Skip to main content

::Kak Era::Her Wedding Ceremony!!!::

Jumaat (27 Jun 2008)

Hujung minggu ni aku pulang ke kampung untuk menghadiri majlis perkahwinan Kak Era a.k.a Dr. Zuhairah Munir dengan suami tersayangnya Azrul. Aku bergerak pulang ke Ipoh selepas waktu kerja hari Jumaat. Biasa la kalau time nak balik kampung, pasti sharp pukul 5 dah gerak dah. Kali ni ada sepupu aku sorang nak tumpang balik skali, Nadia namanya. Aku kene ambik nadia di Subang Parade sebab kat situ je yang aku familiar di area subang. Tempat lain kamek sik tauk!!.

Dekat-dekat pukul 6 baru aku sampai di subang. Nadia dah siap tunggu aku kat depan kedai buah. Kami pun terus bergerak menuju ke Ipoh melalui lebuhraya PLUS. Tak banyak yang nak dibualkan dalam kereta sepanjang perjalanan. Memang mengantuk betol, maklumlah petang-petang macam nih selalunya memang agak rajin gak aku membuta heheh dah terbiasa. Kami tiba di Ipoh dalam jam 8 malam. Aku terus memandu kereta sport ku ke rumah makcik aku di Rapat Setia, Ipoh memandangkan semua keluarga tengah berkumpul kat sana. Wah memang best keadaan di sana, Khemah dah didirikan dan sepatutnya petang itu telah berlangsung majlis khatam al-Quran. Adui miss pulak tang tu.

Setelah mengisi perut dan menolong apa-apa yang patut, kami semua pun besiap-sedia untuk tidur. Hhehe tk sabar nak tunggu esok. Mesti best punyalah. Ramai jugak sedara-mara aku yang datang. Memang dah lama tak jumpe diorang, maklumlah time raya tahun lepas pun ada yang tak balik, dan yang baru jumpa setalah bertahun-tahun tak jumpa pun ada jugak!!!.





Sabtu 28 Jun 2008

Sesi Pertama

Hari sabtu, pepagi lagi dah bangun, bersiap-siap dan bergerak menuju ke rumah makcik aku di Rapat Setia.Oh ya, lupa plak nak bagitau yang aku sekeluarga tidur di rumah kami di Kg. Sungai Rokam, Ipoh. Dekat je rumah kami dengan rumah Makcik tu, dalam 10 minit dah sampai.

Majlis akad nikah dijadualkan berlangsung jam 10 pagi. Mak aku, seperti biasa la menjadi ketua tukang masak sarapan pagi! Hahahah, menu sarapan pagi adalah mi goring dan beberapa jenis kuih muih tradisional. Kelam kabut jugak pagi tu sebab masa yang ada sangat suntuk. Tok kadi plak dah sampai awal, dalam jam 9.30 pagi dia dah tercegat depan pintu umah. Heheheh.

Aku seperti biasa la ditugaskan menjadi juru gambar yang tak bertauliah!! Hehhehe memang aku suka pon sebab itu je kerja yang aku suka buat, daripada join sepupu-sepupu aku mengumpat. Jam sepuluh pagi memang aku dah standby depan umah Denham video cam Sonny milik sepupu aku, Khairul Ariffin (abang pengantin). Akhirnya, rombongan pengantin lelaki pon tiba, segak dengan berbaju melayu putih, pengantin lelaki diiring masuk ke depan pelamin. Tok kadi plak memang dah lama menunggu. Aku?? Biasa la dah cari port baekkk punya!!

Bermulalah upacara akad nikah. Tok kadi membacakan khutbah nikah dan seterusnya memulakan upacara pernikahan. Alhamdulillah majlis berjalan lancer. Hanya dengan sekali lafaz sahaja, akak sedara aku dah jadi bini orang! Aku sempat ngintai dia dalam bilik, huhuhu gembira je muka dia.

Selesai majlis, rombongan pengantin dan tetamu yang ada dijemut bersarapan pagi!, selesai sesi pertama…

Sesi Kedua

Sarang time majlis persandingan pulak. Tetamu mula sampai jam 11.30 pagi lagi. Agak ramai juga jemputan yang hadir. Makcik dan pakcik aku sibuk menyambut tetamu. Pakcik makcik aku yang lain pun sama-sama membantu. Wahhh seronok habis. Pengantin lelaki dijangka tiba jam 1.30 petang..

Tiba masa yang ditunggu-tunggu, pengantin lelaki sampai pada jam 1.45 petang. Sambil diiringan flower girls, pengantin pompuan diarak keluar menyambut mempelai lelaki yang sedia menanti. Sama cantik , sama padan.!! Aku??? Biasa la setia dengan video camera di tangan ku!!.

Majlis berjalan dengan lancar walaupun cuaca panas terik. Alhamdulillah tiada apa-apa perkara yang tidak diingini berlaku. Majlis berakhir jam 4 petang. Dalam masa sibuk berkenduri kendara tu, kami sempat juga berchatting dengan Nazrin yang berada di France. Sempat jugak aku menjeleskan dia dengan lauk pauk kenduri!! Hahahah padan mukerr.. (sian dia).

Sesi Ketiga

Sebelah malam, ada lagi majlis bakal berlangsung. Majlis bersama ahli keluarga, biasanya dikenali sebagai majlis memotong kek dan membuka hadiah. Majlis diserikan dengan upacara cabutan bertuah yang dihoskan oleh Pak Su aku. Gamat suasana malam tu dengan game memasukkan guli ke dalam bekas menggunakan garfu dalam masa 15 saat.!!! (apakah itu???? Hehehe). Best!!! Memang Best!!!

Ahad (29 Jun 2008)

Tiba masa semua pulang ke tempat masing-masing. Sedih juga sebenarnya tapi apa kan daya… masing-masing ada tanggungjawab. Kene la akur. Aku pun terpaksa pulang ke KL. Dalam hati emronta-ronta taknak balik. Rasa macam dah tak selera nak kerja…terpaksa menghadapi tensen dan sebagainya.. Tapi semuanya terpaksa dilakukan agar impianku terlaksana!! Hehehhehe PEACE!!.

Comments

Post a Comment

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS

Padang Besar, Perlis : Syurga Membeli-Belah di Utara Tanahair ?

Assalammualaikum!!!
Selamat Hari Raya Aidil Adha! Atau orang-orang kampung aku cakap Hari Raya Haji! Macam biasa, bila tiba hari raya maka acara wajib adalah menziarah sanak saudara dan MAKAN! Ya, acara makan memang tak dapat dielakkan, tak kire la start je subuh sampai ke subuh tak berhenti-henti mengunyah! Ya Allah, tak dapat nak dibendung! Tambahan pulak bile dah ada lemang, ketupat dan rendang depan mata. Rosak diet (kata orang tu).
Ok berbalik kepada cerita utama, di hari raya kedua aku dan keluarga telah berangkat ke utara tanahair... ke mana? Kedah? Perlis? Yup, pergi merisik katanya. Bukan merisik untuk aku la, merisik untuk sepupu aku. Jauh sampai ke Perlis jodohnya... insyaAllah semoga jodohnya kekal abadi. Jodoh aku? Mungkin di Europe nanti akan ketemu? Wahhh berangan. OK cukup melalut.


Sebanarnya aku nak cerita pasal Padang Besar! Siapa pernah pergi Padang Besar? Dah berzaman aku dengar pasal Padang Besar ni, sejak kecik kot. Dan aku pon tak ingat samada aku pernah jejakkan…

Sehari Di Bohey Dulang Dan Sibuan Island, Semporna

Assalammualaikum!!!
Seperti yang dijanjikan, aku nak cerita sedikit tentang trip aku ke dua buah pulau yang terletak di dalam Daerah Semporna, Sabah. Sebelum tu moleklah kiranya aku cerita dulu macaman aku boleh ke sana.
Kisahnya, aku telah join satu group Instagrammers di Tawau ni (@Towautown) yang telah menganjurkan satu aktiviti meet up dengan followers IG mereka ke Pulau Bohey Dulang dan Pulau Sibuan. Memandangkan aku memang 'mereput' habis kat Tawau ni, makanya aku dengan pantas send whatsapp kat Qimayra (admin @tawautown) bagitau nak join trip tu. Alhamdulillah dengan pantasnya aku terus bayar duit trip yakni RM 87 (termasuk makan/ duit bot/ duit bas) dari bandar Tawau! Fuh start hari pertama bayar tu dah tak sabar-sabar dah aku menghitung hari.
Tiba hari yang dinanti, kami berkumpul di hadapan Dewan Masyarakat Tawau seawal jam 7.00 pagi. Dari situ kami menaiki dua buah bas yang disewa khas (aku tak tau berapa harga sewa bas tu sebab dah termasuk sekali dalam harga pakej…

Food Hunter: Rumah Makan Cibiuk, Kajang - Selera Masakan Sunda

Assalammualaikum!!!
Sekarang ni dah masuk dalam 10 hari terakhir Ramadhan, amacam semua? Rasanya masing-masing dah tak sabo-sabo nak raya la tu... jangan dilupa, kejar juga pahala puasa di sepuluh malam terakhir ni yer. Zakat  fitrah dah bayar ke? Kat Selangor ni masa aku bayar semalam harganya RM 7 sekepala. Bayarla zakat tu sebab ianya perkara wajib bagi yang mampu, untuk membantu pada yang memerlukan.
Ok nak cerita pasal berbuka puasa. Haritu, ada sorang member kat opis ni memperkenalkan satu restoran yang bagi aku sangat best untuk bersantap bersama keluarga dan kawan-kawan. Bagi sesiapa yang teringin nak merasa masakan Sunda (salah satu bangsa di bahagian Jawa Barat, Indonesia) boleh la cuba datang ke restoran ni. Nama restoran yang aku maksudkan ni adalah Rumah Makan Cibiuk! Dengan tag line "Rajanya sambal" memang sesuia la sangat sebab di rumah makan (restoran) ni disediakan pelbagai jenis sambal (sambal belacan, sambal halia, sambal mangga dan lain-lain) serta ulam-u…