2013-12-16

Kansai, Japan (Part 4): From Osaka To Kyoto #1 (Kyoto City Bus and Nijo Castle)

Assalammualaikum!!!

Wah tetibe follower blog dah capai 400 orang! Alhamdulillah, thanks for following this blog walaupun isinya tak berapa nak ilmiah dan mengarut je. Thanks yer, nak bagi hadiah masih belum mampu kekeke. Anyway, sekarang ni musim hujan kan, aktiviti di luar pon terpaksa dikurangkan. Tapi malangnya aktiviti kat bawah bumbung pun banyak jugak, kerja...kerja...kerja. Bertabahlah.. demi keriangan berganda.

Ok enaf! Jom sambung episode 4 kisah di bumi Kansai.

Awal-awal pagi kami dah bersiap untuk meninggalkan Asahi Capsule Hotel, Osaka. Sempat la breakfast Megi Serunding seround dulu sambil meninjau-ninjau kawasan sekitar Capsule Hotel ni. Memamng keadaan kat Capsule Hotel ni bersih dan teratur. Banyak jugak rules yang kene patuh, nak simpan beg pon siap ada ketinggian dan saiz tertentu untuk dimuatkan di dalam locker (bagi individual room).

Antara kemudahan-kemudahan lain yang terdapat di Capsule Hotel ni adalah, gym, sauna, bilik komik, kawasan rehat (menonton televisyen), games area dan banyak lagi. Untuk lebih review mengenai Asahi Capsule Hotel, Osaka ni boleh merujuk ke blog KakiBerangan.

Kak Coco dengan gigihnya menyediakan sarapan Megi.
Antara kemudahan-kemudahan yang disediakan.
Ruangan membaca komik juga ada. :)
Kalau duduk sebulan, boleh la habiskan semua ni.
Entrance Asahi Capsule Hotel, Osaka.
Kena lalu sini untuk ke train station.
Usai bersarapan dan check out, kami meneruskan perjalanan untuk ke Kyoto! Kali ni kami akan berada lama di satu tempat, yakni 3 hari di Kyoto! Jadi untuk ke Kyoto, kami menaiki tren dari stesen Shimsaibashi menuju ke Yudoyabashi Station dengan tambang 200 Yen dan seterusnya menaiki Keihan Line Train menuju ke Gion Shinjo Station di Kyoto dengan tambang 400 Yen.

Shimsaibashi ---> Yudoyabashi ---> Gion Shinjo

Perjalanan dari Osaka menuju ke Kyoto mengambil masa lebih kurang 30 ke 40 minit. Ramai jugak manusia dalam train pagi tu dan yang penting, kami longgokkan aje beg anak gajah kami semua di satu sudut train, pedulik la apa orang nak kata kan kekeke. Tak rela nak memikul sepanjang perjalanan.

Seperti anak dan ayah....
Keadaan dalam train.

Kami tiba di Gion Shinjo Station lebih kurang jam 9.00 pagidan terus cari Hostel untuk kami bermalam. Lokasi hostel yang kami dah booking menerusi online adalah betul-betul bersebelahan dengan stesen Gion Shinjo ni, yakni Bakpak Kyoto Hostel. Kalau jenguk sikit dari luar station (ikut exit 1) insyaAllah boleh terus nampak hostel tu.

Bakpak Kyoto Hostel
2-244 Miyagawa Suji
Higashiyama-ku, Kyoto Japan
No. tel : +81 75 525 1433
No. fax : +81 75 525 3144

E-mail : frontdesk@kyotohostel.net

Untuk ulasan penuh mengenai Hostel Bakpak ni, sila ke blog KAKIBERANGAN.

Inilah Bakpak Kyoto Hostel
Lokasi Hostel kami.
Sebenarnya waktu check-in kat hostel ni adalah pukul 2.00 petang, jadi memandangkan kami sampai awal, owner hostel tu benarkan kami tinggalkan beg anak gajah kami di situ dan kami boleh la pergi meneruskan agenda lawatan untuk hari ini. So sebelum pergi berpoya-poya tu sempat la kami solat jamak dulu dan makan-makan sikit. Ruangan dapur dan communal kat hostel ni agak kecil tapi cukup selesa la untuk makan-makan dan masak. Kemudahan yang ada pun agak lengkap seperti dapur, microwave, peti ais, minuman seperti kopi dan teh serta gula semuanya ada disediakan.

Tugasan mencari arah .
Tenang je kat sini.
Ayuh ke destinasi setrusnya.
Kyoto City Bus

Setelah selesai mengerjakan apa yang patut, kami pun meneruskan perjalanan ke lokasi pertama di Kyoto yakni Nijo Castle. Ha macamana pulak nak ke Nijo Castle ni kan? Untuk ke sana kami akan menaiki bas yakni Kyoto City Bus yang menyediakan kemudahan ke tempat-tempat pelancongan utama di sekitar bandar Kyoto! Senang je kalau naik bas ni dan ianya menjimatkan.

Gion Shijo Station.
Ada juga yang homeless.
Untuk mendapatkan tiket Kyoto City Bus ni, kami beli di Family Mart bersebelahan dengan stesen Gion Shijo tu. Tanya je kat kaunter Family Mart tu dan kita boleh beli tiket dengan harga 500 Yen untuk sehari, Maksudnya kita boleh naik turun bas ni ke mana saja dalam Kyoto dengan harga 500Yen!!! Murah tau sebenarnya kalau dibandingkan dengan naik train atau beli tiket bas biasa. So jangan gusar untuk membeli Kyoto City Bus! (Cewahhhhhhhhhh terus perkataan GUSAR keluar).

Beli tiket di Family Mart.
NOTA: Penggunaan tiket ini hanya untuk sehari sahaja, so jangan hilangkan tiket or else kene beli tiket lain pulak. daripada nak berjimat terus kerugian! Acaner tu? Hahahaha.
Inilah rupa tiket Kyoto City Bus.
Tugasan diorang lagi...kekeke

OK, setelah membeli tiket Kyoto City Bus di Family Mart dengan harga 500 Yen (tengok ni banyak kali aku ulang 500Yen!), kami pon menunggu bas di perhentian bas yang disediakan, betul-betul di hadapan stesen Gion Shinjo tadi. Jangan gusar (lagi) , kat perhentian bas tu ada tulis / signboard Kyoto City Bus (warna hijau). Untuk tatacara lanjut menggunakan perkhidmatan bas ni boleh rujuk di  http://www.visitkansai.com/sightseeing/kyoto-city-bus/

Gion Shijo Station
Nijo Castle

Destinasi pelancongan pertama yang kami tuju di Kyoto (cewah pelancongan le sangat) adalah Nijo castle. Perjalanan menaiki bas lebih kurang 30 minit jugak, maksudnya tempat tu agak jauh daripada hostel. Tapi memang kena pegi tempat ni sebab ianya sangat cantik dan berbaloi. Ok nak ke sini jugak kena pastikan naik bas dengan nombor yang betul. Pastikan nombor-nombor bas yang lalu di tempat yang kita nak pergi dengan map yang diberikan sekali dengan tiket Kyoto City Bas tadi.

Dalam kes kami, kami naik bas no 101 terus ke Nijo Castle. Apa yang best pasal Nijo Castle ni?

NOTA: Nijo Castle merupakan kediaman bagi Shogun yang pertama di dalam era Edo Period (1603-1867) dan ia telah diwartakan sebagai tempat bersejarah di bawah UNESCO
Tiket masuk ke Nijo Castle adalah 600Yen yer, agak mahal di situ. Dan apa yang best lagi, nak beli tiket tak payah ke kaunter tiket, boleh beli di mesin tiket (macam nak beli tiket train tu)...best kan, sangat kagum masa tu. Nak guna mesen tu pun tak susah, ada bahasa Inggeris, so boleh main tekan-tekan je.

Kami pon masuk la dalam Nijo Castle tu dengan penuh rasa kagum. Memang senibina istana kat dalam tu sangat unik dan yang paling mengkagumkan, cara diorang jaga bangunan-bangunan lama ni sangatlah excellent! Bayangkan, nak jaga lukisan kat dinding-dinding istana tu kene la tutup pencahayaan, tak boleh amik gambar kerana bimbang flash kamera merosakkan gambar dan macam-macam kekdah lagi. tapi dalam istana tu memang tak boleh ambik gambar la, so tengok dan simpan dalam ingatan je. Kalau korang nak tengok apa ada lam istana tu sila lah datang sini sendiri yer. Kekekek.

Boleh sewa alat audio ni kalau mampu.
Patung-patung pameran...shogun katanya.
Tak tau la makcik makcik ni balik dari mana
Pintu masuk utama Nijo Castle.
Bila berjalan dalam istana tu, ada bunyi-bunyian unik yang terhasil daripada geselan lantai-lantai kayu istana. Tak terpikir macamana diorang boleh buat macam tu, sebab kalau lantai kayu kat rumah kampung aku tu, pijak sikit je dah bunyik kreok kreokkk kreokkkk... tapi bila kat istana ni bila pijak je lantai bunyi macam beburung bersiulan gitewww kriiittttt kritttttt kriiittttt~ amacam boleh bayangkan tak? Teknologi tukang kayu tu aku belom belajar lagi.

So lama jugak la kami berlegar-legar dalam istana tu, manusia pon bukan main ramai! Dengan rombongan sekolah rendah, sekolah tadika, sekolah tinggi, rombongan negara-negara asing, rombongan cik Kiah, rombongan warga emas semuanya ada! Tu lagi aku kagum, sebab kebanyakannya adalah warga tempatan! Diorang sangat menghargai sejarah yer. Tak de la macam sesetengah 'negara' tu, ada tempat bersejarah je boleh pulak dirobohkan buat shopping complex! Apa punya bangang.

Tempat letak kasut. nak masuk dalam kena bukak kasut.

Di luar kawasan istana, ada banyak taman-taman yang cantik dan ada beberapa buah lagi istana-istana kecil yang tak sempat kami nak masuk. Duduk dalam Nijo Castle ni je dah dekat 4 jam! Rasa macam nak tercabut kaki, tapi memandangkan cuaca sangat lah nyaman dan dingin, so kepenatan tu takde la terasa sangat.

Taman-taman di sekitar Istana.

Lepas selesai meletihkan diri di Nijo Castle, kami kemudiannya naik semula Kyoto City Bus (guna tiket 500 Yen tadi) untuk balik semula ke Gion. Kali ni kami nak pergi shopping di Shinkyogoku Street. Lokasi Shinkyogoku ni dekat je dengan hostel kami di Gion tu.

Pasangan kekasih pon ramai juge.
Tak kurang juga pasangan Atok dan cucu ni.
Pemandangan kawasan sekitar istana.
Ramai juga di sini duduk membaca buku.
Model Iklan Ubat gigi.
Shinkyogoku Street

Kalau nak digambarkan keadaan di Shinkyogoku Street ni, aku rasa ianya lebih kurang macam keadaan di Petaling Street atau Jalan Masjid India di Kuala Lumpur, cuma bezanya ianya lebih kemas dan teratur. Dan yang paling penting, kat situ ada WIFI Free!!! Hahaha sambil shopping boleh la berinternet bagai. Bukan senang nak dapat Wifi Free ka Jepun ni kan, so gunakanlah sepenuhnya.

Apa yang ada kat Shinkyogoku ni? Macam-macam ada, dan bagi sesiapa yang nak beli souvenir, bolehlah beli di sini, dan pepandailah servey harga yang mana murah sebab berdasarkan kepada servey kami, ada kedai yang menjual barang yang sama lebih murah dari kedai-kedai lain. So be smart! Shopping Hard! Hahaha.

Kami sempat la beli FM dan souvenir lain seperti T-Shirt I Love Kyoto yang ada pelbagai corak, ada keychain, shortglass dan macam-macam lagi. memang rambang mata la kalau duduk kat situ lama-lama, boleh mendatangkan muflis juga. AWAS!

Dah selesai shopping, kami pon naik bas semula untuk balik ke hostel, sempat jugak singgah beli roti untuk alas perut sebab memang lapar giler ok! Dari pagi tak makan apa-apa. Sampai je kat hostel, kami pon chek-in dan mandi. Lepastu, beli lah nasik microwave yang harga 105 Yen sebekas tu sorang satu.

Nak dijadikan cerita, boleh pulak microwave kat hostel tu menyebabkan power shut down! Kengkononnya nak masak la beras yang kami beli di Kobe semalam, mungkin sebab over heat kot sebab banyak kali guna. So terpaksala bawak beras pegi convenience store kat sebelah hostel tu untuk tumpang microwave diorang! Hahahaa untung jugak kami dapat berkenalan dengan dua mamat Jepun, dari Saporro naik basikal (teringat pulak Wak Jan) yang sama-sama check in kat hostel kami tu. So diorang yang tolong kami bercakap dengan orang kedai tu untuk guna microwaves. Heheh alhamdulillah dapat jugak makan nasik malam tu berlaukkan ikan bilis dan sambal udang kering! Lazat!

Malam tu, lepas makan, semua tidor la sebab dah kepenatan. Esok banyak lagi tempat nak pergi! So kena kumpul tenaga maha hebat ni.

... bersambung.

WASSALAM.

1. anak dgn bapak patu cucu ngan atok tu tak bleh blahhhhhhh hahaha!

2. setuju dengan statement ko pasal roboh tempat bersejarah nak buat shopping complex tu, ahaha...kagum aku tengok suasana dekat sini, bersih jer...gambar-gambar pun cantik :)

3. gigihla bawak beras pi kedai nak masak kan...demi sesuap nasi....hehehehe

4. firstttt!!!! byknya gambar aku terpampang! mohon kurangkan. kekekek

untungla dpt byk hadiah dr peminat misteri.

5. akhirnya!!
    setelah berkurun menunggu..

6. Dah cecah 400k atanya..ok lah tu sbb blog penuh informasi surelah ramai pengunjung terutama JM pembaca blog yg setia ni ahakss

Master chef..sediakan bfast megi pepagi lagi..kat msia mahu tak sentuh kan ahahah

Very the detail info..senanglah JM nk ke sana nanti..jgn marah aa sbb nanti nak pegi mau refer sini

7. Oh KB tu anak Jepun ya. Senyumnya pun sama je.

Tulah 'negara entah berantah' tu memang tak hargai sejarah... habis bangunan lama dirobohkan...Semua rakus...

Seronoknya travel cara jemaah, makan cara jemaah...masing-masing diberi tugas...best, kan. Nampak macam best je sambal udang kering tu..

8. kak coco buat sarapan..??? mesti sedap kan.. ada roti jala tak hahahaa.. :P

Picture ayah dan anak tu.. boleh kasi markah 98% la hehehe.. :D

9. hadoi...first2 gambo akak pegang megie??? motif?

wak jan disebut?
    haha

gambo anak dan datuk..anak dan bapak...sangat 'family',kan?

iya
    (laaa...tertaip jugak)

nasik tu sedap..pandai john masak nasik..untungla

10. weh anak dan atok tu kena sangat la gayanya..rupa pn ada iras2 hahahaha..

Cantik cuaca time ni, tak sia2 pegi Nijo castle nih.. begitu sekali bunyi lantai krik krik krik..mohon soundeffect berkualiti sikit sb tak dpt byangkan hahaha

11. wow untungla follower 400 orgg..hehe.. amboi jon siap dpt bapak angkat lagi dkt sana..

12. untunglaa follower dh 400 org.. hehe.. amboi jon siap dpt bapak angkat lg dkt sana..

13. Erm... asyik sungguh membaca celoteh jalan-jalan kyoto ni. ni yang buat hati meronta-ronta nak ke sana jugak. hehehehe. layan gambar pun syok. plus cantik plak tu..

14. anak dengan ayah,,,,cucu dengan atok....itu yang tergelak...memang ada kesamaan..

15. memang best mengusik si kaki berangan...seketul macam Jepun...

16. Biqque:

Macam same jew kan... hahaha

17. Orga:

Yup, kita kene banyak menghargai sejarah sebb sejarah yg membentuk siapa kita sekarang ni. :)

18. Dj:

Kenala gigih, pakai microwave je cepat, tak sampai 15 minit siap.

19. Henry fox:

Maaf ko bukan yg pertama! Hahahaaaaa mohon bertaubat.

20. Syafiq Solihin:

Bertabahlah menunggu sebab agak bizi dan malas di hujung tahun.

21. JM :

Alhamdulillah...
    Haaa masterchef katanya kenalah menuntut ilmu masakan dgan kak coco lepas ni!

22. Kak NA;

HAhahaaaa anak jepun, korea, cina semua dia lah!

Haah mmg best travel berjemaah ni, mcm2 dram ada!

23. TT

Kak coco mmg expert buat sarapan, lunch, dinner semua lah! Bertuah sapa dapat jd suami ... opsss...

24. Kak Anash:

Harusla gambo tansree di awal cerita, pelaris katanya! Opssss..

Rindu blog wakjan, tetibe.

25. Chawana;

Hahaha sound effect semput... tp Alhamdulillah mmg cuaca elok sgt masa tu.

26. Dan Arif:

Hahaha x populer pon, hehehe.
    John semua tempat dia pg ada bapak angkat hhhhaaa

27. Farel:

Asyik katanyer, jgn lalai pulak membaca sudah hehehe. Thanks for reading my blog.

28. MKL

hahaha jgn usik lebih2 nanti dia perasan!

29. saya dijangka ke sini tahun depan...tiket dah beli...boleh le refer...

30. aku nak kasi link blog ko kat MP Sungai Petani. agak2 depa terasa tak ngan salah satu statement ko dlm ni? hiksss

rupanya john byk sedara mare kat sini!

31. MKL:

Wah, selamat menjejak Kyoto yer! hehehe

32. Maszuber:

hahaha bagi la... idaknya dia kesah.

Tu la pasal, john banyak sedara kat situ kekeke.

33. Agak2 pernah tak baca travel blog sambil gelak2?? Haha..

Rasa mcm nak gelak guling2 baca entri-entri yg ada ni.. hahaha..

Best!! :)

34. Cik Nufa:

Hahaha sampai begitu sekali yer... Thanks sebab membaca dengan penuh emosi! :)

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!