2011-05-19

Teluk Intan (Majlis Kahwin Azwan) Dan Rumah Pakcik Berahim

Assalamualaikum!!!

Minggu lepas, aku balik ke kampong di Perak bersama 2 orang kawan jurutembak beserta isteri dan anak salah seorang daripada mereka. Lokasi tempat menembak kali ini adalah di Teluk Anson (nama lama bagi Teluk Intan) dan subjek tembakan adalah adek kepada KJ.

Sebenarnya bukan le nak story sangat pasal tugas-tugas menembak ni, apa yang aku nak tulis kat sini adalah mengenai pengalaman sepanjang berada di Teluk Intan. Kami bertolak daripada KL pada jam 10 malam hari Jumaat. Lewat giler kan, tambahan pulak malam tu jalanraya agak jem sebab ramai yang mengambil cuti tersepit sempena Hari Wesak yang jatuh pada hari Selasa. sebelum ke Teluk Intan, kami singgah dulu di kampung aku, maklumla sebab dah janji dengan ibu dan ayah nak balik rumah. Tapi singgah sekejap saja sebab hari dah lewat malam dan KJ dah menyediakan tempat tidur di Teluk Intan. Maka malam tu jam 12.30 malam kami bertolak dari kampung aku ke Teluk Intan.

Kami tiba di Teluk Intan pada jam 1.30 pagi. Sampai saja di halaman rumah KJ, kami pon diberi kunci ke homestay tempat kami akan menginap. Kata KJ, ada pakgad tunggu depan rumah! Beriala aku pusing satu kampong cari rumah yang ada pakgad, rupa-rupanya bukannya pakgad betol, cuma ada gambo pakgad je yang diikat ditiang depan homestay tu!!!! Hampeh betol. Entah ia entah idak pakcik tu pakgad, entah-entah polis ker, tuan rumah tu ker cait!

Kat gambo pakcik tu siap ada nametag tulis IBRAHIM. jadi secara rasminya kami namakan homestay tu Rumah Pakcik Ibrahim hehehe. Sebenarnya nama homestay tu adalah Homestay Mak Nek. Dekat je dengan rumah opah KJ, rasanya kalau jalan kaki tak sampai sepuluh minit pon.

Maka malam itu tanpa banyak bicara aku terus lena dibuat mimpi di dalam rumah Pak Berahim. Keesokan harinya, pepagi lagi aku dah pi cari nasik lemak kat tepi jalan berdekatan dengan rumah Pak Berahim. Memang mabeles la nasik lemak sebungkus 70 sen, pastu kueh mueh pulak empat bijik seringgit!!! Memang berbaloi-baloi! kat KL takkan dapat macam tu!. Tugas kami bermula selpas bersarapan pagi, aku dan dua otai jurutembak bergerak ke rumah pengantin dalam pukul 11.00 pagi. Macam-macam ada kat situ, ada teh khemah teh tarik, ada tempat asikrim dan yang paling best ada Chendol! Neseb baik la aku sempat pekena chendol tu, kalau tak kempunan.

Cuaca hari tu pon amat baik. Pengantin sampai pada jam 1.30 tengahari dengan menaiki sebuah kereta antik yang dihias indah. Fuh terbayang kalo gue yang naik jereta itu hahahaha. Maka bermulalah tugas-tugas rasmi kami sebagai jururtembak. Best walaupun penat!.

Setelah selesai menembak di dalam dan luar rumah, barulah kami dapek menjamu selera. Masa tu dah pukul 4.00 petang, memang sangat kebulur okay!

Selepas makan, kami dan pengantin semua bergerak ke sebuah Istana Lama yang terletak di tengah-tengah bandar Teluk Intan. Fuh memang mabeles la tempat ni, silap-silap boleh tertangkap gambo entiti kat situ hehehe.

Alhamdulillah, kedua-dua pengantin memberi respon dan kerjasam yang sangat baik. Kami pon sempat menggedik kat sana.

Ok lah jom layan gambo.:)

PEACE!

Pemandangan dari dalam rumah Pak Berahim
Bile masing-masing dah sengals hahaha

Menulis untuk:




6 comments:

  1. aik??? kua dah entri umah pakcik Ibrahim nih???? tak sempat nak antar penembak senyap mengambil gambar pakcik Ibrahim....
    Tenkiussss erk datang :)

    [ermmmm dah nak tertidur-tidur nunggu korang!]

    ReplyDelete
  2. MasMZ

    Terpaksa...pasrah je la...

    ReplyDelete
  3. i don't understand malay. Is it a wedding? That's so fascinating and it's a tradition i want to know more. Thanks for sharing!

    ReplyDelete
  4. Hi Pinoy Boy Journas:

    Yup its a Malay Traditional Wedding. You can come over to Malaysia especially during school holiday to see this fascinating events.

    Sorry i wrote this blog usually in Malay language, but if you can try at the right top of this blog there is a google translation button and you can try choose Philippines langguage. But i dont know if the translation correct or not.

    By the way, thanks for coming!

    ReplyDelete
  5. cantik tmpt ni.. perghh.. gmbr pun cun

    ReplyDelete
  6. Huaaaaaaaaaa HAmzah Ian datang blog aku! Tq tq tq!!!!

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS