2011-06-21

Langkawi Escapades Part 2 : Sunset At Chenang Beach, Langkawi

Assalamualaikum!!!

[Sedutan entry terdahulu di sini - Hari Pertama di Pulau Langkawi]

Seharian memandu, merentasi 5 buah Negeri dan 2 buah Wilayah Persekutuan (Putrajaya, Kuala Lumpur, Selangor, Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis) menyebabkan urat kaki aku berdenyut-denyut sampai hari ni. InsyaAllah hujung minggu ni semboh la kot. Amin~



Selepas berehat sebentar di Motel (Amzar Motel) sebaik saja puas meronda-ronda di Buffalo Park, Pantai Pasir Hitam, Kilim Geoforest Park dan Pekan Kuah, petang itu kami mengambil keputusan untuk bersiar-siar di persisir Pantai Chenang, melihat sunset dan keletah manusia yang bercuti di sana.

Jarak di antara persisir Pantai Chenang dengan Motel tempat kami menginap hanya lebih kurang 70 meter sahaja. Jalan kaki tak sampai 10 minit dah dapat jejak pantai!!! Mode teruja! Keadaan angin pantai yang menghebus diri dan orang ramai yang menjalankan aktiviti-aktiviti pantai amat menyeronokkan. Antara aktiviti yang boleh dicuba di Pantai Chenang adalah menaiki Banana Boat, menaiki jet ski, berkayak dan macam-macam lagi.




Bila dah banyak aktiviti kat pantai, kami pun tak melepaskanlah peluang menembak pelbagai aksi. Yang paling best adalah aktiviti menembak sunset. Subhanallah memang cantik pemandangan sewaktu matahari terbenam! Kalau tak silap aku, pemandangan sunset di Pulau Langkawi adalah antara yang terbaik di Malaysia!



Selepas menyaksikan sunset, kami berjalan-jalan di sekitar kedai yang bayak terdapat di kiri dan kanan Jalan Pantai Chenang. Sedikit info: Hari Jumaat merupakan cuti umum di Negeri Kedah termasuklah Langkawi, jadi kebanyakan kedai tutup dan keadaan di sebelah siang agak membosankan dan sunyi. Jadi kalau nak datang bercuti ke Pulau Langkawi seelok-eloknya jangan pergi pada hari Jumaat. Keadaan amat meriah apabila tiba hari Sabtu dan Ahad di mana bilangan pelancong juga meningkat dan kedai-kedai dibuka seawal pagi.



Selepas puas berjalan merentasi kedai di sepanjang jalan, kami menaiki kereta menuju ke Pekan Kuah semula untuk makan malam. Lokasi makan malam kami adalah di deretan kedai yang sama kami makan laksa petang itu iaitu berdekatan dengan Dataran Lang dan Jeti Kuah. Sebenarnya kami nak ke Dataran Lang, dan itu merupakan kali pertama aku menjejakkan kaki ke Dataran Lang walaupun dah banyak kali pergi Langkawi huhuhuh.

Nasi Goreng Ketam..Fuh sekor ketam celup tepung!
Nasi Goreng Sotong! Nyum nyum!

Dataran Lang waktu malam tak berapa menarik bagi aku, sebab keadaannya gelap. Nak ambil gambar pun susah jadi feel nak berjimba di Dataran Lang tak berapa nak datang sangat. Tak lama di Dataran Lang, kami pun balik semula ke Pantai Chenang untuk berehat sebab esok ada banyak aktiviti yang kami nak buat! Antaranya sudah semestinya Island Hopping!




WASSALAM.



12 comments:

  1. Berapa harga ns grg ketam tu??

    ReplyDelete
  2. Fika79

    Nasi Goreng Ketam tu RM 7.50 sepiring.

    ReplyDelete
  3. best best best sebab jenjalan jumpa sawah terbentang hijau.... sukeeeeeeeeee ;D

    ReplyDelete
  4. kaki tak ok takmao cakap... kalao tak leh tukar shif... InsyaAllah oklar sehari dua nih, wokeyyy daa....

    ReplyDelete
  5. Pencacai Alim

    Ish takde la. Biasa je.

    ReplyDelete
  6. Waaa...
    best korang eh..
    jenjalan
    ....
    hi masMZ (again)
    hahaha
    .....

    ReplyDelete
  7. Anash

    mmg best! rugi tak ikot~

    ReplyDelete
  8. Janggel....

    waaaa....jangan disebut-sebut...
    sedih di ati..(heheh...gelak balik?)

    ReplyDelete
  9. Anash


    Saja je bakar line ahahahahaa

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS