2010-11-29

Johor oh Johor...

Assalamualaikum.

Hari ni hari pertama masuk opis selepas dua minggu terumbang-ambing di lautan hahaha (bukan lautan sebenarnya, cuma pinggir lautan). Minggu lepas, selepas berhari raya korban aku telas ditugaskan ke Selatan Tanahair (Johor Bharu) untuk menghadiri satu kursus last minit. (ops...)

Bertempat di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), aku dan semua rakan sejawatan telah ditempatkan di Scholar's Inn, UTM yang merupakan sebuah appartment 2 bilik yang boleh menempatkan 3 orang peserta satu appartment. Hmm not bad juga fasiliti penginapan yang disediakan, semuanya lengkap kecuali dapur yang tak berasap je...

Sebenarnya aku tak pernah pon masuk dalam UTM ni, so sepanjang kursus tu aku pon mengambil kesempatan jugak la mengenal-ngenal UTM. Mujur jugak ada member sekursus yang ex-UTM, jadi secara automatik diorang la yang menjadi juru pandu aku dan kengkawan. Thanks alot.

Dan hampir setiap malam jugaklah kami merayau-rayau di sekitar Skudai dan JB. Paling best bila lepak kat Danga Bay, naik train pusing-pusing sepanjang Danga Bay dan makan-makan di hotspots Johore. Lokasi makan -makan yang paling polular katanya di Johor ni adalah di Restoran Singgah Selalu dan Restoran Anjung Warisan Village.

Apa yang menarik sangat pasal 2 buah restoran ni?

Restoran Singgah Selalu:

Environment yang happening dan terletak berhadapan dengan Danga Bay. So mungkin ini menjadi sebab utama kenapa tempat ni popular. Makanan kat situ pon kira ok lah. Harga...hmmm standard la. Tak mahal sangat dan tak murah sangat..(Faham tak?)

Kalau nak lepak-lepak dengan kengkawan dan keluarga, boleh la lepak kat Singgah Selalu. Masa aku pergi restoran hari tu, pengunjung agak ramai walaupun hari Selasa. So kalau hari weekdays pon dah ramai orang, cuba bayangkan kalau pergi hari minggu? Mestilah lagi ramai kot...

Restoran Anjung Warisan Village:

Apa yang uniknya tentang restoran ini adalah rekabentuk dan susunaturnya adalah 'kekampungan' (erk betol ker terms tu?) maksud aku ciri-ciri rumah kampung. Bagi sesiapa yang teringin nak makan atas pokok, bolehlah memanjat tangga duduk di anjung-anjung yang disediakan. Fuh siap boleh duduk bersimpuh pulak tu. Ibarat berada di kampung-kampung. Bagi yang perut ke depan tu agak susah jugak la nak bersimpuh atau bersila, jadi gunalah kaedah apa sekalipon janji dapat duduk atas lantai hahahaha!.

Makanan kat sini pon sedap jugak. Sambil makan, si pemakan pengunjung akan dihiburkan dengan alunan muzik 'angklong' yang sangat merdu. Saper yang tak tahu apa itu angklong, sila google sendiri.

Hmm rasanya sepanjang seminggu kat JB tu aku penuh dengan aktiviti jalan-jalan cari makan kot! hahaha itu jer la yang best kan.

Jom layan gambar..tak banyak yang aku tembak tapi ada la jugak.

PEACE!

 
 
 
 
 
 
 
 



8 comments:

  1. Singgah selalu??memang happening tapi seriously its not the best eating places(johor jati nih..)
    Ajung warisan i can give 7/10 la kot..but much better than singgah selalu( a lots)..actually u should try kacang pol as well(dekat dgn bomba) or maybe murtabak singapore kat sungai chat..
    and somehow kat senibong untuk seafood yg sedap!!
    btw dah ada nama dah apartment tuh..dulu takde nama pung..hahah

    ReplyDelete
  2. Menarik dangan bay di waktu malam..aritu pergi waktu siang ja..........

    ReplyDelete
  3. Amboiiiii... tinggai kita... awatlarr bos chek takmo kasik chek pi... aishhhhhhh...

    ReplyDelete
  4. Anip -

    Harga dia ok kot..tak cekik darah sangat..tapi memang best kalo bos blanje hahaha!

    ReplyDelete
  5. Fika79:-

    Wah u really know the best places in town! hahaha next time boleh pergi ..haritu saya ikot jer mana yg member2 di Johor bawak. Thanks a lot for the info!

    ReplyDelete
  6. MasMz-

    Haish rugi hang tak mai!

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS