2011-07-12

Teater Mak Dara Nyonya - MATIC

Assalamualaikum!!!

Projek teater diteruskan walaupun dah lama terbengkalai. Kali ni tak pasal-pasal pergi tengok teater Mak Dara Nyonya di Malaysia Tourism Centre, MATIC di Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Betul-betul berseblahan dengan Saloma Bistro.

Pada mulanya aku tak berapa tahu sangat kisah teater Mak Dara Nyonya ni. Sangkaan awal mungkin cerita mengenai kebaya nyonya hikhikhik..Tapi bila baca sinopsis baru la paham, sebenarnya kisah Mak Dara Nyonya ni merupakan dua buah kisah yang tiada hubung kait langsung di dalam satu persembahan.

Kisah yang pertama: 
Mengenai monolog seorang usahawan wanita tersohor di Malaysia, Mak Dara yang mengasaskan empayar Jamu Mak Dara juga penyumbang utama teater ini. Kisah hidup wanita ini dari sebelum beliau dilahirkan, zaman kanak-kanaknya, kesusahan yang dihadapinya di zaman remaja, pergolakan rumah tangga, kesempitan hidup dan akhirnya kejayaan beliau menubuhkan empayar jamu yang merubah hidupnya dan anak-anaknya. Semuanya berjaya dikisahkan dengan begitu baik oleh pelakon berbakat dan berpengalaman Juhara Ayub! Tahniah Juhara Ayub sebab anda berjaya membawa penonton menyelami kesedihan hidup Mak Dara. Sebak dan pilu. Lakonan anda sangat mengesankan.

Kisah yang kedua:  
Mengenai kehidupan sekumpulan masyarakat di Indonesia, berpaksikan kepada seorang isteri bernama Nyonya yang suaminya terlantar sakit kanser lidah (kanker lidiah katanya) di hospital. Nyoya tinggal seorang diri di rumah besar, mewah dan setiap hari dia diganggu oleh seorang saudagar barang antik yang akhirnya menyebabkan dia terpaksa menjual beberapa barang di dalam rumahnya akibat tidak mahu diganggu. Di samping itu juga, kehadiran anak-anak / cucu-cucu suaminya (yang dah tua) atau keponakan suaminya yang mengganggunya kerana mereka meminta wang hasil daripada jualan tanah pusaka oleh datuk mereka. Maka babak-babak penyatuan mereka dikisahkan dengan begitu lucu dan mencuit hati ditambah pulak aksi para pelakon yang bersahaja dan menjiwai watak! Tahniah kepada pelakon-pelakon Sherry Abdullah, Farah Fauzana, Zizi Zulkifli, Misha Omar, Sarimah Ibrahim dan Zaifri Hussin.

Keunikan Teater Mak Dara Nyonya adalah dari segi gabungan kedua buah cerita itu. Emosi penonton dimainkan, kadangkala sedih dan kadangkala gembira dan diakhiri dengan kisah lucu aksi kejar mengejar kesemua pelakon Nyonya. Memang sangat menghiburkan.

Tahniah kepada pengarah teater Puan Rosminah Tahir, penulis skrip Mak Dara, Puan Siti Rohayah Attan dan penulis skrip Nyonya, Allahyarham Wisram Hadi.

Persembahan teater yang sangat berbaloi untuk ditonton. Saya suka.!

PEACE!


 





4 comments:

  1. woohooo..ni mmg sangat menjeleskan..asik terlepas jer teater yang best2..

    ReplyDelete
  2. Fika79

    Huhuhuhu tu la. len kali rajin2 le jengah website IB dan yang sewaktu dengannyer hehehe.

    ReplyDelete
  3. jengah pun mmg tak dapat la nak pergi..sungguh jauhhh..hohoh

    ReplyDelete
  4. Fika79

    "̮ ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ "̮ takpe jengah dulu pastu pasanh niat. Manala tau kot2 boleh pegi hehe

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS