2015-01-12

Kembara Selatan Australia (Part 4): Sydney! Here We Go - Day 1

Assalammualaikum!

Semangat ni tahun baru nak sambung entry Australia! So setelah melalui minggu-minggu yang malas akibat sambutan New Year maka marilah kita cuba merajinkan diri untuk meneruskan apa yang tertangguh. Eh dengar citer ramai yang pi travel hujung dan awal tahun ni kan? So lepas ni berdoyon-doyon la yang update blog kan!

Ok aku sambung lagi entry di bumi kangaroo ni. Ayuh!

Hari ke tiga, kami akan bertolak ke Sydney! Yeay sebenarnya aku memang eksaited masa mula-mula plan trip ni dulu, sebab aku tak sangka kami akan berkelana jauh sampai ke Sydney. memula tu ingat Abu dengan Is main-main je nak jalan sampai Sydney bagai, rupa-rupanya memang betul kami akan ke Sydney! Neves! Akhirnya hari ni adalah hari yang ditunggu-tunggu.

Ayuh! Kita teruskan perjalanan.
Selepas breakfast ala kadar, kami pun check out dari YHA Hostel seawal pagi sebab nak memulakan perjalanan ke Sydney agak jauh. So bermulalah sekali lagi duduk lama-lama dalam kereta. Tapi takpe sebab pemandangan sekitar tu maha lawa so jalan jauh pun takda hal. Kali ni Abu yang drive sebab perjalanan ke Sydney lebih kurang 3 jam setengah je.

Muka masing-masing tak semenggah. Bangun tido bangun tido bangun... rutin berganti-ganti.
Keadaan highway berkabus.
Sampai la ke tengahari.
Kami jugak sempat lalu kat Dinasour Museum, nampak la kat tepi jalan tapi tak singgah pun sebab tak ada dalam plan. Tapi kalau ada sesiapa nak singgah boleh la.

The National Dinasour Museum.
Sambil-sambil jalan tu si Is google-google la kat internet, katanya ada satu hentian tu ada jual Krispy Kreme! Omg kat Malaysia pun aku tak pernah makan Krispy Kreme tu kan, tetibe gigih la pi cari kat tetengah highway kat OZ ni. Bedal je la sebab lapar kan. So kami ni punya la gigih singgah kat setiap hentian sebab nak cari Krispy Kreme tu, memula tu tak jumpa, dah hentian kedua atau ketiga tu baru jumpa! Rupanya dia jual dekat hentian Pheasants Nest Punyalah kami bersorak dalam kereta, kuat pulak tu macam baru jumpa set Laksa Penang kat tetengah padang pasir gayanya.

Oh manisnya!
Sebenarnya donuts ni dia jual dalam stesen minyak je, ala stall kecik je tapi dia punya usaha nak mencari tu kira macam boleh dibanggakan la. So kami pun singgah la kejap kat stesen minyak tu sambil beli donut dan minum kopi. Perjalanan ke Sydney pon dah tak jauh, lebih kurang 70 km je lagi, lepas tu kami meneruskan perjalanan. (sambung tidor).

Pekan apa ntah ni, aku lupa.
Dah nak sampai dah. Welcome to New South Wales!
Alhamdulillah, dalam pukul 12.00 tengahari macam tu akhirnya kami pun sampai la Sydney! Eksaited weh maklumla tak pernah sampai, bandar besar pulak tu kan, memang jakun habis la kan. So apa plannya bila dah sampai Sydney tu?

Kotaraya Sydney.
Banyak juge kereta.
Sydney
Kami plan, terus ke Paddy's Market. Kalau nak tahu, Paddy's Market ni adalah tempat shopping barang-barang murah macam souvenir dan macam-macam lagi kat Sydney. Aku tatau tempat lain, tapi kat situ je pun dah rambang mata. Punyalah gigih pegi park kereta kat bangunan sebelah tu (aku lupa bangunan apa), lepas tu kami jalan kaki menuju ke Paddy's Market.

Gaya pelancong sangat kan!
Ha tu dia Paddy's Market.
Sampai-sampai depan pintu je ... krik krik krik sekejap. Rupanya Paddy's Market TUTUP ok! Hari tu adalah hari Selasa. Paddy's Market tutup hari Selasa. Terus hampa giler! Tu la sapa suruh tak buat homework! Hahaha gelak kat diri sendiri. Alamatnya kami pun ubah plan, pegi check in dulu kat Malaysia Hall. Kami balik ke kereta, bayar parking.... terkejut jugak la harga park kereta kat situ, setengah jam je paking tapi harga dia RM 22 kot. Mahal nak mampos! Menyumpah-nyumpah jugak la time tu, tapi aku menyumpah dalam hati je, Is yang menyumpah-nyumpah kuat-kuat hiks.

TUTUP ON TUESDAY!
Amik gambar trem je la.
So nak ke Malaysia Hall ni pon satu hal, bukan tau jalan pun kan. Mengharapkan GPS je la. Pusing punya pusing akhirnya kami pun sampai le ke Malaysia Hall. So dapat la jumpe beberapa orang Malaysia kat sana. Terasa macam balik kampung pulak, kami disambut dengan senyuman mesre hiks. Kami pu uruskan segala urusan untuk check in. Untuk booking bilik kat Malaysia Hall ni kena awal, sebab selalu penuh, dan boleh booking online. Boleh check kat SINI.

Malaysia Hall Sydney!
Rate untuk menyewa di Malaysia Hall Sydney. (Sumber Google)
Kadar yang di tampal depan pintu Warden.
Keadaan kat dining hall bawah.
Kami menyewa 3 hari 2 malam kat Malaysia Hall ni sebab plan stay kat Sydney adalah 3 hari (Total bayaran adalah AUD226 untuk 2 bilik termasuk deposit yang akan dipulangkan semula bila check out nanti). Lepas selesai buat bayaran dan urusan check-in segala bagai. Kami pun menyelongkar dapor belakang kereta untuk makan tengahari. Masa tu memang tengah lapar ok, so mujur ada bekalan ayam goreng (dua hari lepas punya masaka) dan masak kurma ayam beserta dengan Sheppard's Pie yang ditapau dari rumah kawan Is di Canberra...hahah makan pulak dengan nasik putih, serunding dan kicap kan! Memang terbaik la lunch kami hari tu, tak sia-sia bawak periuk nasik berjalan hahaha.

Lunch kami!
Lepas dah selesai lunch di Malaysia Hall (kami belasah je makan kat ruang makan bawah tu sambil diperhatikan oleh orang-orang lain kat situ) kami pun mulakan balik plan pusing-pusing Sydney untuk haritu. Memandangkan Paddy's Market tutup, so kami plan akan ke sana esok dan hari tu kami akan naik bas ke Circular Quay dan berjalan-jalan area situ.

Tunggu bas depan Malaysia Hall.
Ok nak naik bas, kena tunggu seberang jalan depan Malaysia Hall. Tambang bas ke Circular Quay tu adalah AUD 3.70 (bus no 373). Sebenarnya kompius jugak nak naik bas secara berbayar kat sini (maksud aku tanpa beli season pass tu la). Sebabnya, ada waktu-waktu puncak yang bas tak menerima penumpang yang nak bayar cash. Agak kelam kabut di situ, nanti aku cerita lah kejadian-kejadian menakutkan masa naik bas tu hiks.

Naik bas ada la dalam 20 minit, akhirnya kami pun sampai la kat Circular Quay! Omaigod eksaited sangat ok sebab nampak laut lepas tu, jalan punya jalan dah nampak Sydney Harbour Bridge dan yang paling penting adalah Sydney Opera House!!! Omaigod impian jadi kenyataan dapat tengok Opera House depan mata. So apa lagi, posing-posing teruk la depan tu. Peduli apa orang sekeliling memandang la kan! Hiks.

Circular Quay!
Uuuuu laut!
1844.
Waterfront.
Tu diaaaaa Sydney Opera House!
Debor bertentang mata.
Agak ramai jugak la orang.
Kami!
Writers Walk.
Okid tengah amik gambo pelancong.
Dah habis posing pelbagai gaya, kami pun plan nak naik ferry menuju ke Darling Harbour. Saja la kengkonon nak feeling naik ferry di waktu senja sambil menyaksikan pemandangan indah sekitar situ. Memang lawa la pemandangannya. So untuk naik ferry, kami ke jetty no 5, dan beli tiket ferry dengan tambang AUD 12/orang.

Keadaan masa kat jetty.
Mana tah ferry tak sampai-sampai.
Sydney Harbour Bridge.
The Sydney Opera House!
Cuaca sangat lawa petang tu.
Nice view.
Lagi gambar Sydney Opera House
lalu bawah Harbour Bridge
Duduk kat deck atas, best dan sejuk!!!
Luna Park.
Pemandangan 1
Pemandangan 2
Pemandangan 3
Pemandangan 4
Pemandangan 5
Skodeng.
Jadinya aktiviti kami hari tu adalah berjalan-jalan sekitar Darling Harbour dan Sydney Opera House je la. lepas tu ada la lalu depan Luna Park (taman tema) tapi kami tak masuk pun, just amik gambar dari atas ferry je. Dan susuk tunggu sunset kat Darling Harbour. Memandangkan hari pun cepat gelap, so tak dapat la nak pegi tempat-tempat lain lagi.

Tu dia family photo.
Kengkonon sesat.
Sydney Opera House malam.
Malam tu kami balik semula ke Malaysia Hall naik bas, tambang pun sama AUD 3.70. Sampai Malaysia Hall memang dah kebulur la, terus kami oder makanan kat restoran bawah tu. Tetibe pulak tekak terasa nak makan Mee Goreng Mamak kan, apa lagi order saja.

Mee Goreng Mamak Malaysia Hall.
Kuey Tiaw Ladna Malaysia Hall.
So itu je la kisah kat Sydney hari pertama. Penat berjalan je kot, tapi puas la dapat jumpa Sydney Opera House dan Darling Harbour Bridge. Esok pulak satu hari suntuk kami akan pusing kat Sydney tu....ahaha tunggu sambungan seterusnya ya!

bersambung...

WASSALAM.

1. Bestnyaaaa. Teringin nak pergi aih! Yang penting ada kicap hablal tu. Makan tak lengkap kalau tak ada tu! haha

1. Pojie

Hahaha pi la belah2 sana pulak. Best tau.
      Kicap tu wajib! Hahaha

2. waaaaa, ada pgi Sydney juga.. bagi details ea sbb im going there this July...

btw, Is tu blogger juga ke?

best regards,
    Aqilah Raban

1. ANR

Ye pi Sydney jugak.
      Is tu blogger jugak pi la jengah blog dia hehehe.

3. Wahhh entry ni mengingatkan aku pd sydney yg bestt!

4. uishhh.. kicap tu yang mahal tu.. huhuhu...

1. Anil Wanina

Haha kicap tu la yang buat selera makan. lols

5. bila tgk gmbr view2 kt Sydney cm lebih kurang kt perth..drive kt tmpat2 sejuk ni cam tak bape memenatkan sangat mgkin jugak sebab view yang cantik..waktu g perth dulu relax je drive 4-5 jam sehari..pastu nak tny, kicap lepas bawak eh? haha

1. Yayan

Haah walau jauh drive tapi bile sejuk dan pemandangan cantik , kite tak kisah pun kan. Kicap tu mmg beli kat sana je.

6. Aku komen tghari tadi xmasuk eh?sobs sobs...blogspot bengong dh.

7. Bilik di Malaysia hall agak murah... tapi yang tak tahan depositnya...

1. Mie

Haah murah. Tapi deposit tu mahal, tapi takpela sebab dapat balik hihi.

8. Apa nak komen ek.. jealous.. speechlees.. hahahaa.. kejap lgi aku dtg balik komen yer hahaaa:D

1. TT

Hahahha jangan jeles, awak pon nanti tau tau je dah sampai situ.

9. Deposit berapa uolls? Mahal ke dep kat MH

10. mujur xde reveal cerita pasal tukar2 mix and match donat tu...smpi ada yg tergolek.
    ooops! ni kira dah reveal la ekk?

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!