompat dari 1 blog ke blog lain semata2 nak hendap...elok sgtla tu. ceh

    ReplyDelete
  14. aku suka gile gambo sume yg pakai life jacket tuh!!! and gambo ihsan mas pon suka gak sbb ahkak cam model uuu hahahahhaha

    ahkak baru xdek bape ari dh ade cite stalker ker??? sapa yg gigih sgt tuuuhhh??

    ReplyDelete
  15. Lili:

    Ada je, rasanya gambo semua ada underwater tu.

    ReplyDelete
  16. Fatt:

    Kekeke org glamer katanya, harusla ada orang stalk kekekkee.

    ReplyDelete
  17. Ely Hasrul:

    Suka kan gambor tu, reramai, rasanya semua ada kot? ke ada yang takde? kekekkee.

    GIGIH!

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS