2013-06-28

Hanoi (Vietnam): Dari Halong Bay ke Hanoi (May De Ville Hostel) (Part 10)

Assalammualaikum!

Teruk betul jerebu dua tiga hari lepas kan! Rasa nak lari pi duduk dalam Hutan Amazon sambil berharmoni dengan masyarakat orang asli kat sana pulak! Korang mampu? Hahaha ok alhamdulillah keadaan udara kat sini dah bertambah baik, hujan buatan pon dah mula turun! Haritu masa tengah berhenti kat trafik light tengah-tengah hujan tu, siap gegar-gegar kereta aku dek kerna ditiup angin! Scary ok! Ingatkan adengan 'xxx' je boleh gegar-gegar keter! Rupanya angin kat Puchong pon boleh! #ops.

Ok dah jom sambung, mungkin ni episode akhir? Entah la, cuba baca sampai habis, kalau takde perkataan  'bersambung...' tu kira tamat la, kalau ada tu.... ada aku kesah! Ni blog aku kan... hahahaha.


Lepas bermewah-mewah di atas bot yang taak berapa mewah tapi bertaraf VIP layanan mereka terhadap kami (ha hambik ko ayat berbelit-belit) maka kami pon balik semula ke hotel dengan menaiki teksi yang ditahan di tepi jalan depan port tu. Kami naik mpv sebab kan 7 orang, kalau naik beca jenuh pulaknak kene tahan sampai 3-4 beca. Harga tambang teksi mpv tu adalah 200,000 Dong (RM 30.00 per teksi) -eh baru pasan , mahal rupanya teksi yang kami naik ni! Demmmmmm! (Dalam blog John dia kata harga aku ni salah, padahal dia punya harga yang salah.. whatever~!) psttt: aku catit dalam henpon gak.

Sampai hotel (ingat lagi tak, kami duduk kat hotel Asean Hai Ngok ? Macam bongok je bunyi nya...) kami ambik beg yang kami simpan di dalam stor dan mengucapkan selamat tinggal kepada gadis pekerja hotel yang membantu kami selama di Halong City. Kami seterusnya bertolak ke destinasi terakhir dalam edisi jelajah Vietnam ni yakni Hanoi City dalam jam 4.00 petang! Wah gigil-gigil dah sebenarnya nak sampai ke Hanoi, sebab dari dulu asyik dengar Hanoiiiiii Hanoiiiii dari orang-orang tua, so sampai giliran aku yang muda remaja sunti ni nak sampai ke Hanoi! Yeay! (Buat gelombang manusia - translationnya as human waves!).

Teksi yang kami sewa merupakan sebuah van dengan 16 seater dengan harga 430 Dong (RM 65.00 untuk satu van). Perjalanan ke Hanoi City melebihi 3 jam sebab pemanduan encik drebar yang sangat berhemah ok! Bawak van dalam 40-60 km sejam je! Tak ke boleh kami buat konsert berjemaah beramai-ramai dalam van tu.... siap aku tengok macam dah nak terlelap je drebar tu bawak van tu. Katanya kat situ memang tak boleh bawak laju, had laju pemanduan memang dalam lingkungan 50-60 km/jam.... oklah... bawaklah pakcik, asal kami semua selamat sampai.


Kami sampai di Old Quarters Hanoi City lebih kurang jam 8.30 malam. Nampak tak betapa lamanya perjalanan kami? Dah la lama, hujan pulak tu. Kami minta drebar kami hantar terus sampai ke pintu hostel. Ha nak tau kami pilih nak duduk kat hostel mana? Kami duduk kat Hostel May De Ville . Nama je hostel, tapi keadaan dalam dia sebijik macam hotel ok.  Kami ambil 3 bilik masing-masing dengan 3 katil kat dalam tu. Dan yang paling best, setiap bilik ada disediakan laptop free atas meja untuk surf internet! Wifi jugak ada disediakan di setiap floor, so memang heaven habis la duduk hostel cenggitu...bukan mahal sangat pon, sorang bayar dalam RM 33 je. Sebab nak la rasa selesa sikit di akhir-akhir perjalanan ni kan. Lagipon barang-barang kami banyak, so agak terjamin sikit nak tinggal dalam bilik.

Boleh juga sewa basikal kalo mampu.
Kaunter Hostel... ramai jugak yang menginap kat sini.
Wajah bilik kami... (ihsan John)
Bilik air.... lutsinar gitew.. Hahaha so jangan buat bukan-bukan dalam bilik air yer! Hahaha
Lepas check in dan buat apa yang patut, kami keluar semula untuk berlegar-legar di sekitar night market. Sebenarnya malam tu tak ada night market, sebab night market hanya akan dibuka pada hari Jumaat,  Sabtu dan Ahad. Hostel yang kami tinggal ni memang dekat sangat dengan lokasi night market ni... takpe, esok hari sabtu, so boleh la kami ke night market! Jadi malam tu kami buat sesi suai kenal je dulu sambil nak cari tempat makan yang ada. Tahap kelaparan pun memang dah di hujung tandok masa tu sebab tak makan apa-apa sejak makan makanan mewah atas bot di Halong Bay petang tadi. Hujan pulak sedang turun manja-manja alang, nasib baik la bekalan payung ada.

Puas jugak pusing-pusing kat sekitar old quarters Hanoi ni, tapi hampeh, tak jumpe-jumpa jugak apa yang sesuai di makan. Sambil-sambil tu terai jugak la riki-riki kedai untuk nak shopping esok! Hahaha tu je la agenda utamanya kami datang ke Hanoi ni, nak relax-relax sambil shopping (mata) sebab duit dah tak berapa nak ada. Hehehe.

Sampai ke sudah memang tak jumpa jugak makanan halal untuk makan malam, last-last redho je balik hostel dengan berbekalkan sesikat pisang dan biskut. Kat bilik aku siap belasah megi lagi sebab bekalan megi masih banyak yang aku sorokkan dalam beg hahaha. Alhamdulillah... berguna semua megi-megi aku tu, biarpon macam nak mati bawak beg berat kehulu-kehilir.

Teaser untuk next entry hahaha (dah takde gambo nak bubuh untuk aktiviti malam tu)
Old Quarters, Hanoi.
Jalan diorang ni memang sentiasa sebok, kalan nak tengok tak sibok boleh tengok waktu malam.
Ok la, sebenarnya aku dah malas nak taip dah ni... boleh tak bersambung? Ah boleh je la kan... kekeke.

Bersambung.....

WASSALAM.

Nuffnang Ads

13 comments:

  1. hoiiii!!!! pendeknya! mohon pencerahan lampu kelip2! kekekek

    ReplyDelete
  2. Aku nk sangat pergi old quater tu..hmmm

    citer apa yg kome tgk dlm keta tu? tu ehsan pakcik driver ke atau kome pasang sendiri kekekeke

    ReplyDelete
  3. tu je citer entry nih?
    langsung tak mencabar nak drop comment


    kbai

    ReplyDelete
  4. Waalaikumussalam..salam perlu jawab dulu..

    aper?..keta gegar?..oohhh kuatnya angin atau naik keter kecik..keta beso tggal kat umah :-)

    loh bersambung lagik rupanya..tak per..JM akan terus membaca. JM nk book hostel ni lah kalau ke sana :-)

    ReplyDelete
  5. gilersss lama dalam van tuhhhh... rasa nak tekan2 je pedal minyak bagai...

    ReplyDelete
  6. Hanoi hanoi hanoi... best nyer.. tapi pendek sgt nak baca.. baru nak terbayang ada kat sana :P

    ReplyDelete
  7. Chawana:

    Ha pegi la situ, best la jugak kalo nak shopping.

    Tu Henpon aku la, kami tengah karaoke.

    ReplyDelete
  8. Kak Anash:

    Huh?Macam la selama ni akak bg komen yg mencabar! HAHAHAHA

    ReplyDelete
  9. JM:

    Wow banyaknya keter. hahahaha

    Ok sila tabah menanti yer.

    ReplyDelete
  10. MASMz:

    Kannnn... siap boleh tido bangun tido bangun ntah bapa kali kan

    ReplyDelete
  11. Terima kasih atas info....

    Insya Allah kami akan ke Hanoi Disember nanti....

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS