2009-10-05

Lagi, Lagi dan Lagi~ Jom!!!

Masih cerita tentang bulan Syawal. Rata-rata sana-sini masih ramai yang dijemput menghadiri rumah terbuka, yang buat rumah terbuka pon ramai gak, yang kawin pon ramai juga termasuklah yang nak bertunang pon ada. Semua berebut-rebut nak berlangsung dalam bulan yang mulia nih. Alhamdulillah..cari keberkatan agaknya.

Minggu lalu, salah seorang makcik aku yang rumahnya di sekitar Lembah Kelang juga, telah menjemput aku sekeluarga menyertai rombongan meminang untuk anak terunanya (teruna ker???weakakaka). Jadi sebelum tiba hari tersebut, aku dah berangan-rangan dah nak beraya rumah saudara mara dan berkumpul bersama sepupu-sepupu sengalz aku tu sejak hari isnin lagi. Sepanjang minggu macam-macam aktiviti yang aku dah plan sampai kerja kat opis pon tak berapa lalu nak buat. hehe. (mood raya masih menebal)

Tiba hari Jumaat, aku terpaksa pulak ke Melaka, sekali lagi sebab ada kerja di sana. Adoiii spoil my mood la. Dah ler jauh, hari Jumaat pulak tu! Aku dah plan kengkononnya hari Jumaat lepas kerja nak pergi terus ke rumah abang di Gombak. Nak lepak-lepak situ dengan parents aku skali. Tapi hampeh, kalau dah ke Melaka, petang pulak tuh, pukul berapa pulak aku nak pegi rumah abang aku??? hmmmm... Tapi memandangkan aku ni Berkhidmad Untuk Negara, ku turutkan jua walaupun berat rasanya steering kereta aku untuk berputar.

Hari Jumaat, aku bertolak ke Melaka pada jam 2.15 petang. Disebabkan meeting start pukul 3.30, dengan kelajuan maksima 130km/jam aku tiba di Melaka tepat pukul 3.30. Adoi kalau ada polis buat speedtrap, alamatnya mamposlah aku nak bayar saman. Apa yang bestnya, perjalanan ke Melaka tak sia-sia rupanya, bukan setakat buat kerja, ditambah pulak dengan kemurahan hati seorang sepupu aku yang kerja kat Melaka tu membelanja aku makan seafood! Alhamdulillah..murah rejeki ko. Memang dah lama dah aku rancang nak pau budak nih, tapi tiap kali datang Melaka jer tak kena masa. So akhirnya hari Jumaat tu plan mengepau sepupu aku tu berlangsung dengan jayanya.

Bertempat di "Explorer Seafarer" [nanti aku cerita pasal nih kat Janggelfood] berdekatan Pantai Puteri, Sungai Udang Melaka, aku pon dengan tamaknya memesan beberapa jenis hidangan yang aku terasa nak makan (kes tak makan tengahari). Yang bestnya, ikan siakap yang aku pesan tu life lagi, siap cedok dari dalam laut. Best best! Pastu ada la beberapa hidangan lain sebagai pelengkap selera aku dan sepupu aku hari tu.

Malam tu jugak aku bertolak pulang ke KL. Sampai rumah dah pukul 10.30 malam, letih bangat! So aku batalkan hasrat kerumah abang aku tuh. Kesimpulannya pagi-pagi esok je aku pergi sana.

Sabtu pulak, tibalah hari yang dinanti-nanti kan (chewah macam aku pulak yang nak bertunang). Pagi-pagi sepiiee lagi aku dah gerak pergi rumah abang aku, Mak dan abah aku pon dah ada kat sana. Selesai breakfast, kami sekeluarga bertolak ke rumah makcik. Banyak juga kerja nak buat. Tugasan aku adalah menmbeli beberapa barangan untuk di buat hantaran, nak harapkan makcik-makcik yang pergi kedai, tak dapek..masing-masing bizi memasak. So aku dan sepupu aku yang nak bertunang tu pon pergi lah shopping di pagi2 hari. Naseb baik jalan tak jem dan barang yang nak dibeli tu ada.

Jam 2.30 petang, barulah kami semua bergerak menuju ke rumah bakal tunang sepupu aku tu di Bukit Antarabangsa, tapi belum sampai ke puncak lagi, gerun gak taku-takut ada tanah runtuh..huhuhuh ("choyyyyyyyyy" tetiber terngiang-ngiang suara opismate aku si Ling Chui yang selalu cakap macam tuh).

Alhamdulillah, majlis pertunangan berjalan lancar. Cepat giler! Tak sampai setengah jam dah settle. Gembira betol sepupu aku tuh. Hah la ni dia dah terbang ke Bandung nak beli barang-barang kawin! Siot jer... aku nak gak ikot!

Selesai majlis pertunangan, kami semua berkumpul semula di rumah makcik. Penat jugak la walaupun kami cuma pergi menghantar rombongan meminang. Aku pun dah tak larat nak berlama-lama kat sana. Dah selesai menjamah apa yang patut, aku pon balik semula ke rumah. Semua plan dengan sepupu-sepupu aku, ditangguhkan ke keesokan hari sebab masing-masing dah penat.

sambung esok pulak...







2 comments:

  1. yang kat Melaka sudah di'paw'... pe lagi, ko sambung laksss paw yang g Bandung tu... hahahaha... maner tau de berkat lakssss... kah kah kah...

    ReplyDelete
  2. @masMZ

    Dalam proses nak mengepaw yang G Bandung plak la nih..kena atur strategi baekkkkkkkkk punya..kot kot ler dapat join g hanimun wakakaka!

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS