2013-06-04

Yangshuo (China): Shangri-La Park Dan Endian Halal Restaurant, Guilin (Part 6)

Assalammualaikum!!! 


Waduh-waduh, lama pulak terhenti mengapdate cerita ni kan. Ok jom aku sambung ke cerita seterusnya.

Setelah selesai shopping dan jalan-jalan cuci mata di West Street, kami pon bersiap-siap untuk pulang semula ke Guilin. Dalam perjalanan ke Guilin kami sempat singgah di sebuah taman yang sangat cantik yakni Shangrila Park! Giler lawa tempat tu! Aku tak ingat nak masuk Shangrila tu berapa harga tiketnya. Tak silap aku kena bayar 70 Yuan (RM35) dan semuanya di bayar ddan diuruskan oleh Hotel Bamboo House.


Pintu masuk Shangrila
Hujan yang tidak mematahkan semangat kami! Hehehe
Masa tiba kat Shangrila Park, hujan lebat pulak. Terpaksala pakai berpayung dan berponcho untuk masuk. Agak spoil jugak la mood masa tu tapi memandangkan hujan pon kejap lebat kejap slow maka pasrah dan redho je la berjalan dan ambik gambar. Sempat lagi tu pasangan bahagia buat photoshoot untuk pre-wedding diorang! Hahaha siapa la gamaknya tu kan.


Subhanallah pemandangan kat Shangrila Park ni memang tidak dinafikan sangat cantik. Banyak replika rumah masyarakat China dulu-dulu dibina, dan pekerja-pekerjanya mengenakan pakaian tradisi masyarakat China.Ala kalau korang pernah pergi ke Kampung Budaya Sarawak, macamtu la lebih kurang keadaannya. Lepastu kami jugak berpeluang naik bot, tapi masa kami naik bot tu, translator untuk bahasa Inggeris tak ada (fully booked katanya) jadi kami naik je bot yang tak ada translator english. 



Bot akan dibawa mengelilingi tasik dan di tepi-tepi tasik tu dibina rumah-rumah tradisional. Setiap rumah pulak akan ada perkerja-pekerja yang berpakaian tradisi. Bila bot kami lalu je depan rumah diorang, maka diorang pun akan menari dan menyanyi la sampai la kami melepasi rumah mereka, mereka akan duduk rehat. Kalau ada bot lain lalu, mereka akan mengulang lagu dan tarian yang sama dan begitulah seterusnya. Senang kan keje diorang hehehe.


Nyanyi nyanyi bila ada bot lalu depan rumah diorang


Perkampongan orang asli pon ada!

Bot juga akan masuk ke dalam sebuah gua dan keluar ke sebelah lain tasik. Pemandangan memang superb la. Dan ada jugak lakonan semula masyarakat orang asli China dilakonkan di tepi-tepi tasik. Memang best! Shangrila Park adalah destinasi wajib untuk dilawati kalau korang ke Yangshuo.



Setelah selesai naik bot, kami menerjah beberapa ruangan pameran yang terdapat disitu. Rata-rata pameran adalah mengenai aktiviti harian masyarakat China dan sebagainya. Memang menarik la. Cukup beberapa jam kami di Shangrila Park, kami pon balik semula ke van untuk meneruskan perjalanan ke Guilin.

Kami tiba di Guilin pon dah petang masa tu. Hujan masih turun, tapi nasib baik tak lebat sangat. Kami kembali ke Wada Hostel untuk mengambil beg-beg kami yang ditinggalkan di situ. Alhamdulillah, layanan staf hostel memang sangat baik dan kami dibenarkan untuk melepak sekejap kat sana. Sempat pulak tu tukar baju kat situ.

Kami menaiki bas untuk ke kawasan masjid di mana terdapat banyak restoran makanan halal. Aku pon dah lupa kat area mana, tapi dekat je dengan stesen bas Guilin. Setelah menelusuri lorong-lorong apa tah, akhirnya kami sampai jugak ke sebuah restoran makanan halal. Nama restoran tu adalah Endian Halal Restoran, ala-ala fine dining punya restoran la. Memang selesa jugak kalau nak makan kat situ, dan saje-saje je nak bazir duit makan makanan mewah sikit hahaha.


Menu hari tu memang spesel! kami sempat makan satey dan jagung manis serta ubi sira. Fuh memang terbaik la makanan diorang tu. tuan punya kedai pon ok, tak pelik sangat. Masa kami makan tu ada la sekumpulan rombongan dari Malaysia yang turut datang ke situ. Sempat la bertegur sapa dengan diorang, tapi nasib baik identiti kami masih tidak terbongkar lagi hehehe.

Lepas habis makan, kami ke Masjid Guilin untuk solat maghrib. Masa tu sempat jugak la dengar azan versi Guilin yang lain sikit bunyinya dari azan di Malaysia. Kalau nak dengar boleh la tengok video Keek kat bawah ni. Masjid ni pon boleh tahan besarnya.



Azan maghrib di guilin.

Sesudah selesai menunaikan solat Maghrib dan Isya, kami pon berjalan kaki menyelusuri kawasan pasar malam di Guilin. Tak banyak sangat barang yang kami beli sebab mood nak shopping dah habis. Kami naik bas (dan terlajak pulak tu) untuk balik ke Wada Hostel. Setelas bersiap-siap, kami pon menaiki teksi menuju ke stesen keretapi Guilin. Naik teksi sebab masing-masing dah tak larat nak bawak beg yang banyak dan hujan lebat pulak waktu tu.

Bergambar kenangan di Wada Hostel.
Kami akan bergerak ke Nanning malam tu. Ingat tak kami ada beli tiket keretapi ke Nanning pada hari pertama tiba di Guilin hari tu? harga tiket keretapi bagi normal seat yang kami beli adalah 64.5 Yuan (RM 33). 


Stesen Keretapi Guilin...tunggu keretapi delay.
Ok nanti aku sambung lagi cerita di Nanning pula. Tungguuuuu...

Bersambung...

WASSALAM.

13 comments:

  1. aisehhhhh teringat pulak jagung manis dan ubi sira tuh! hahah caramel terletak kat gigi je! hahah

    ReplyDelete
  2. kena introduce diri sebelum komen?
    ok
    nama saya anash
    saya suka jenjalan
    saya suka makan satay
    hobi kumpul poskad

    bestnya awak pegi jalan2?..

    (heheh...)
    wah..entry makin cepat 'memotong' akak nampak????

    (nasib baik akak nampak sopan takala makan..)

    ReplyDelete
  3. cantik view dekat shangrila park tu, yang tak tahan pasal orang wat show, takda orang dok rehat-rehat, hehe..

    ReplyDelete
  4. Henry Fox

    Sedap pulak bile ingat balik ubi tu hehehe.

    ReplyDelete
  5. Kak Anash:

    Motif nak memperkenalkan diri bagai kat sini?

    ReplyDelete
  6. Orga:

    haah memang cantik dan tak menahan hehehe

    ReplyDelete
  7. Adventure nyer naik keretapi rakyat...respect.

    ReplyDelete
  8. Kak anash model baju hujan sweet lah :-)

    ReplyDelete
  9. Shangrila Park.. oh akan ku jejaki tapat kaki dan muncung hidung ku di sana.. suatu hari nanti..

    By the way introduce .. nama saya afif.. suka travel.. tapi tak mampu lagi nak ke China hehehee..

    Tunggu satu hari nanti insyallah.. :-)

    ReplyDelete
  10. Tengku Ahril:

    Ye kalo sesat kat sana saya pergila.

    ReplyDelete
  11. Mohd. Haswandin

    Haah agak advtrs la jugak... sakit pinggang!

    ReplyDelete
  12. JM:

    Kak Anash tu feeling2 sweet je.....

    ReplyDelete
  13. TTB:

    Hahaha boleh la.
    Silalah kumpol duit untuk ke China.

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS