2010-02-04

Hop-On Hop-Off Kuala Lumpur Part 3

Tak habis-habis lagi aku nak menulis tentang Hop-On Hop-Off aku. Idea tengah datang berjimba-jimba jadi aku rasa this is the right time to expess all of my thoughts. Jika entry lepas aku ada menyatakan tentang kemuncak lawatan HOPON-HOPOFF aku ialah ke Taman Burung Kuala Lumpur, jadi inilah sedikit sebanyak cerita yang boleh dikongsikan selagi tangan boleh berdetak, selagi mata boleh melihat dan selagi mulut boleh berbicara. (Eh eh merepek meraban dah nih!)

Ok, aku selitkan sedikit info mengenai Taman Burung Kuala Lumpur. Ia merupakan sebuah taman burung bertutup yang terbesar di dunia! (the largest covered birds park) dengan menempatkan lebih 3,000 ekor burung dari 200 spesies di dalam sebuah taman yang indah. Harga tiket adalah RM 15 untuk dewasa dan RM 12 untuk kanak-kanak (based on local citizen price).

Sebaik sahaja melepasi pintu utama, fuh aku terkesima melihat burung-burung yang bebas berlari-lari anak di depan mata. Itu bukan burung gagak atau pipit yer! Ia adalah burung Merak (peacocks), Bangau, dan macam-macam spesis unik yang jarang kita lihat beterbangan bebas di kotaraya. Yang paling best, bila aku lalu kat tepi depa, sekor pon tak lari. Jinak dan friendly! Mungkin sebab dah terbiasa dengan keadaan. Bila lagi kita nak rasa pengalaman sebegitu kan? Highly recommended to all parents to bring their children here.
Taman burung ini dibahagikan kepada beberapa bahagian, antaranya Dunia Kakak Tua (aku translate bulat-bulat jer nih hahaha), World of Eagle dan banyak lagi. Aku lupa sebab terlalu asyik memerhati si Merak yang sangatlah bongkaknya menayang bulu-bulu ekor dia yang dikembangkan! Kagum aku. Dan Merak sangat banyak di situ yer! Sehingga aku rasa macam teringin je nak buat binatang peliharaan kat rumah.

Paling best bila aku terserempak dengan sepasang burung Enggang yang sangat kiut di celah-celah pokok! Aku rasa Enggang ni couple kot. Tak tau la kapel sejantina atau sebaliknya sebab tak sempat pulak aku nak belek tengok. Tapi yang paling menakjubkan adalah, pasangan Enggang ini sebok mengutip makanan di atas tanah dan menyuapkan kepada mulut pasangannya yang satu lagi. Aduh so sweet, tengok, binatang pon tau hargai nilai kasih sayang! Pertunjukan itu tidak lama sebelum pasangan Enggang tersebut terbang meninggalkan aku terkapai-kapai dengan kamera aku. Heheh.

Seterusnya masa untuk melihat Pertunjukkan Burung (Birds Show). Apakah Pertunjukan Burung tu? Ada sebuah kawasan yang dibina khas untuk pertunjukan burung. Di sini akan dipersembahkan gelagat burung-burung terlatih seperti menaiki basikal, mengira, berkata-kata, dan burung-burung itu sungguh bijak. Kebanyakkannya adalah burung Kakak Tua, kerana burung ini dikatakan antara burung yang paling bijak di dunia.! Memang terbukti! Pertunjukkan burung diadakan 2 kali sehari pada jam 12.30 tengahari dan 3.30 petang selama setengah jam. Memang berbaloi menonton pertunjukan tersebut. Aku pon tak sangka dapat melihat live show, selalu hanya tengok dalam tv saja.

Selepas tamat pertunjukan tersebut, edisi jelajah diteruskan. Aku sekali lagi ke World of Parrots dan kali ini adalah untuk berjimba-jimba denga parrot-parrot sekalian! Memang best bila semua parrot itu hinggap di tangan sambil memakan kuaci. Dengan harga RM 2, kita boleh memberi kuaci dan jus buah kepada burung-burung itu! Best kan! Terdapat juga sudut untuk bergambar bersama burung-burung pilihan seperti Helang, Kakak Tua dan Burung Hantu. Dengan Bayaran RM 15, gambar yang siap diprint dan dibingkaikan terus menjadi milik kita. Aku tak buat pon benda tu, sebab tak minat. Lagipon aku ada kemera sendiri, boleh berjimba-jimba di tempat lain hehe.

Lengkap 2 jam berlegar-legar di Taman Burung, badan pon dah lunyai. Maklumlah dari pagi sampai ke petang dok merayap tak henti-henti. Aku meninggalkan Taman Burung petang itu dengan perasaan puas dan kagum. Mungkin aku akan ke sana lagi suatu hari nanti.

Oitt1: Harga mineral water kat situ RM 4!!! Mahal giler~ Tapi sebab terlampau haus, ku teguk jua.
Oitt2: Banyak lagi taman kat situ yang aku tak sempat pergi...bile nak pergi ye???

Oitt3: Jalan kaki dari Taman Burung ke Masjid Negara memang best!


PEACE!



































2 comments:

  1. yezza setuju! Taman Burung seswai dan highly recommended untuk bawak budak2 berjalan :)

    psst : lunyai2 pun berjaya jugak 'hiking' sampai Masjid Negara. Ok lar tu :)

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS