2013-11-10

This Is My Story: Manila - Intramuros City (Finale)

Assalammualaikum!

Sorry terpaksa redo entry ni sebab terdelet! Sorry buat sesiapa yang dah komen sebelum ni. :(

Alhamdulillah dah selamat pulang ke tanah air. Apa yang boleh aku cakap kat sini! Aku memang dah rindu kat Japan sejak jejak je kaki kat lantai LCCT masa balik hari tu! Ahaks...overdos tak? Ok citer pasal Jepun aku simpan dulu, sebab cerita Manila ni tak habis lagi.


Bila dah habis pakcik berkuda tu bawak kami pusing-pusing bandar Intramuros tu, dia terus nak turunkan kami kat satu tempat (tak ingat nama tempat tu). Aku pon macam bengang jugak la sebab masa mula-mula nego dengan pakcik tu dia kata ada nak bawak kami pergi Fort Santiago! Ni tak nampak pon mana Fort Santiago tu? Habisla Misi Mencari Rizal kami kalau tak terjah Fort Santiago! Lantas (cewah penggunaan 'lantas' di situ) aku insist jugak pakcik tu turunkan kami kat Fort Santiago!. Dia pun akur la bawak kami pergi Fort Santiago, tapi yang kejinya dia mintak tambah PHP 100 lagi..so total kena bayar kat dia adalah PHP 300! Eii keji sangat kan. Bayar je la nak buat camana, takut pulak kang apa-apa hal berlaku pulak.

Turun je dari kereta kuda memang ada la beberapa orang lokal yang datang serbu sambil jual topi dan payung, maklumla masa tu hujan (yer hujan masih turun walau tak lebat). Kami buat tak tau je, aku pun bukak beg aku sambil keluarkan topi yang aku bawak, lagi cantik dari topi yang diorang jual! Huh. Hahaha kekwat katanya.

Jom masuk Fort Santiago.

Kaunter tiket nak masuk Fort Santiago.

Kami pon masuk ke kaunter tiket tanpa menoleh ke belakang. Harga tiket masuk ke Fort Santiago adalah PHP 75/ orang. So dah bayar tu, kami pon terus masuk. Dalam Fort Santiago ni lebih kurang ada macam taman-taman dan tugu-tugu orang zaman dulu-dulu la. Ada jugak kereta kuda ekslusif yang siap tunggu kat situ, aku bajet mesti harga dia mencanak-canak mahal sebab dari segi rupa paras kuda dia aku tengok elok je kemas dan cantik.


Kami terus menuju masuk ke dalam Rizal Shrine... di mana tempat Jose Rizal ditembak mati. Kat depan pintu tu ada la tapak - tapak kaki Rizal bersambung-sambung sampai la ke tempat di mana dia ditembak. Aku pun tak berapa nak paham sangat kisah Jose Rizal ni, tapi lebih kurang dia ni memperjuangkan kemerdekaan Filipina la jugak kiranya... dan dia memang sangat femes. Kalau tak silap, dalam buku sejarah tingkatan 4 ada belajar kot pasal Jose Rizal ni? Lupa dah.


Akhirnya jumpa jugak dengan patung Jose Rizal kat dalam bangunan tu! Kiranya misi kami dah berjaya! Kalau dilihat kawasan sekitar tu, memang banyak renovation sedang berlangsung, kira agak tak best jugak la.


Di sebelah atas pulak ada satu bangunan (Fort) yang menempakan muzium furniture hak milik Jose Rizal. Sekali masuk je dalam muzium tu memang seram je, sebab dia gelap dan pencahayaannnya kurang. So dalam muzium tu ada la perabot-perabot yang pernah digunakan oleh JR. Ada banyak jugak potret-potret JR dan keluarga dia kat dalam tu.






Di sebelah Fort tu adalah sungai, yang katanya ada cruise yang membawa orang dari Makti ke Manila, tapi masa kami pergi tu, katanya perkhidmatan cruise tu tak beroperasi. Giler la, semua nak renovate la, mantainance la, menyampah pulak. Hahaha rasain Lorh! Seberang sungai tu merupakan Manila Port dan terletaknya China Town. Kami tak pergi pon China Town tu sebab macam jauh je nak menapak ke sana. Kalau naik kuda pon kene bayar PHP 300, giler cekik darah. So kami intai dari jauh je la China Town tu.


Ada juga tayangan video mengenai sejarah Intramuros ditayangkan di sini, tapi ada masa-masa tertentu yang ditayangkan. So jangan lepaskan peluang menonton tayangan video tersebut.





Dah habis pusing kat Fort Santiago (masa ni masih lagi hujan lebat), kami naik beca basikal yang dipandu oleh budak-budak rasanya (umur belasan tahun) yang gigih mengayuh beca dalam hujan membawa kami ke stesen MRT terdekat yakni, UN Station. Bayaran beca diorang mintak PHP 200 rasanya (tak ingat) lepas tu ada hati lagi nak mintak tips kat kami. Siot betol perangai. Kami pon blah macam tu je terus masuk dalam stesen menuju ke EDSA Station.

Dari EDSA Station, kami ambik teksi untuk ke Mall Of Asia semula. Tujuan nak ke MOA sebab nak sambung shopping hahahaha... maklumla tak puas katanya, sambil-sambil lepak minum kopi kat setarbak, sebab tekak kering katanya. Lama jugak kami lepak kat MOA tu sampai la ke malam.

Malam tu kami mengemas apa yang patut sebab esok pagi-pagi dah kena gerak ke Airport. Ambik teksi tahan depan hostel menuju ke airport. Alhamdulillah perjalanan ke airport tak jem pon pagi tu sebab orang tak bangun nak pergi kerja lagi kot? Hahaha. Penerbangan kami ke Kuala Lumpur adalah pada jam 6.50 pagi.

Untuk makluman, ada airport tax yang perlu dibayar yakni PHP 550. So siap-siap simpan duit untuk airport tax ye, jangan guna sampai habis pulak hahaha.


Ok la, habis dah kisah Manila aku dan Kaki Jalan. Mungkin kisah kami ni takde la menarik sangat, sebab masa kami pergi pon singkat dan tak sesuai sebab musim hujan, tapi yang penting misi kami tercapai, dan bila orang tanya pernah sampai Manila tak? Aku boleh jawab YA, saya sudah! Anda bila lagi?

WASSALAM.

16 comments:

  1. Akua nak kekwat juga...bila depa jual topi, aku keluar topi dari bag......Hihihi

    ReplyDelete
  2. MKL

    Hahaha sila sila... kekadang diorang tu berlebih2 jugak. :) tapi better buat selamba je.

    ReplyDelete
  3. hai..kena ripit komen ker?


    lupa dah


    camneh leh terdelete?

    leh plak re-trace balik entry?

    ReplyDelete
  4. Kak coco:

    Hahahaha gitew reapid komen katanya....

    Retrace? Hello zaman moden kot, tu la gunanya bekap data! Hahahahaa

    Darat sangat akak ni.

    ReplyDelete
  5. Henry fox:

    Gitew... komen balik katanya. Ahahahaha

    ReplyDelete
  6. Ada gak tempat yang cantik-cantik ya di Manila.. Tp sekarang ni tengah taufan , entah bila nak jejak kaki ke sana.

    ReplyDelete
  7. Alhamdullilah nasib ko terdelete entry ni..lege sikit aku rasa sb dpt komen utk pertama kali kekekeke #takdemotifapa2

    ReplyDelete
  8. Nina Hamdan:

    Ada, Banyak juga kawasan yang menarik di Manila, silala terjah.

    Haha sekarang tengah taufan, rasanya masa paling sesuai adalah di awal tahun.

    ReplyDelete
  9. Chawana:

    HAHAHAHA motif sangat ko ni hahaha.
    Sila komen.

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. MKL

      Rajin pulak awak membaca banyak kali HaHaHa!!!

      Delete
  11. Minggu depan ke manila le.. Macam tak best je.

    ReplyDelete
  12. Nama saya iman. saya akan ke manila pada november ini. saya nak tahu berapa budject termasuk pengangkutan, shopping. saya dgar cerita macam problem sikit nak masuk manila sb imigration akan tanya macam2.please advise : )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Iman,
      Bajet saya haritu RM 500 tak termasuk flight ticket. (inclusive makan/shopping/transport)
      Kat immigration takde masalah, saya haritu ok je lepas, takde diorang nak tanya apa2 pun. InsyaAllah ok.

      Delete
  13. Terima kasih for info, i will fly soon

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS