2010-08-16

Kisah Nenek, Durian dan Iftar

Alhamdulillah. Ini entry pertama dalam Bulan Ramadhan. Sedar tak sedar dah nak masuk hari ke-7 ummat Islam di Malaysia berpuasa. Dalam beberapa hari ni pon dah macam-macam perkara berlaku. Apa yang pasti, tiap-tiap petang, waktu balik kerja kompom jem gila sebab semua berpusu-pusu nak balik berbuka puasa di rumah.

Chapter 1.

Hari berpuasa ke 6, aku dan keluarga dikejutkan dengan berita nenek di kampung diserang stroke! Rasa nak gugur jantung bile dengar berita tu. Dah tinggal neneklah satu-satunya yang masih ada, mestilah aku sangat sayangkan nenek. Rancangan berbuka puasa di kampung bersama encik Datuk dan puan Datin terus bertukar menjadi rancangan menziarah nenek di hospital. Nenek diserang minor stroke, dan ada komplikasi pada tekaknya sehingga menyukarkan dia untuk berkata-kata, Nenek hanya mampu mengangguk sambil cuba berkata-kata sesuatu apabila ditanya, namun tiada suara yang kedengaran. Kasihan nenek.

Pagi tadi, puan Datin memberitahu aku yang nenek sudah boleh pulang ke rumah. Alhamdulillah, syukur. Tak dapat aku bayangkan jika berhari raya tanpa nenek. Semoga nenek lekas sembuh dan dapat berhari raya bersama-sama kami lagi tahun ini. Amin.

Chapter -ve 1.

Kembali kepada kisah beberapa hari sebelum berpuasa, keinginan nak makan durian sangat membuak-buak. Almaklumlah, tahun lepas langsung tak dapat jamah seulas durian pon, sebab kat kampung aku takde durian yang menjadi. Tapi kali ni aku nekad, kalau tak dapat makan durian di kampung, aku cari jugak di pasaraya, beli kat Giant Supermarket. Hahaha lawak juga, tapi apa boleh buat dah teringin sangat, aku belasah aje lah. Sekali lagi kali ni aku dan kazen memang plan nak makan durian, dengar pulak cerita kat Putrajaya (Taman Warisan) ada pesta makan durian. Tapi malangnya kami tak sempat pergi. Jadi, kami pon menyerbu pakcik penjual durian di bawah flat rumah kazen aku di Pandan Jaya. Alhamdulillah, pakcik tu memang jujur. Sebijik durian berharga RM15 kami beli dengan isi dalamnya ada 19 ulas!!! Fuh memang puas gile aku dan kazen aku makan petang tu. Siap termengah-mengah nak menghabiskan ulas-ulas durian yang padat dan tebal itu. Alhamdulillah. Sebelum berpuasa, kami melantak dulu puas-puas.;p











Chapter 2

Hari ke-3 berpuasa,aku dan opismate dijemput berbuka puasa oleh salah seorang teman lama ketika di menara gading dulu. Alhamdulillah, sempena pelancaran Dapur Ramadhan di Hotel Marriott petang itu, aku dan opismate bepeluang berbuka puasa bersama mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Haji Ahmad Badawi dan isterinya Tun Jeanne Abdullah bersama 70 orang anak yatim dan artis-artis KRU Records. Fuh ini first time aku berbuka puasa kat hotel. Alhamdulillah rezeki jangan ditolak. Petang itu kelihatan Tun Abdullah dan Tun Jeanne sangat mesra, tambahan Tun Jeanne yang bertudung litup kelihatan sangat ayu! Sambil berbuka puasa sempat jugak aku bergambar-gambar dengan para pelakon drama Hotel Mania. Hehehe sekali sekala dapat peluang bergambar.










Kumpulan nasyid Mirwana. Erk yang pompuan tu bukan yer.


Para pelakon Hotel Mania.


Tun Abdullah meninjau-ninjau kawasan hidangan.
Walau apa pun yang berlaku sehingga ke hari ini, aku amat berharap agar Allah dapat memperkuatkan semangat aku untuk terus menunaikan ibadah puasa. Rasanya puasa tahun ni agak kurang meriah sebab ramai member yang dah tak ada. Masing-masing ada tanggungjawab sendiri di perantauan. Apa-apa pun semoga kita semua dapat melaksanakan ibadah puasa dengan ikhlas da sabar.

PEACE!

4 comments:

  1. gilos durian..penah masuk fear factor tuh..

    bile lagi mau mndaki gunung?

    ReplyDelete
  2. Pencacai Alim -

    Er saper yg pernah masuk fear factor tu??? hahaha bulan pose ni aktiviti mendaki takde la der...

    ReplyDelete
  3. MASmz

    Alhamdulillah, nenekku sudah boleh buat samesop berpusing!

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS