2011-06-23

Langkawi Escapades Part 3: Island Hopping (What Else!) At Pulau Dayang Bunting And Pulau Bras Basah

Assalamualaikum!!! 

[Sedutan entry episode 1 dan episode 2 di sini dan sini]

Fuh dah ada part 3 pulak kan kisah coti-coti Langkawi ni. Hari kedua, kami dah bangun awal-awal, sebabnya dah tak sabar-sabar nak pergi Island Hopping!!! Sehari sebelum tu di Pantai Chenang, kami dah booking untuk Island Hopping dengan sorang mamat beach boy (beachboy le sangat kan huhuh) dengan harga RM 35 sekepala. Sebenarnya boleh dapat murah lagi dengan harga RM 25 di tempat lain, tapi memandangkan dah malas nak pegi servey-servey harga maka kami pon proceed je dengan mamat beach boy tu. Operasi menepung tawar harga berjalan dengan lancar di tepi Pantai Chenang nan permai sambil menyaksikan sunset.

Ok berbalik semula di hari kejadian, sebelum memulakan Island Hopping pada jam 9.00 pagi, kami pergi bersarapan pagi dulu di salah sebuah kedai berdekatan dengan motel. Selepas makan, singgah sekejap di sebuah minimart untuk membeli beberapa bekalan untuk di bawa ke sesi Island Hopping.

Van yang mengambil kami untuk di bawa ke Jeti Awana Porto Malai tiba dalam jam 9.30 pagi, huh lewat 30 minit pulak tu. Sampai di jeti, seperti biasa la akan ada orang-orang yang ambik gambar kita untuk dijadikan frame gambar. So kalau berminat nak beli frame gambar tu, sila pastikan muka anda semua tersenyum! Jangan moncong je pulak macam muka salah sorang budak tu! Hiks Hiks!



Kami menaiki bot dengan beberapa orang pelancong lain yang sama-sama bercuti, ada juga group dari India rasanya yang naik satu bot dengan kami. Mak aiii gelang di tangan bukan main, sampai ke siku!

Destinasi Island Hopping pertama kami adalah menuju ke Pulau Dayang Bunting. Di tengah jalan, bot diberhentikan untuk melihat bentuk sebuah bukit yang menyerupai seorang perempuan hamil sedang berbaring. Interesting!!!

Sampai di Jeti Pulau Dayang Bunting, kami diberi masa selama satu jam untuk pergi ke Tasik Dayang Bunting. Tasik Dayang Bunting memang cantik dan airnya sangat sejuk. Menurut mitos, sesiapa (wanita) yang susah untuk hamil, kalau mandi di tasik ini insyaAllah akan mendapat rezeki untuk hamil. Wallahualam.






Menurut lagenda, zaman duhulu ada seorang puteri bunian yang bercinta dengan seorang manusia. Setelah bermadu kasih dengan hebatnya, maka di puteri bunian yang bernama Dayang itu pun hamil. Mereka menetap di sekitar tasik tersebut. Setelah 9 bulan, Dayang pun melahirkan seorang bayu, namun bayi tersebut meninggal dunia selepas tujuh hari dilahirkan. Pasangan itu sangat sedih dan berhasrat untuk menguburkan bayi tersebut di tengah-tengah tasik. Tasik ini dinamakan sempena nama Dayang Bunting sebagai tanda kesedihan orang ramai kepadanya.



Selepas menjelajah di Pulau Dayang Bunting, kami dibawa untuk melihat ratusan burung helang di sebuah kawasan teluk. Di sini lah kita dapat melihat burung-burung helang menyambar kulit-kulit ayam yang dicampakkan ke dalam air oleh pengunjung. memang banyak! Helang-helang pon besar-besar belaka.


 

Tak lama di kawasan eagle feeding, kami dibawa ke Pulau Bras Basah. DI sini kami berkesempatan untuk mandi dan bersnorkling. (HD dan KJ jer yang snorkling, aku just mandi-manda di tepian pantai je). Dah lama tak mandi laut, so kami mengambil kesempatan yang ada untuk menikmati air laut yang best! 




Kami kembali semula ke jeti di Awana pada jam 1.30 tengahari. Masa tu memang dah lapar gile dan terus cari kedai makan untuk memenuhi tuntutan nafsu makan yang membuak-buak! Lepas makan, kami tak balik motel...ada lagi aktiviti yang kami buat! Apakah? Tunggu next entry ya.

WASSALAM.

4 comments:

  1. haha nice.

    tolong laa please bgtau aku kat malaysia ni celah mane yg kou tak penah g lagi. haha

    ReplyDelete
  2. Qamaruls

    Hahaha adoi tergelak aku baca komen ko! Nape ko tanya soklan cenggitu.... Banyak lg la tempat kat Malaysia ni aku tak pegi lagi. hahaha

    ReplyDelete
  3. moncong??? apakah itew???? hahahaha.... maner der.... [sambil gigit jari dan mata memandang ke siling, "ermmmm"]

    ReplyDelete
  4. MasMZ


    Ahaks...ntahler saper ntah..

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!