2009-10-01

Kisah Raya Janggel~

Sedar tak sedar, hari ini telah masuk hari ke 12 menyambut Syawal 1431H. Alhamdulillah, aku diberi kesempatan sekali lagi untuk menyambut Hari Raya Aidil Fitri bersama keluarga tersayang. Cukup Meriah!! Sudah pasti ramai di antara teman-teman aku juga turut merasai kemeriahan Lebaran saban tahun.

Seperti biasa, bila tiba time nak balik kampung untuk beraya, pasti aku yang menjadi orang terakhir yang akan meninggalakn rumah. Dua orang housemate??? awal-awal lagi dah bercuti dan pulang ke kampung! Semangat giler! Aku pulak tahun ini hanya pulang kekampung 2 hari sebelum hari Lebaran tiba. Fuh naseb baik jalan raya tak jem! Alhamdulillah~ Sejurus lepas berbuka puasa, ditemani hujan yang sangat lebat ketika itu, aku pun bersiap-siap untuk pulang ke kampung. Dalam hati, risau. Risau lambat sampai ke rumah. Dah la semua yang aku plan hari tu tak menjadi. Nak pergi basuh kereta...Fullhouse!!! Siap abang kedai cuci keter tu merayu-rayu mintak aku balik ...hmm aku paham dia pon penat, berpuasa dan mungkin nak balik kampung jugak. Dengan perasan sedih, petang tu aku terus ke JJ, kononnya nak shopping baju raya di saat-saat akhir. Hampeh jugak, semua aku tak berkenan...dalam kelam kabut dah dekat waktu bebuka, aku terus ke pasar Ramadan yang terdekat. Dah tak ramai peniaga yang berniaga. Hampeh lagik, tak tau nak makan apa! Last-last aku rembat nasi putih dengan lauk ntah apa-apa agaknya (Ikan sepat masak lemak yang sangatler tak sedap! Sorry yer peniaga ikan sepat, lauk anda memang tak sedap hari itu!). Jam dah pukul 7 malam, hujan lebat pon dah mula turun, jadi aku segera balik ke rumah.

Sementara menunggu masa berbuka yang tinggal beberapa minit tu, aku kemaskan beg baju untuk di bawa pulang ke kampung. Huh main campak-campak je, semua aku sumbat dalam beg. Hahaha selalunya kalau orang lain sure dah siap kemas beg seminggu sebelum balik kampung kan??? Naseb baik la baju raya yang aku dah beli minggu lepas aku dah sumbat sekali, siap dengan sampin baru lagi tahun nih! Yesssss (beli kat Jalan TAR dengan encik Deennasour, murah-murah dan murah!).

Lepas berbuka, aku terus bersiap-siap untuk balik kampung. Hujan makin lebat! Redah jerrrr. Alhamdulillah perjalanan lancar. Tiba di Perak jam 10.00 malam.

Keesokan harinya (Sabtu), pagi-pagi lagi aku meneruskan hajat yang tak tercapai. Basuh kereta! Puas hati aku basuh sendiri walau pon penat berpuasa. Aku sekeluarga akan menyambut Hari Raya di Selangor, kampung abah aku, sama sperti tahun-tahun sbelum ini. Tak sabar jumpa Embah dan sanak saudara yang lain! Best! Best!

Hari Raya tahun ni tiba jua (Ahad). Mula-mula aku rasa macam kurang meriah je sebab abang aku sekeluarga tak balik raya sama, dia pegi balik rumah Mak Mertua dia. Hmmmm takper lah, sedara-mara ramai. Selesai sembahyang raya, seperti biasa, tradisi keluarga kami akan berkumpul dan membaca tahlil dan doa selamat sebelum saling bersalam-salaman dan bermaaf-maafan sesama sendiri. Dah selesai semua tu dalam pukul 11.00 pagi barulah kami semua konvoi beraya ke rumah saudara-mara yang terdekat. Dalam kampung tu saja ada la lebih sepuluh buah rumah saudara-mara aku, tapi aku hanya sempat pegi 4 je. Wakakaka selebihnya, merayau!!! Banyak gak aktiviti aku dengan sepupu-sepupu aku tahun ni.

Begitulah seterusnya sehingga Raya ke 3, barulah aku kembali ke Perak. Kali ni nak balik kampung sebelah emak pulak, di Ipoh. Walaupon arwah atuk dan opah dah tak ada, kami telah berjanji untuk berkumpul saudara mara pada hari raya ke 4. Kenduri tahlil dan doa selamat berjalan dengan lancar, begitu juga dengan Mesyuarat Agong Keluarga. Alhamdulillah... walaupun ada yang tak dapat hadir, teknologi telah menyatukan kita, teleconferencing secara direct merentas benua, dan merentas Selat Melaka pon berjalan lancar. Thanks to urusetia yang sama-sama bertungkus lumus menjayakan aktiviti keluarga kali ini... penat ooo buat pamplet, tak tido malam gue!!!.

Selesai di Ipoh, aku dan keluarga pulang semula ke rumah. Keesokan harinya, saudara-mara dari Selangor pulak nak datang serbu rumah kami! Huh apa lagi, berhempas pulas la mak aku menyediakan juadah..menu wajib ialah LAKSA PENANG! Nyum nyum...tulah satu-satunya makanan peberet aku sejak kecik lagi. Aku pernah makan LAKSA PENANG selama 4 hari berturut-turut masa belajar kat U dulu...hahahaha!

Selesai saudara sebelah abah, saudara sebelah emak pulak datang serbu rumah. Adoaiiii...penat-penat..tapi best! Bukan selalu kan dapat berkumpul macam nih. Plan aku nak beraya rumah kawan-kawan sekolah semua cancel! huhuhu sorry yer kengkawan, kalau sempat nanti aku datang lah, raya kan sebulan.

Satu aktiviti wajib yang aku tak boleh tinggal adalah konvoi beraya ke rumah best friends aku yang 4 orang tuh! Hahaha nasib baik aku cuti lama. Teluk Intan - Tapah - Ipoh, semua diserbu. Best-Best! (walaupun aku tak dapat join semua)

Last day bercuti di kampung setelah lebih seminggu beraya, rasa berat je kaki nak balik KL. Tapi apakan daya, kerja kerja kerja! Alhamdulillah sekali lagi jalanraya tak sibuk. Semuanya berjalan lancar.

Hmmm sampai sekarang aku masih dalam mood raya, nak buat kerja opis pon rasa macam ala kadar jer. hahahah aku masih nak beraya! Takda sesiapa ker nak jemput pergi open house?????

PEACE!







4 comments:

  1. @masMZ

    Hahahah posing untuk hidup..hidup untuk posing!!! wakakakaka

    ReplyDelete
  2. Wallahey. Meriah keri betul raya ko ye.

    ReplyDelete
  3. @Dr House

    Setaun sekali jer meriah...hari lain tak meriah pulak wakakaka.

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS