2008-10-09

::Selamat Hari Raya Aidil Fitri ~ 2008::

Alhamdulillah setelah genap sebulan ummat Islam berperang melawan nafsu, menahan lapar dan dahaga, akhirnya Hari Raya Aidil Fitri telahpun selamat kita raikan. Tanggal 1 Oktober 2008, seluruh ummat Islam di Malaysia meraikannya. Aku dan keluarga seperti biasa, akan pulang ke kampung ayahku di Sabak Bernam, Selangor. Kebiasaannya kami sekeluarga akan menziarahi pusara atukku di sebelah petang 30 Ramadhan sebelum terus ke rumah nenek. Rasa excited sangat-sangat tu tak ada lah, Cuma biasa-biasa saja. Mungkin sebab dah meningkat dewasa. Tidak seperti di zaman kanak-kanak dulu, bila tiba time nak balik kampung je, sibuk lah kita mengemas pakaian, seronok sangat untuk berjumpa sepupu-sepupu yang akan berkmpul di rumah nenek aku. Tapi sekarang ni, masing-masing dah besar, buat hal sendiri-sendiri ajelah.


Malam raya apa yang aku buat eh? Aku dan ibu serta seorang sepupuku meredah kesibukan pekan yang dibanjiri ribuan warga kota yang pulang ke desa. Cadangnya nak cari beberapa keperluan yang belum sempat dibeli sebelum ini. Ish..ish..ish memang giler la …bukan mein ramai lagi orang kat pecan, jalan 2 lane pun dah jadi 4 lane!

Pagi raya pulak, macam semua orang jugak, bersiap-siap untuk ke Masjid untuk solat sunat Hari Raya. Masa nil ah kalau nak tengok orang-orang kampung yang bermacam-macam pesen baju rayanya. Selepas selesai solat sunat Hari Raya, hmmm tak payah cerita lah kan, aku rasa korang pon buat benda yang sama…bermaaf-maafan sesame keluarga.

Part yang paling best bile konvoi ramai-ramai pergi beraya ke rumah sedara-mara. Rasa macam “Rombongan Cik Kiah” pulak. Tapi time-time macam nilah kita nak berkumpul sedara-mara, bertukar-tukar cerita, merapatkan hubungan dan macam-macam lagilah. Almaklumlah…masing-masing ada tanggungjawab, bila sekali-sekala berjumpa, macam-macam hall ah jadinya!! Apa-apa pun, Hari Raya tahun ni aku ratingkan sebagai 3 bintang dari 5 bintang je lah… Huhuhuhu .PEACE!!!

8 comments:

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS