2011-05-26

Taiping dan Changkat Jering Di Perak

Assalamualaikum!!!

Tak sempat aku nak story kisah merayau ke Utara minggu lepas. Ni baru ada masa aku curi sikit. Ok Sebenarnya bulan Mei ni tiap-tiap minggu aku balik Perak, haish ni memamg pecah rekod aku ni sebab sebelum ni aku tak pernah buat macam tu, paling banyak pun dua kali sebulan je. Takpe, alhamdulillah rezeki kampung halaman dekat, esok lusa kalau kena transfer mana-mana lagi jauh dah terkenang balik saat-saat ni kan hahaha.

OK, minggu lepas aku disuruh balik oleh parents aku sebab ada urusan mengenai Al-Faris yang belum selesai. Dengan akurnya aku pon balik la. Sebenarnya parents aku nak ajak pergi Taiping! Hahah itu yang iyenya, sepupu aku buat kenduri akekah anak dia si Darwish yang comel tu! Lama jugalah aku tak ke Taiping ni, kalau ada pon lalu lalang je tepi highway masa nak ke Penang atau ke Kedah.

Banyak juga perubahan yang berlaku, yang paling ketara dah ada banyak jalan raya yang ditambahbaik. Kiranya nampak maju dan moden jugak la. Alhamdulillah juga cuaca pon baik hari tu, selalunya hujan. Maklumlah Taiping kan antara negeri yang berkelembapan tinggi di Malaysia, menerima taburan hujan tertinggi setiap tahun.

Lepas habis kenduri, parents aku ajak singgah di Changkat Jering. Wah lama giler aku tak pergi tempat ni. Kat sana ada satu pasar awam yang ada jual pelbagai jenis makanan termasuk ikan masin, ikan pekasam dan peralatan-peralatan lain seperti parang, cangkul dan sebagainya. Kuih muih tradisional perak pon banyak giler! Paling aku suka putu piring yang dah siap packing dalam plastik, ada Bahulu Kemboja, LAKSA BERAS (fav aku ni!!!!), dan pecal! Adoi terliur siot duduk kat pasar tu. Kuih Telinga Keling pun banyak dijual di situ.

Alhamdulillah jalanraya lancar, jadi perjalanan balik ke rumah pon smooth and steady je. Sorry tak sempat nak snap-snap gambar sebab aku drive dan tak bawak Cik Melatie. :(.

PEACE!

Darwish yang comel.
Pasar Changkat Jering
Beli belacan!
Menulis untuk:







8 comments:

  1. Taiping memang hebat!! tengokla kampung sape?? muaahahah..

    Pasar yg kat Changket Jering tu org panggey Pekan Ahad.. situ mmg x tahan..aku kalu g situ laksa dah tentu 2 mangkuk..satay lg.. yummm.. kueh telinga keling beli yg panas2 baru goreng..marvelous!!

    ReplyDelete
  2. ecewah..dah dekat benor dengan kampung teman.. haha

    ReplyDelete
  3. dah lama tak g tepeng...rindunyaaa

    ReplyDelete
  4. Aida y

    ya Allah buruk lantak betoi!!! hahaha...tapi mmg best kat pasar tu.

    ReplyDelete
  5. hani:

    yer ker??? idokler teman tau hahaha/;p

    ReplyDelete
  6. Edy Zaidi

    kalo rerajin datang ler tepeng...melepas rindu:P

    ReplyDelete
  7. Pakcik janggel!!! lama asyik baca belog ko je.. dah lama x mengkomen.. Hahahah!

    ReplyDelete
  8. Esah

    Makcik esah!!! aku pon lama tak jengok ko..huhuhuh

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS