2010-02-02

Hop-On Hop-Off Kuala Lumpur Part 1

Cuti Hari Wilayah Persekutuan yang disambut tahun ini (1 Februari 2010) sememangnya berbeza dari tahun-tahun sebelum ni. Kalau tahun lepas, aku sambut cuti Hari Wilayah di Taman Alam Kuala Selangor, berpoya-poya dengan kelip-kelip Kampung Kuantan dan menerjah Red Eagle kat hutan paya bakau, tapi tahun ni memang sangat berbeza. Dah nama pun Hari Wilayah kan? So aku plan nak masuk bandar. Nak jengah Bandaraya Kuala Lumpur. Rasanya memang dah familiar benar dengan KL ni, rupa-rupanya banyak lagi tempat yang aku belum terjah!!!! Huhuhu aku ni orang kampung, so bile sesekali masuk bandar terus culture shock! wakakaka.

Edisi terjah Kuala Lumpur kali ni memang best. Dengan bertemankan Kaki Jalan, akhirnya rancangan untuk ber "Hop-On Hop-Off" tercapai juak! Pusing-pusing bandaraya naik bas tak beratap! Walaupon panas terik dengan sinaran sang mentari tapi memang best wooo. Feeling dia lain tau!. Bayangkan kalau ko naik bas tak berbumbung, lepas tu lepak atas bas sambil menembak, then meredah bandaraya pulak tu. Orang yang lalu kiri kanan bas semua tengok seakan-akan jeles dengan ko yang bersantai-mantai tu (erk ada tak perkataan ni?)....tak ker best namanya??? Hahahaha. Memang super best tau!

Ok, biar aku cerita sikit asal-usul bas HOPON-HOPOF (aku panggill bas tu macam ni). Bas setinggi 2 tingkat ni beroperasi di sekitar Bandaraya Kuala Lumpur. Ada 22 stesen perhentian semuanya bermula daripada Malaysian Tourism Centre (MTC) dan berakhir di KLCC. Ada 6 buah bas semuanya (2 half-covered dan 4 lagi fully covered) dan beroperasi setiap 30 minit di setiap perhentian.

Lagi info:

Tambang: RM 19 (Dewasa) dan RM 12 (Kanak-Kanak)
(Masa aku naik tu ada promosi dari 1 hingga 7 Februari- so dapat tiket harga RM 12!!!)

Masa Beroperasi: 8.30 pagi hingga 8.30 malam (setiap hari) - bas terakhir adalah pada jam 7.30 malam.

Harga tiket adalah untuk perjalanan 24 jam. Jadi satu tiket boleh simpan selama sehari dan korang boleh la naik turun bas tu sampai muntah dalam masa yang diberi. :p

Ok, nak cerita pasal perjalanan aku. Aku bermula menaiki bas tersebut di stesyen Dataran Merdeka, bersebelahan Kelab Diraja Selangor (Stesen16). Mula-mula tak tahu jugak kat mana ada stesyen untuk bas HOPON-HOPOF ni sebab kami main redah saja. Dari station LRT Masjid Jamek, kami berjalan kaki ke Dataran Merdeka. Lepas bertanya pada akak-akak manis di kaunter pelancongan di pinggir padang Dataran Merdeka tu, akhirnya jumpalah juga stesyen kecik untuk bas HOPON-HOPOF tu. And kami bernasib baik sebab di Dataran Merdeka ada sambutan Hari Wilayah. Agak ramai juga orang kat situ dan ada juga pertunjukan pakaian seragam sedang berlangsung!!!

Bila dah naik saja bas, fuh memang atas tu Mat Saleh jer yang ramai. Kira nya aku dan Kaki Jalan saja orang Malaysia (tak termasuk driver bas dan brader pemandu pelancong). Ramahnya pemandu pelancong yang sambut kami, bila buat announcemen siap ucap welcome to All Malaysians (kami la tu) hahahha. Kami diberi simple briefing tentang perjalanan bas dan apa yang bakal disajikan.

Walaupun cuaca panas terik, tapi aku nekad, bersidai atas bas tu sambil menembak. Huhuhu memang best la. Bila dah separuh perjalanan ada la lagi beberapa orang Malaysia dan pelancong asing yang naik. Kiranya dah ramai la time tu. Paling best bila bas tu redah Petaling Street, masuk celah-celah lorong. Suasana huru-hara kat Petaling Street memang best tambahan pula time dah dekat Chinese New Year!

Aku meneruskan perjalanan ke Central Market, Stesen 9. Dah lama jugak tak ke CM. Kat sana, aku ambil lunch dan merayau-rayau di sekitar CM. Memang puas hati, bile lagi kan nak merasa merayau-rayau macam ni.

Banyak lagi tempat yang aku pergi. Naik turun bas dan meredah sana-sini di sepanjang 22 stesen. Merasa la jugak naik 3 bas HOPON-HOPOF tu. Perhentian terakhir aku di Bukit Bintang sebelum mengambil monorail dan LRT ke Bukit Jalil (sebab aku park kereta kat situ). Sampai rumah je dah pukul 9.30 malam. Penat tapi puas! Rasa macam nak try sekali lagi la naik benda tuh!!!!

Erk..something missing here..Oh ya aku lupa nak citer pasal tempat-tempat rondaan aku sepanjang ber HOPON-HOPOF. Next entry lah yer!.

Layan gambar dulu... ٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(-̮̮̃•̃)۶ ٩(×̯×)۶

PEACE!~




Sambutan Hari Wilayah - Perbarisan Kadet Bomba






Keadaan dalam bas.



Brader tour guide sedang sebok melayan pelancong...









6 comments:

  1. Salam.

    nice pic la bro. cantek! wah..nnti dtg kl boleh la jadi tour guide saya. wakakaka

    ReplyDelete
  2. Aie=

    Salam bro. Thanks. Boleh saja..just let me know yer!

    ReplyDelete
  3. Cik MAsmz=

    Hahahaha boleh saja...!

    ReplyDelete
  4. Wah. Kemain ko ye. Best betui jalan2.

    ReplyDelete
  5. Dr House=

    Hahahha biasa la cuti maaaaaaaa~

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS