2012-10-24

Amazing Japan (Part 12): UENO Park, Ameyayokocho Market And Akihabara (TOKYO)

Assalammualaikum!

Selamat Hari Raya Aidil Adha! Harap-harap tak jem la aku nak menyambut hari raya kali ni. Maklumla lepas gian raya kat tanahair katanya. Peace yawl.

[ Sambungan daripada Part 11 ]

Hari ni aku di ajak oleh Pak Agus (sorang teman dari Indonesia) untuk meneroka kawasan Ueno dan Akihabara. Memandangkan dah selalu sangat aku dengar nama tempat Akihabara tu, maka aku pon teruja la nak ikut. Maka kami pon menaiki Yamanote Line menuju ke Stesen Keisei Ueno. Tambang tren boleh rujuk website JR. 

UENO Park

Lokasi pertama yang kami singgah adalah UENO Park. Kami tiba di UENO Park dalam jam 5 petang, rasa macam lama jugak naik tren sebab kami melalui beberapa station daripada Harajuku Station. Apa yang ada kat UENO Park ni? Sebenarnya UENO Park ni sangat besar siap ada pintu masuk di setiap penjuru. Stesen Keisei Ueno terletak berhampiran dengan Saigo Takamor Statue, yakni sebuah tugu salah seorang pahlawan Samurai Jepun yang sangat berpengaruh. Beliau merupakan orang yang bertanggungjawab menamatkan revolusi feudalisme di Jepun sehingga di gelar "The Last Samurai".

NOTA: Nak baca lebih lanjut pasal Saigo Takamori ni, boleh rujuq sini : http://www.squidoo.com/saigo-takamori
Sayangnya aku tak sempat pusing habis UENO Park ni sebab nak kejar masa, lagipon dah nak malam dan siang sangat pendek pada musim panas. Untuk info tambahan, di UENO Park juga ada terdapat sebuah zoo dan didalamnya ada panda. So kalau terasa nak tengok beruang panda boleh la melawat Zoo dalam Ueno Park ni.


Saigo Takamor Statue, bersama anjing kesayangannya.
Gambar Saigo Takamor Statue secara menyeluruh.
Green Park Building yang terletak di dalam kawasan UENO Park.

Ameyayokocho Market

Lepas habis berlegar-legar tak samapai suku bahagian taman pon, kami bergerak ke Ameyayokocho Market. Kalau dilihat keadaan kat lorong ni, memang seakan-akan Petaling Street pon, banyak kedai-kedai pakaian, dan pelbagai lagi barangan lain. Ala memang macam kat Jalan TAR dan Petaling Street lah, senang cerita. Tujuan meronda adalah untu mencari banyak lagi barang (dalam erti kata lain shopping la). Kat sini banyak juga di jual barangan elektronik seperti jam tangan dan komputer. Cuma kesahihannya diragui la. Yang pasti dari segi kualiti, aku rasa ok kot. Kalau nak beli barang kat kena pandai-pandai pilih la. 

Kena melintas jalan dulu dari Ueno Park ke Ameyayokocho Market
Keadaan jalanraya, kalau tak macam ni memang tak sah.
NOTA: Ameyayokocho Market ni merupakan black market pertama yang wujud selepas Perang Dunia Kedua. Ia juga dikenali sebagai Candy Market, tetapi sering disalah erti kerana tak banyak pon kedai jual candy kat situ. Tapi kat situ memang macam-macam barang dijual daripada ikan, buah-buahan, barangan dapur, pakaian, alat eletronik, ubat-ubatan semuanya ada! Nak tawar-menawar??? Kompom TAK DAPAT!
Kalau diperhatikan di setiap kedai, akan ada sorang peniaga yang duduk depan pintu kedai dan memekik-mekik memanggil pelanggan tanpa henti. Gigih sungguh diorang memekik berulang kali ayat yang sama seumpama membaca skrip. Macam robot bekerja dan yang penting sentiasa tersenyum.Tak kisah la ada orang lalu lalang depan diorang atau tak ada orang lalu ke, yang penting diorang akan terus memekik sehingga tamat waktu kerja. Kesian jugak aku tengok diorang tu....

Ye gambar ni agak blur sebab aku amek gambar sambil berjalan, kengkonon bajet paparazi sangat.
Lagi deretan kedai menjual pakaian di Ameyayokocho Market.
Di samping itu ada juga beg tangan, topi dan aksesori pakaian di jual. Tengok je la harganya tu, walau jual tepi lorong tetap mahal!
Jam macam ni je dah RM 40 ! Ha kan aku cakap kalau bab kualiti, agaknya ok kot sebab dah mahal. Kekeke. Nak Tawar-Menawar???? Kompom tak dapat!
Memalam camni pon ramai orang... haish...cer kabo kat mana je celah Jepun ni yang tak ramai orang? Oh mungkin tepi sawah di Tsukuba.
Pertembungan 2 simpang yang popular! Sepanjang jalan tu memang penuh dengan kedai.
Jalan-jalan sampai malam...
Barangan Hello Kitty pon banyak!
Sticker Hello Kitty
Yang ni patung Hello Kitty pelbagai bangsa.

Akihabara

Setelah puas berbelanja dan menjengah kedai-kedai di Ameyayokocho Market, kami meneruskan perjalanan dengan berjalan kaki ke Akihabara. Akihabara ni terletak bersebelahan dengan Ueno so tak payah la naik tren, buang duit je. Tak jauh mana pun. Di samping tu boleh singgah-singgah kedai yang banyak terdapat di sepanjang jalan.
NOTA: Akihabara dikenali juga sebagai Elektronic City. Ia juga merupakan bandaraya terbesar bagi hub elektronik di Jepun. Kalau nak beli barangan elektronik seperti handphone, laptop, komputer, tv, radio, jam tangan dan sebagainya memang wajib pergi Akihabara. Memandangkan minat aku bukan kepada barangan elektronik, maka aku takde la nak shopping sangat kat situ. Tapi kemera pelbagai jenis juga ada di jual di Akihabara.
Di Akihabara, terdapat beberapa buah kedai Duty Free, kita hanya perlu bawa passport je kalau nak shopping kat kedai-kedai duty free tu dan akan dapat diskaun sebanyak 15% ! Ha kira banyak jugak la potongan tu. Kami sempat singgah ke Laox Duty Free Shop, bangunan kedai setinggi 7 tingkat yang menjual pelbagai barangan dari barangan elektronik sampai la ke cenderamata seperti FM, Keychain dan T-Shirt. Ha kalau tak sempat nak shopping kat Asakusa, boleh juga shopping di Akihabara. Cuma melalui pemerhatian aku, barangan cenderamata di Asakusa adalah lebih murah berbanding di Akihabara.


Sepanjang jalan, boleh jumpa tile gambar panda ni. Cute!
Deretan kedai elektronik di Akihabara.
Satu bangunan jual barangan SEGA!
LAOX Duty Free Shop. 

OK lah, dah habis part shopping. Nanti aku citer kisah lain pulak.... sabo je la tak habis-habis kan. Ater caner, dah banyak tempat aku pergi, kenalah citer ye dak! muahahahah!

WASSALAM.

8 comments:

  1. tak sabar nak pegi japan lagiiiiiiii...terpaksa mintak tumpang umah kawan kita tu kannnnnn haahahaha!

    ReplyDelete
  2. Biqque:

    Ye mmg tak sabar kan... kekek tetambah bile dah ada kawan kite tu kan.....

    ReplyDelete
  3. Bestnya shopping.

    Macam Petaling Street.

    Fridge magnetnya gambar apa?

    ReplyDelete
  4. Mrs. Eady:

    Hi Mrs Eady. Memang best kalau expore tempat baruu! Hehehe

    ReplyDelete
  5. Naramas Aman:

    Hehehe shopping mmg best, cuma sediakan duitnya saja keke.

    Kak , FM nya ada macam2 gambar dan macam2 jenis, boleh pilih mana yg kite suka. Ada gtambar ada yg jenis batu, ada yang jenis besi, macam2 la.

    purata harga 300 - 600 yen sebijik FM.

    ReplyDelete
  6. Menarik brg2 kt street tu..tp musti 3-4 kali gak nk beli. .kne x 4 duit kite he2..ade FM Lbh? ;p kidding
    Btw Selamat hari Raya Aji

    ReplyDelete
  7. Hamra:

    Ye memang menarik, cuma ongkosnya ja perli disediain secukupnya kekeke.

    Selamat Hari raya juga!

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS