2011-05-10

Jelajah Singapore Part 3 : BBQ Party!

Assalamualaikum!!!

Alamak tetibe ter pause pulak entry "Plan Yang Tersasar" ni kan. Ok aku sambung aktiviti di hari ke tiga. Seawal pagi kami dah bergerak keluar dari Mellville Park, Simei (rumah Adie...by this time dah ada penyewa yang masuk ke rumah itu). Kami singgah 'Brunch' di Bedok Food Centre yang terletak di Bedok hanya beberapa minit perjalanan dari Simei. Bedok Food Centre merupakan kawasan gerai makanan (Food Court) sama seperti kebanyakkan gerai makan yang terdapat di Malaysia. para peniaganya pon berbilang bangsa, Satu Singapore la jugak. jadi kami berenam (termasuk Tan yang gigih merempit menaiki superbikenya itu) berpecah membeli makanan di gerai pilihan masing-masing. Pada mulanya agak sukar aku nak buat pilihan  memandangkan terdapat banyak gerai di situ, tetapi akhirnya mata aku tertarik dengan sebuah gerai Ayam Penyet. Lalu apa lagi, bedal la Ayam Penyet untuk brunch pagi tu. Harga sepinggan adalah SGD 5, hmmm lebih kurang RM 11.00 kot. (T-T)...nanges.

Selepas habes makan di Bedok Food Centre, kami kemudiannya bergerak ke Stesen MRT Simei. Plan kami, akan menaiki MRT menuju ke Sentosa Island (aku, Jamal, Tan, Boring dan Max) manakala Adie akan ke Changi Airport untuk menjemput seorang lagi kawan kami yang tiba dari Bangkok. (Fuh baru cukup korum!!!).

Perjalanan menaiki MRT dari Simei ke Harbourfront mengambil masa hampir sejam kot, memandangkan jarak yanga agak jauh. Tambang MRT takda la mahal sangat dalam SGD 3 lebih kot, aku pun tak berapa nak ingat. Dari dalam MRT tu macam-macam wajah Singapore yang dapat aku lihat.

Kami tiba di Vivo City, hentian sebelum ke Sentosa Island dalam jam 2 petang. Masa tu memang panas giler! Kami terus membel tiket monorel ke Sentosa Island. Harga tiket adalah SGD 3 sahaja. Dengan menaiki monorel yang tak sampai sepuluh minit tu, akhirnya kami turun di Siloso Beach, iaitu hentian monorel yang paling hujung. Best juga lepak-lepak tepi pantai buatan sambil menyaksikan gelagat pengunjung-pengunjung yang kengkononnya Mat Salleh berjemur di tepi pantai! Haish kerje giler! Mat Salleh yang ada dengan kami ni pon tak de nak berjemur macam tuh hehehe.

Lama juga kami berjalan di sekitar Siloso Beach dan Palawan Beach. Setelah beberapa jam kami terpaksa bergerak keluar dari Sentosa Island. Plan seterusnya nak ke Bugis! hahaha tempat favret aku tu! Kat situlah aku rasa boleh borong macam-macam berbanding tempat-tempat lain. Maklumlah aku kan Miskin...

Di Bugis, akhirnya kimi semua berkumpul, termasuklah Adie dan Doli. Akhirnya lengkaplah kami bertujuh berkompol di Seberang Tambak. Setelah selesai berlegar-legar di Bugis, kami semua terpaksa pulang semula ke Simei dengan menaiki MRT. Maklumlah sebelah malam nanti kami ada party BBQ! Tempat BBQ pon sudah ditempah dari jam 6.00 petang sehingga 10 malam.

Setelah menyegarkan diri secepat mungkin, kami semua memulakan BBQ party kami. Ini merupakan kemuncak kepada Farewell party untuk Adie yang akan migrate ke US. haish lepas ni dah tatau nak lepak mana lagi kalau pergi Singapore.

Bermula dengan menghidupkan api dan membarakan arang (masa ni la skill Pengakap dan Bulan Sabit Merah digunakan semuala) sampailah ke acara menenggek ayam, udang, sotong, sate dan sebagainya di atas api. Memang sangat nostalgik!

Makanan malam tu sangat banyak, Tan pulak dengan rajinnya menggoreng meehun dan mee. Memang kenyang gile la malam tu. Sedih jugak sebab lepas ni dah tak tau bila akan berkompol macam ni lagi. Maklumla, setiap tahun kami buat aktiviti berkompol macam ni, bermula dari Perhentian, Singapore, KL dan banyak lagi tempat akhirnya destinasi terakhir adalah Singapore  semula. Ok ada sikit lagi cerita aku nak tulis sebelum menghabiskan kisah Plan Yang Tersasar ni...next entry ok.

PEACE!


Bedok Food Centre

Rojak Singapore
Kalau nak tambah cili bayar 20 sen yer.

Ayam Penyek

Sentosa Island, SILOSO Beach.














9 comments:

  1. hahaha kannn..pergi Bugis...rambang mata. banyak mende nak beli :P

    ReplyDelete
  2. rojak singapuraaaa nyum nyum nyum...kalau p visit my grandma mesti nak kena tapau bawak balik!

    ReplyDelete
  3. kat sini tak penah masak2 pun!!? ermmm

    ReplyDelete
  4. Ceksu kechik:

    Hahahaha best kan! Nak tapau!

    ReplyDelete
  5. Masmz:

    Kat sini takde keperluan, semua buat hal memasing. not good enough.

    ReplyDelete
  6. ..pegang sayur leh luka???(sambung komen tadi lupa..heheh)

    ReplyDelete
  7. nengok cendawan tuh..pesal nampak dettol???
    musykil laaa

    ReplyDelete
  8. Anash:

    tu untuk lankah berjaga2..kene basuh dulu sayur2 tu ngan detol baru segar! hahaa

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS