2020-02-06

Umrah SIJ 2019 - Part 7: Perjalanan Umrah Bermula - Madinah Al Munawwarah

Assalammualaikum!!!

Alhamdulillah selesai urusan ziarah ke tanah Mesir. Untuk sesiapa yang nak baca bolehlah klik ke link-link di entry terdahulu, Ok, aku sambung kisah perjalanan umrah pula.

Sepertimana yang aku tulis dalam entry sebelum ini, kami akan bertolak ke Jeddah melalui Oman memandangkan kami menaiki Oman Air dan perjalanan dari Oman ke Jeddah mengambil masa lebih kurang 3-4 jam penerbangan. Waktu kami tiba di Oman adalah waktu pagi. Dan kami tiba di airport Jeddah pada waktu tengahari. Alhamdulillah semua urusan berjalan lancar, wakil Andalusia Travel pun dah menunggu di Jeddah dan akan terus membawa kami ke Kota Madinah! 

Ta Allah perasaan masa tu bercampur baur. Aku pernah jejak Kota Madinah dulu tahun 2008 dan aku boleh bayangkan macamana keadaan di Kota Madinah. Jadi perasaan rindu tu membuak-buak dan ada sedikit berdebar jugak. Dari dalam bas dah nampak tiang-tiang menara Masjid nabawi. Masa tu memang rasa macam nak menangis, sambil dengar ceramah dari ustaz sepanjang perjalanan dan berselawat.

Kami tiba di Kota Madinah dalam pukul 7 malam. Selesai urusan check in dan makan malam, kami berehat sebentar di bilik sebelum ke masjid untuk solat isya'.Malam tu jugak ustaz bawa kami pusing keliling MAsjid Nabawi dan memperkenalkan pada kami tempat-tempat yang ada di sekitar dan dalam masjid. Alhamdulillah memang mengimbau kenangan sungguh masa tu. Aku tengok memang banyak perubahan berlaku di sekeliling masjid. Macam-macam pembangunan dah ada berbanding tahun 2008 dulu. After more than 10 years!

Begitulah perjalanan umrah kami. Kami akan berada di Madinah dalam 5 hari dan rutin kami adalah ke masjid dan menziarahi beberapa tempat bersejarah di madinah. 

Aku rasa macam tak perlulah aku tulis details pasal umrah ni, kebanyakkannya hanya kepada ibadah antara kita dan maha pencipta. Cuma bolehlah aku share sikit gambar-gambar supaya boleh menjadi inspirasi untuk sesiapa yang belum menjejakkan kaki ke sana. IsnyaAllah. (sebenarnya kau malas nak menaip hahahahaha). Kbai.

1. JEDDAH

Airport Jeddah
Baru sampai di Airport Jeddah.
Perjalanan ke Madinah
Perjalanan Menuju Madinah.
Lunchbox 

2. MADINAH

Madinah waktu malam

Masjid Nabawi

Subuh 
Perkarangan Masjid Nabawi
Pintu Masuk No 23.
Santai Menunggu Masuk Waktu Sambil Beriktiqaf


Ciapan Burung Sewaktu Khemah Terbuka dan Tertutup

Dalam Raudhah
Minum Petang
Minum Petang
Alhamdulillah Rezeki.

Laluan ke Makam Nabi
3. MASJID QUBA'

Masjid Quba'


4. JABAL UHUD

Jabal Uhud


5.  PERKUBURAN BAQI'

Perkuburan Baqi'

Masjid Nabawi
Masjid Awan
6.  LADANG KURMA




WASSALAM.



4 comments:

  1. Thank you share gambar!! Rindu betul ngan Haramain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, jom pasang niat utk ke sana lagi.

      Delete
  2. Assalamualaikum Wrmbth Tuan.Jemput sertai giveaway dengan 17 Hadiah Wang Tunai bernilai RM1000

    Hadiah RM200 (Seorang Pemenang) - 1 x RM200

    Hadiah RM100 (2 Orang Pemenang) - 2 x RM100

    Hadiah RM50 (14 Orang Pemenang) - 14 x RM50

    Tarikh tutup 29 Feb 2020. Klik sini untuk sertai giveaway ini.

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS