2008-09-03

::Cempedak oh Cempedak::

PUASA!!!!!!!!!!!!!! YESSSS…Yesssss!!!! Akhirnya tiba jua bulan yang penuh barakah ini. Bulan mencuci segala dosa, bulan yang membimbing ummat ke arah yang diredhai Allah.. Mudah-mudahan amalan kite semua diterima oleh-Nya… AMIN…

Bulan-bulan pose ni seronok jugak kalau kiter cerita pasal makanan kan? Ish tetiba je teringat kat kuih-kuih raya yang mak gue buat kat kampung! Tempahan pun ...Alhamdulillahhhh bertambah-tambah tahun ni. Tapi gue malas nak citer pasal kuih raya skang ni. Nak citer pasal buah cempedak dan gaya penyiapannya. Uik...apakah itu? Mai sini gue ceritakan satu-persatu.

Sempena hari kemerdekaan tempoh hari, bersamaan 31 Ogos 2008, gue yang pada ketika itu berada di kampung telah di pelawa oleh Pak Long gue untuk menjengah kebun cempedaknya. Wow bukan senang nak dapat invitation pegi kebun nih. Gue pun pergilah bersama ibu dan bapa gue skali. Wahhhh sampai je kat kebun@ dusun cempedak tu, amatlah terperanjatnya gue tatkala melihat berdoyon-doyon (ikut slang Juliana Banos ek) buah cempedak yang bergayut-gayut di dahan minta dijolok!... Apa lagi.. gue dan sepupu-sepupu gue (anak-anak Pak Long gue) pon mengerjakanlah buah-buah cempedak tu! Hah lihatlah hasilnya. Sampai penuh satu boot kereta wa cakap luh! Sempat la jugak gue membawa balik beberapa biji buah cempedak ke KL. Hahahaha nak tau hasilnya? Gheeeegheeegheeee..

Cempedak Goreng Dayang Senandung (nama yang gue bubuh khas sebab hangit heheheh)

Untuk juadah berbuka pose semalam (hari kedua berpuasa) gue menghabiskan sepetang gua bertungkus-lumus menggoreng cempedak! Hahahah pertama kali dalam hidup gue menggoreng cempedak. Sebenarnya gue tak reti pon camana nak buat cempedak goreng tu, tapi berbekalkan pemerhatian dan ulasan yang diberikan oleh makcik-makcik kat opis dan juga jiran sebelah umah, akhirnya berjaya juga gue menyiapkan cempedak goreng tersebut. Alhamdulillah dapat juga berbuka pose dengan hidangan air tangan sendiri sehingga mendapat pujian daripada teman-teman serumah!!! Hahahhaha tengok ar sape yang masak beb!!.. ok lah, skang ni tengah dok pikir nak makan apa plak petang ni????

5 comments:

  1. ritu kan,aku beli cempedak kt gerai2 tepi jln kt sini..bukak2..ader 5-6ketui saje..tabah

    ReplyDelete
  2. Kuang...kuang..kuang... sabo je lah...gagah jugak orang kedai tu jual kat ko buah cempedak yang ada 5 bijik je!!!

    ReplyDelete
  3. wahhhhhhh

    ini rupe nyer cempedak goreng incek janggel

    hahhaha

    cedap2...

    ReplyDelete
  4. nak salahkan die pun xleh jugak..die pun xtau dlm cmne...nasib sajer lah kann....

    ReplyDelete
  5. CikYanie~ yup itu lah ghopernya cempedak goreng tersebut! Awat?? Mau ka???

    Anap~ ye lah kan...dia bukan boleh intai kat dalam buah tu.. huhuhu ..tips nak beli buah elok = cari yang dah ditebuk tupai..kompom boleh makan.

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS