2015-06-16

Boutel Dato' Koyah, Pulau Pinang : Pengalaman Klasik Untuk Masa Hadapan!

Assalammualaikum!!!

Ok ada masa sikit ni aku nak tulis review pasal Boutel Dato' Koyah, yang terletak di Dato' Koyah Street, Georgetown Pulau Pinang. Ini bukan entry berbayar ye. 
Boutel = Boutique Hotel

Ada sesiapa yang nakkan kelainan? Ada sesiapa yang teringin nak rasa duduk kat rumah yang ala-ala klasik 60-an 70-an? Ha kalau ada jom baca entry ni kejap. Sebenarnya aku saja nak share pasal atu Boutel yang aku dan geng pergi haritu di Pulau Pinang. Konsep Boutel Dato' Koyah ni agak unik ya, nak kata sekarang ni bersepah-sepah cafe hipster la, hotel hipster la, apa lagi nak hipster? Macam-macam hipster nyer~ tapi konsep boutel ni agak klasik. Masih mengekalkan ciri-ciri lama, zaman atau era 60 an-70 an. 

Jalan Dato' Koyah, Pulau Pinang. Sumber -Google.
Bagi sesiapa yang pernah rasa zaman tu mungkin ini dapat membangkitkan nostalgia lama. Maklumla sekarang ni susah jugak nak jumpa rumah-rumah lama yang macam ni. Kebanyakannya dah di renovate atau dah dirobohkan. Kalau ada pun mungkin di kawasan-kawasan luar bandar macam Batu Gajah, Temoh, Pendang, etc.(tetibe Pendang?) Hahaha.

Pintu masuk dilengkapi dengan kunci automatik.
Boutel Dato' Koyah dibangunkan di dalam bangunan tinggalan sejarah di Jalan dato' Koyah, Pulau Pinang. Bangunan setinggi tiga tingkat yang masih mengekalkan identiti klasik ini dijaga dan diubahsuai dengan rapi oleh pemilik boutel ini. Satu perkara yang aku dapat cakap tentang botel ini adalah "Klasik". 

Bila masuk je dalam bangunan ni, terus mengimbau zaman dulu-dulu, lebih lagi bila melihat perabot dan pekakas yang digunakan di dalam bilik dan setiap ruang. Setiap tingkat adalah berkonsepkan 'studio' dan setiap tingkat ada tema-tema yang tertentu, iaitu:-
  1. Chinese - Sing Pan (atau bilik pengantin dalam dialek Hokien)
  2. Melayu - Konsep Batik
  3. India - Kamasutra
Kami diberi peluang untuk menginap di bilik Melayu - dengan konsep batik. Masuk-masuk je dalam bilik dah nampak langsir dari kain batik, cadar dari kain batik dan pelbagai perhiasan lain yang berkonsep batik. Ruang bilik agak besar (berkonsep studio) di mana ter dapat dua katil bersaiz Queen dan ada ruangan menonton Tv dan peti ais juga disediakan. Bilik juga dilengkapi dengan sistem penghawa dingin.

Ruangan santai.
Katil 1.
Katil 2.
Pintu masuk.
Bergerak ke kawasan belakang pula terdapat sebuah pantry (untuk sesiapa yang ingin memasak air panas dan makanan ringan) dan terdapat sebuah bilik air yang unik. Bilik air berkonsep terbuka di mana dikelilingi tirai batik! Ha rasa macam mandi kat kampung-kampung kan? Kalau berkemban dengan kain batik lagi lengkap sambil nyanyi lagu Ikan Kaloi.

Ruangan pantri dan bilik air.
Jamban.
Shower area.
Harga sewaan untuk satu malam adalah seperti berikut.
Room rates: Boutel dato' Koyah.
So kalau ada sesiapa yang berminat nak mencuba, bolehlah terus ke sana. Jangan risau, boutel ini dilengkapi dengan sistem keselamatan yang tinggi. My personal experience, boutel ni sangat ok kalau nak rasa kelainan dan yang penting ianya walking distance dari bandar Gerorgetown. Semua dekat, nak ke Chowrasta pun dekat, nak jejak Street Art pon dekat ....semua dekat lah.

OK tu je nak tulis. Sebarang pertanyaan lanjut boleh Google sendiri atau tanya terus kat Admin Boutel Dato' Koyah di SINI.

WASSALAM.

16 comments:

  1. uih menariknye ni, maklum la kampung takde, terpaksa honeymoon kat sini nanti..hmm aku dapat bayangkan apa aku buat kt atas katil berlapik sarung cenggitu kekekekek #pikiransongsang ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chawanna

      Amboi kemain haih... jangan nak ganas2 sangat. Zafran ngan Aqilah tinggal kerrr hahahahaha . ops

      Delete
  2. Paling epic caption "jamban" tu! Hahahaha 😂

    ReplyDelete
  3. bila la nak ripit pi penang nih?
    orang tu dah berkali kali kali kali kali kali pi penang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Anash

      Aternyer bila???? BILA????

      Delete
    2. Kan..Kan..Kan.. ripit lagi sekali.. hehe

      Delete
    3. Hahaha moh la kitab ripid Penang!

      Delete
  4. rimas kot tgk kain berhampaian sana-sini hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zila

      Mmg rimas, lepas tu kami ikat semua sangkut kat atas tu.

      Delete
  5. Sbg org penang, sy sndr pun xtahu wujudnya boutel.. Tp nampaknampak scary sikit laa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Piko

      Hahaha kawasan dia ok , bangunannya memang konsep macam tu.

      Delete
  6. perlu laa caption 'Jamban' kat gambar tu. hahahaha. :D

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS