Skip to main content

Kisah Raya Janggel~

Sedar tak sedar, hari ini telah masuk hari ke 12 menyambut Syawal 1431H. Alhamdulillah, aku diberi kesempatan sekali lagi untuk menyambut Hari Raya Aidil Fitri bersama keluarga tersayang. Cukup Meriah!! Sudah pasti ramai di antara teman-teman aku juga turut merasai kemeriahan Lebaran saban tahun.

Seperti biasa, bila tiba time nak balik kampung untuk beraya, pasti aku yang menjadi orang terakhir yang akan meninggalakn rumah. Dua orang housemate??? awal-awal lagi dah bercuti dan pulang ke kampung! Semangat giler! Aku pulak tahun ini hanya pulang kekampung 2 hari sebelum hari Lebaran tiba. Fuh naseb baik jalan raya tak jem! Alhamdulillah~ Sejurus lepas berbuka puasa, ditemani hujan yang sangat lebat ketika itu, aku pun bersiap-siap untuk pulang ke kampung. Dalam hati, risau. Risau lambat sampai ke rumah. Dah la semua yang aku plan hari tu tak menjadi. Nak pergi basuh kereta...Fullhouse!!! Siap abang kedai cuci keter tu merayu-rayu mintak aku balik ...hmm aku paham dia pon penat, berpuasa dan mungkin nak balik kampung jugak. Dengan perasan sedih, petang tu aku terus ke JJ, kononnya nak shopping baju raya di saat-saat akhir. Hampeh jugak, semua aku tak berkenan...dalam kelam kabut dah dekat waktu bebuka, aku terus ke pasar Ramadan yang terdekat. Dah tak ramai peniaga yang berniaga. Hampeh lagik, tak tau nak makan apa! Last-last aku rembat nasi putih dengan lauk ntah apa-apa agaknya (Ikan sepat masak lemak yang sangatler tak sedap! Sorry yer peniaga ikan sepat, lauk anda memang tak sedap hari itu!). Jam dah pukul 7 malam, hujan lebat pon dah mula turun, jadi aku segera balik ke rumah.

Sementara menunggu masa berbuka yang tinggal beberapa minit tu, aku kemaskan beg baju untuk di bawa pulang ke kampung. Huh main campak-campak je, semua aku sumbat dalam beg. Hahaha selalunya kalau orang lain sure dah siap kemas beg seminggu sebelum balik kampung kan??? Naseb baik la baju raya yang aku dah beli minggu lepas aku dah sumbat sekali, siap dengan sampin baru lagi tahun nih! Yesssss (beli kat Jalan TAR dengan encik Deennasour, murah-murah dan murah!).

Lepas berbuka, aku terus bersiap-siap untuk balik kampung. Hujan makin lebat! Redah jerrrr. Alhamdulillah perjalanan lancar. Tiba di Perak jam 10.00 malam.

Keesokan harinya (Sabtu), pagi-pagi lagi aku meneruskan hajat yang tak tercapai. Basuh kereta! Puas hati aku basuh sendiri walau pon penat berpuasa. Aku sekeluarga akan menyambut Hari Raya di Selangor, kampung abah aku, sama sperti tahun-tahun sbelum ini. Tak sabar jumpa Embah dan sanak saudara yang lain! Best! Best!

Hari Raya tahun ni tiba jua (Ahad). Mula-mula aku rasa macam kurang meriah je sebab abang aku sekeluarga tak balik raya sama, dia pegi balik rumah Mak Mertua dia. Hmmmm takper lah, sedara-mara ramai. Selesai sembahyang raya, seperti biasa, tradisi keluarga kami akan berkumpul dan membaca tahlil dan doa selamat sebelum saling bersalam-salaman dan bermaaf-maafan sesama sendiri. Dah selesai semua tu dalam pukul 11.00 pagi barulah kami semua konvoi beraya ke rumah saudara-mara yang terdekat. Dalam kampung tu saja ada la lebih sepuluh buah rumah saudara-mara aku, tapi aku hanya sempat pegi 4 je. Wakakaka selebihnya, merayau!!! Banyak gak aktiviti aku dengan sepupu-sepupu aku tahun ni.

Begitulah seterusnya sehingga Raya ke 3, barulah aku kembali ke Perak. Kali ni nak balik kampung sebelah emak pulak, di Ipoh. Walaupon arwah atuk dan opah dah tak ada, kami telah berjanji untuk berkumpul saudara mara pada hari raya ke 4. Kenduri tahlil dan doa selamat berjalan dengan lancar, begitu juga dengan Mesyuarat Agong Keluarga. Alhamdulillah... walaupun ada yang tak dapat hadir, teknologi telah menyatukan kita, teleconferencing secara direct merentas benua, dan merentas Selat Melaka pon berjalan lancar. Thanks to urusetia yang sama-sama bertungkus lumus menjayakan aktiviti keluarga kali ini... penat ooo buat pamplet, tak tido malam gue!!!.

Selesai di Ipoh, aku dan keluarga pulang semula ke rumah. Keesokan harinya, saudara-mara dari Selangor pulak nak datang serbu rumah kami! Huh apa lagi, berhempas pulas la mak aku menyediakan juadah..menu wajib ialah LAKSA PENANG! Nyum nyum...tulah satu-satunya makanan peberet aku sejak kecik lagi. Aku pernah makan LAKSA PENANG selama 4 hari berturut-turut masa belajar kat U dulu...hahahaha!

Selesai saudara sebelah abah, saudara sebelah emak pulak datang serbu rumah. Adoaiiii...penat-penat..tapi best! Bukan selalu kan dapat berkumpul macam nih. Plan aku nak beraya rumah kawan-kawan sekolah semua cancel! huhuhu sorry yer kengkawan, kalau sempat nanti aku datang lah, raya kan sebulan.

Satu aktiviti wajib yang aku tak boleh tinggal adalah konvoi beraya ke rumah best friends aku yang 4 orang tuh! Hahaha nasib baik aku cuti lama. Teluk Intan - Tapah - Ipoh, semua diserbu. Best-Best! (walaupun aku tak dapat join semua)

Last day bercuti di kampung setelah lebih seminggu beraya, rasa berat je kaki nak balik KL. Tapi apakan daya, kerja kerja kerja! Alhamdulillah sekali lagi jalanraya tak sibuk. Semuanya berjalan lancar.

Hmmm sampai sekarang aku masih dalam mood raya, nak buat kerja opis pon rasa macam ala kadar jer. hahahah aku masih nak beraya! Takda sesiapa ker nak jemput pergi open house?????

PEACE!







Comments

  1. @masMZ

    Hahahah posing untuk hidup..hidup untuk posing!!! wakakakaka

    ReplyDelete
  2. Wallahey. Meriah keri betul raya ko ye.

    ReplyDelete
  3. @Dr House

    Setaun sekali jer meriah...hari lain tak meriah pulak wakakaka.

    ReplyDelete

Post a Comment

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS

Padang Besar, Perlis : Syurga Membeli-Belah di Utara Tanahair ?

Assalammualaikum!!!
Selamat Hari Raya Aidil Adha! Atau orang-orang kampung aku cakap Hari Raya Haji! Macam biasa, bila tiba hari raya maka acara wajib adalah menziarah sanak saudara dan MAKAN! Ya, acara makan memang tak dapat dielakkan, tak kire la start je subuh sampai ke subuh tak berhenti-henti mengunyah! Ya Allah, tak dapat nak dibendung! Tambahan pulak bile dah ada lemang, ketupat dan rendang depan mata. Rosak diet (kata orang tu).
Ok berbalik kepada cerita utama, di hari raya kedua aku dan keluarga telah berangkat ke utara tanahair... ke mana? Kedah? Perlis? Yup, pergi merisik katanya. Bukan merisik untuk aku la, merisik untuk sepupu aku. Jauh sampai ke Perlis jodohnya... insyaAllah semoga jodohnya kekal abadi. Jodoh aku? Mungkin di Europe nanti akan ketemu? Wahhh berangan. OK cukup melalut.


Sebanarnya aku nak cerita pasal Padang Besar! Siapa pernah pergi Padang Besar? Dah berzaman aku dengar pasal Padang Besar ni, sejak kecik kot. Dan aku pon tak ingat samada aku pernah jejakkan…

Food Hunter: Nasi Ganja Yong Suan, Ipoh

Assalammualaikum!
Busy sikit minggu ni sebab kena outstation merata tempat. Demi mencari sesuap nasik la katakan. Amacam? Dah bulan lima ni berapa negara dah korang travel? Hahaha kot-kot la ada yang gigih travel tetiap bulan kan....aku tak mampu huhuhu.
Anyway, kali ni, nak cerita pasal makan. Pernah dengar pasal Nasi Ganja? Aku rasa ramai yang pernah try makan nasi ganja ni. Kalau ke Ipoh,Perak jangan lupa try ok! Katanya trademark di Ipoh, kalau tak pernah cuba adalah sangat merugikan.
So memandangkan aku ni nama je lahir dan pernah la duduk kat Ipoh tu, tapi aku sendiri baru first time try makan Nasi Ganja yang digembar-gemburkan tu. Hahaha lawak jugak bila pikir, orang lain dah lama kot sampai situ, aku ni baru 2-3hari lepas je jejak. Itu pun sebab bos aku yang ajak makan. Lols.
Ok apa sebenarnya nasi ganja?
Nasi Ganja ni sebenarnya nasi kadar je, ala nasi kandaq bak kata orang Penang. Tapi tatau la apa ke jadah nama dia boleh jadi nasi ganja. Mungkin sebab bila kita dah rasa, teringa…

ERL Dan Bas (Putrajaya ke LCCT)

Assalamualaikum...

Dikemaskini pada 31 Mei 2013

Masuk bulan lima ni keadaan cuaca jadi semakin tak menentu, panas...hujan...panas. Nak tidur malam pon tak tenang. Maklumlah bagi orang-orang tak berada macam aku ni, yang tak mampu nak beli aircond mesti tak senang nak tidur malam. Terpaksa berlengging kalo nak tidor huhuhu...
Sebenarnya aku nak share sikit mengenai satu perkara yang aku baru tau..Haish apa lah aku ni kan..ketinggalan zaman betol. Namanya rajin merayau tapi benda-benda basic percutian pon aku tatau. Haish!!!
Ok aku nak cerita cara mudah ke LCCT menaiki ERL dan Bas (ni bagi orang-orang yang tak ada sesiapa nak hantar naik kereta ke LCCT la). Selalu terjadi pada aku, maklumla aku ni rajin le sesangat ke sana ke mari dan kapal terbang jenama Air Asia juga merupakan salah satu pengangkutan yang sering aku gunakan untuk merealisasikan impian percutian aku selain menaiki Al-Faris, kereta aku yang sering bermasalah dalaman tu!

CARA JAUH (PUTRAJAYA - KLIA- LCCT)
Selalu yang aku …

Lombok (Part 1): Welcome to Lombok!

Assalammualaikum!!!

Seperti yang dijanjikan, dan dikala kerajinan menguasai diri, maka terhasillah entry pertama pasal Lombok.InsyaAllah mana yang baik tu, boleh la dijadikan rujukan, tapi kalau ada yang tak elok tu harap jangan diikut...mudah-mudahan kita semua terpelihara dari segala kemungkaran. Amin. Ayuh kita mulakan!

Perancangan Awal.

So macamana boleh timbul idea nak ke Lombok ni? Bila cakap kat kengkawan, yang kata nak ke Lombok, macam-macam reaksi diorang. Macam la Lombok tu tak ada apa-apa kan. Padahal Lombok tu cantik kot! Hahah tetibe emo. Eh belum start lagi rupanya, sebenarnya team asal ke Lombok (hasil perbincangan meja bulat di kedai kopi di Johor Bahru beberapa bulan yang lalu) adalah aku, Dr. Shahrule dan Pae Kpop. Masing-masing beli tiket asing dari JB ke Lombok masa tu. (Motif aku nak gerak dari JB kan? Padahal kat KLIA2 tu macam-macam ada, dekat pulak tu dengan rumah aku). Sebenarnya memang tiket dari JB ke Lombok tu murah, di samping tu aku memang nak beraya sekali…

Kisah Sarapan Roti Bakar Telur Goyang di Transfer Road Dan Berjumpa Blogger Ceria

Assalammualaikum!
Ok ni sebenarnya entry zaman purba, sejak awal tahun dulu aku peram tak post-post dan akhirnya sebab dah takde modal nak tulis blog maka entry ni pon keluar lah ye. OK sebelum tu nak wishSelamat Hari Raya Aidil Fitri lagi kepada semua muslimin dan muslimat, hari raya masih berbaki beberapa hari (kalau beraya sebulan la) hiks. So banyak lagi ke open house mengkome semua? Tahun ni alhamdulillah syukur ada yang sudi menjemput aku pegi open house raya, ke Kelang, ke Damansara, ke Bangi.... orang Putrajaya je takde nak jemput... kfine.
Ok  kembali kepada niat asal.
Suatu ketika dulu (wah macam lama sangat dah ni) aku, John, Chawana, Byya, MasMZ dan Icam, telah (sepatutnya Kak Coco join sekali tapi disebabkan kesihatan ibunya amat kritikal jadi beliau terpaksa tarik diri) mengaturkan satu trip singkat ke Pualau Pinang. Sebenarnya sebab masing-masing dah gigil-gigil nak buat road trip kan, maka setelah ditolak, dihitung akhirnya kami berjaya sampai di Pulau Pinangdengan jay…