2009-01-15

Nak Selamatkan Burung Kenalah Bunuh Kucing!

Adoyai sejak kebelakangan ni banyak pulak segmen-segmen pendidikan alam sekitar aku terapkan dalam blog ni kan? Bukan apa, sebenarnya saja nak simpan data-data berkenaan kes-kes alam sekitar kat sini supaya nanti senang aku nak buat rujukan. kehkehkeh...Disamping tu boleh jugak share maklumat dengan sesiapa yang sudi baca benda-benda cam gini kan?

Sekarang ni macam-macam hal berlaku, dan yang terbaru aku dapat sebuah artikel yang secara tersiratnya berbunyi begini, "Nak selamatkan burung kenalah bunuh kucing!" Boleh ker macam tu?

Ok, lets me explain a bit about this article. Kerajaan Australia telah bercadang untuk 'menyingkirkan' kucing-kucing yang berkeliaran di sebuah pulau di Australia bagi menyelamatkan burung-burung laut. Ini adalah kerana burung-burung laut tersebut diancam serangan bertubi-tubi oleh kucing-kucing tersebut.

Tetapi, rentetan daripada keputusan tersebut, muncul pulak satu permasalahn baru iaitu kewujudan generasi tikus dan arnab yang begitu berlelusa di pulau tersebut. Ini telah memusnahkan ekosistem kawasan berkenaan [menurut kajian Australian Antartic Division] yang dijalankan pada tahun 2000-2007].

Terletak di antara Kepulauan Australia dan Antartika, Kepulauan Macquarie yang dijadikan kawasan kajian bagi perlaksanaan tersebut, sebenarnya merupakan Tapak Warisan Sejarah Dunia [Wold Heritage] sejak tahun 1997 kerana keunikannya yang merupakan oceanic crust sepenuhnya dan menjadi tempat persinggahan sejumlah 3.5 juta burung laut, dan 80 000 gajah laut setiap tahun!

Keputusan kerajaan Australia kini adalah untuk menyingkirkan kesemua kucing, arnab dan tikus yang bukan merupakan haiwan asal di kepulauan itu, sejarah menunjukkan bahawa mereka semua dibawa masuk lebih 100 tahun yang lalu melalui kapal-kapal yang singgah di pulau tersebut.

The project to be launched in 2010 will use helicopters with global positioning systems to drop poisonous bait that targets all three pests. Later, teams will shoot, fumigate and trap the remaining rabbits.
Alamak?? Tetiba aku teringat kat satu kes di sebuah pulau yang juga terletak di Australia dimana racun-racun yang dilemparkan dari udara untuk membunuh arnab telah dimakan oleh burung-burung laut.. Kemudian burung-burung tersebut terbang ke arah tanah besar dan kesemuanya jatuh terhempas ke bumi macam bom atom Hiroshima!!! Sangat Dahsyat!! Aku rasa kalau perkara ini diteruskan, situasi yang sama akan berulang.

Hmmm sebenarnya adakah kita perlu membunuh kucing, arnab dan tikus untuk menyelamatkan burung? Takda cadangan lain ker? Kalau macam tu kenapa tak bunuh manusia terus sebab bukankah manusia yang memulakannya dulu??? Kehkehkeh satu lawak ker? Sebenarnya perlu kita fikirkan....


Keadaan yang berbeza: Dari tahun 2001 hingga tahun2007, arnab telah menyebabkan pokok-pokok tinggi di sekitar kawasan Macquarie Island pupus.


Kejadian yang pernah berlaku di Salmon Island pada 2002.

Janggeltrekker


15 comments:

  1. Tindakan untuk bunuh kucing tu saya tak setuju!!
    Sebab bukankah kehidupan ini satu simbiosis yang memerlukan antara satu sama lain?
    Banyak lagi alternatif lain yg boleh difikirkan untuk menyelamatkan kehidupan burung tersebut.

    ReplyDelete
  2. bunuh kucing??
    jgn jgn~
    kucing sgt manja k

    ak suke sgt ngn kucing

    ReplyDelete
  3. isu sensitiffffffffffff!!!!!! tak kira yg jahat tu kucing ke anjing ke keldai ke tapi membunuh bukan satu jalan penyelesaian. astagfirullah.. nezha, kamo bertuah saya yang jaga kamo. huhwaaaaa....

    ReplyDelete
  4. Macam mana ruper gajah laut tu????

    ReplyDelete
  5. enchekCAMERA:: Wah suke kucing ker??
    Kekekeke...
    Aku suka gak kucing
    tapi tak suka nak bela..

    ReplyDelete
  6. Saya: Ha ah..memang kejam kan????
    Wah elek elek cik Saya... i tau u suka kuching hehehhe..sian nezha kalau dia dok kat sana kan?? kehkehekeh

    ReplyDelete
  7. Cik_daya:: Ish gajah laut tu sebenarnya adik beradik ngan singa laut jugak...ha pegi buat research ghupa gajah laut tu macamana yer... heheheh..

    ReplyDelete
  8. yerp
    suke kucing
    kat umah ada sekor ~

    ReplyDelete
  9. salam tuan rumah.
    Cantik gambar kat profail tu.. kat mana yekk tempat tu?

    ReplyDelete
  10. cantik gambar kat profail. Boleh tahu kat mana tempat tu?

    ReplyDelete
  11. kucing dan burung?
    wat goreng tepung sedap tu
    hahaha

    (^_^)

    ♥Yanie Putrajaya♥
    *********************************

    ReplyDelete
  12. ha ah..adik beradik singa laut..bayangkan gajah+laut..hahahahha...ntahaperaperntah...artikel bagus utk dikongsi...kita tak tau dunia ditempat org...tp..shiann la kucing & arnab..tikus takpe!huuuuaahhhaaahhahaha...gelak evil!

    ReplyDelete
  13. EnchekCAMERA:: Ish aku suka gak kucing tapi malas nak bela... hehehehe

    ReplyDelete
  14. Koishi: salam ...gambar kat profile to cek snap masa g kerjaa dekat Mersing, Johor.. P la mersing...ban yak tempat cantik kat sana.

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS