2020-02-01

Umrah SIJ 2019 - Part 6: Last Day In Cairo

Assalammualaikum!

Pejam celik pejam celik dah masuk hari kelima di Cairo dan hari ni merupakan hari terakhir kami di bumi Mesrir sebelum berangkat ke Madinah. So hari terakhir kami mengunjungi universiti Al Azhar, sebenarnya program ni tak ada dalam itinerary tapi sebab ada request dari pasangan jemaah sebab nak hantar anak diorang balik uni (anak diorang join kami tour Cairo - Alexandria -Sinai) so kami pun setuju untuk jalan-jalan di sekitar Universiti Al Azhar dan pasar Khan el Khalili, salah sebuah pasar menjual cenderamata dan hasil kraf di Cairo.

Jom gerak.
Style
Kami sampai di Khan el Khalili dulu untuk shopping apa yang patut, last minit shopping la kiranya kalau-kalau ada yang nak beli buah tangan dari Cairo. Aku just beli sekeping lukisan dari kertas papyrus dengan harga RM 20. Boleh letak kat rumah nanti hahaha. 

Rancak bershopping
Nampak Masjid Al Azhar dulu sebelum pi shopping 
Mr Omar bagi instruction tempat berkumpul
Keadaan dalam pasar.

Kebanyakan barang yang dijual kat sini harganya boleh tahan mahal jugak tapi kenalah pandai tawar menawar. Aku tak ada la shopping beria, sebab pikir panjang lagi perjalanan kami ni nak ke Madinah dan Mekah lagi...nanti berendet rendet bawak banyak barang pun payah juga hahahhaa.

Habis melontar di Khan el Khalili, barulah kami semua masuk ke dalam kawasan universiti. Ish kagum la tengok universiti yang cantik-cantik ni, maksud aku bangunan bangunan lama yang masih terpelihara. Tetibe rindu zaman belajar kat uni dulu. Eh merasa jugak la jejak kaki ke Uni Al Azhar sebab dulu pernah la bercita-cita nak masuk uni ni, tapi sebab tak berapa cerdik dalam Bahasa Arab, makanya kita pi masuk uni lain je hahaha.


Ruang tengah masjid.





Kami sempat solat asar dan maghrib kat masjid sini. Cumanya ada kejadian tak best berlaku sebab kawan aku hilang kasut kat masjid ni. Ingatkan kes hilang-hilang kasut ni kat Malaysia je ada hahaha aku silap. Mujur pak guard bagi kat kawan aku selipar-selipar yang orang tinggalkan kat masjid. 


Selesai urusan di Uni Al Azhar, kami menuju ke sebuah restoran di pinggir sungai Nil untuk makan malam trakhir di Cairo. Hahah sedih pulak nak meninggalkan Cairo ni walaupun hanya 5 hari kami kat sini. Kat sini juga kami bakal berpisah dengan Mr Omar, pemandu pelancong kami yang dilantik oleh Andalusia. 





Selesai makan malam, kami semua bergerak ke airport. Kami akan kembali transit ke Oman sebelum menuju ke Jeddah. Kiranya jauh lagi perjalanan kami. Di Oman ni kira singgah-singgah je la, tak sempat pun nak ke mana-mana, mata wang pun gila mahal, 13 Ringgit Malaysia lebih kurang 1 Oman Rial! Bayangkan kalau nak makan KFC bayar 1 Oman Rial je hahahahaha.

Oklah, habis dah kisah Kembara Egypt. Untuk rangkuman entry-entry terdahulu boleh ketik di link di bawah ye. InsyaAllah kalau rajin aku sambung kisah umrah pula.



WASSALAM.

No comments:

Post a Comment

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS