Skip to main content

@Dilema

Dalam hidup ini, kita selalu kena buat pilihan yang tepat terutamanya dalam mencapai sesuatu keputusan. Kadangkala keputusan yang kita perlu buat itu akan mendatangkan mudarat atau ketidakselesaan kepada orang lain. Tapi kita terpaksa juga melakukannya.

Atau, kadangkala, kita perlu memilih untuk mengorbankan sesuatu, bagi memberi laluan kepada sesuatu yang lain. Semua itu perlu mendapatkan pertimbangan yang sewajarnya sebelum ianya dimuktamadkan. Sejujurnya aku bukanlah seorang yang bijak dalam membuat keputusan. Seringkali juga aku salah dalam membuat pertimbangan dan akhirnya keputusan itu mendatangkan musibah @ mudharat kepada diri aku. Tapi apa boleh buat, semua benda yang sudah berlaku tidak mungkin boleh berulang lagi. Apa yang mampu aku lakukan hanya menjadikannya iktibar agar ianya tidak berulang di masa akan datang.

Kalau difikirkan balik ke atas setiap keputusan yang penah aku lakukan sebelumini, satu yang dapat aku simpulkan, semuanya berdasarkan pengaruh dan kata hati yang kadang kala tidak betul sama sekali. Ya, ada yang memberi nasihat kepadaku,"ikut kata hati kamu"..dan memang aku mengikut kata hati, tapi kata hati yang salah! Jadi sebenarnya, apa cara atau tidakan yang betul untuk membuat sesuatu keputusan itu? Berapa lamakah tempoh masa yang ranum untuk menghasilkan sesuatu keputusan yang bijak? Adakah garispanduan tertentu yang menjamin setiap keputusan yang kita buat itu tepat?

Bagi aku, tidak ada jawapan yang tepat bagi semua persoalan itu. Semuanya berdasarkan pertimbangan dan takdir seseorang. yang penting usaha dalam mencari keputusan itu perlu setimpal, bagi menghasilkan keputusan yang tepat.

Aku sangat mudah dipengaruhi, sangat merendah diri dan sangat susah untuk mempercayai diri sendiri. Pelik kan? Sepanjang tempoh hayat kehidupan aku ini, rasanya aku masih belum cukup keyakinan diri untuk memulakan langkah baru dan menjadi pemimpin yang baik terhadap orang-orang yang sepatutnya aku pimpin. Masih banyak yang perlu aku belajar. tapi adakah matapelajaran untuk menjadikan diri kita matang dan yakin? Mungkin ada tapi segalanya berbalik kepada diri kita sendiri untuk menjayakannya.

Kalaulah ada mesin mencipta keputusan yang bijak dan membina keyakinan diri, aku nak beli satu!

Itulah gunanya otak, untuk berfikir dan untuk menyimpan segala memori yang telah kita bina. bayangkan sekiranya segala memori yang telah wujud di dalam akal fikiran kita lenyap secara tiba-tiba... sedih bukan. Pasti kita akan rasakan hidup ini tidak bermakna lagi, dan pasti orang-orang yang menyayangi kita akan turut merasa sedih.

Jadi, kesimpulannya, dalam membuat keputusan, jangan meluru, berfikirlah selama mana yang kamu mahu, dan jangan biarkan persekitaran mempengaruhi kamu dalam membuat keputusan. Berfikirlah dengan bijak.~

Sekarang ni pon banyak keputusan yang aku kena buat!!! Doakan agar segala pertimbangan yang aku buat itu tepat. Jangan biarkan aku dalam dilema lagi.

Amin~


Comments

  1. janggel ; hurmm,sian bace entri ko yg nih.

    asyal?tgh down ke tym tulih post neh?

    anyway,bese ar tuh,manusia klu takde dilemma namenye bkn manusia.

    bek jadi malaikat or syaitan,huhu

    tapi aku pon ade gak the feeling of insecure dlm diri tuh

    mmg lah besh klu ade mesin yg bleh buat keputusan yg bijak tapi oneday bila mesin tuh dah rosak,we have to depend on ourselves gak kan samaada nak anta mesin tu tuk dbaiki or takyah,at that tym mesin tu pon ta bleh tlg kite

    kuatkan semangat menjalani kehidupan sbg manusia diatas muka bumi Allah ini!

    chaiyok!! hihi ;p

    ReplyDelete
  2. zAYEr :

    Thanks sebab sanggup ko baca entry yang macam psycho ni hahahaha.

    Sebanrnya aku tulis entry ni sebab tetibe je teringat banyak benda2 bodoh yang aku pernah buat sbelum ini. Kesannya aku terima sampai sekarang,

    So sekarang ni aku kena lebih berhati-hati dalam membuat apa saja keputusan. Taknak ada orang yg mempengaruhi aku dah. Aku nak bebas.

    Hahahaha sengalz tol aku nih.'

    Yerp Chaiyyyok! Fighting!

    ReplyDelete
  3. yeah, aku stuju ngan ko. life is all about making decisions. hm. kalo ade la mesin buat kputusan kat kedai makcik rogayah blkg rumah ni, sure aku beli dlu bro!

    ReplyDelete
  4. perh..aku pon tetiap hari dilema..bgn2 pg jek nk pilih,berak dlu ke mandi dlu??? huhuhu

    ReplyDelete
  5. Nuke_Rude:

    Hahahaha thanks sebab setuju dengan idea sengalz aku tuh..
    Yup life is all about making decisions. Jom kiter beli sesama mesin itu! wakakaka~

    ReplyDelete
  6. aZizol:

    Cheiit, kalu aku, aku pilih berak dulu. wakakaka
    Tu la, kena buat keputusan yang tepat. ;P

    ReplyDelete
  7. Salam bro Janggel..
    Kadang2 keputusan itu memerlukan pengorbanan dari diri juga...

    Harap diberikan keputusan yg terbaik.Jika ada keputusan untuk memilih 2 perkara, seeloknya tunaikan istikharah dulu.insyaAllah akan ada jawapan dan ketenangan...

    ReplyDelete
  8. Aie:

    Waalaikumussalam...

    Yup setuju dengan bro Aie, istikharah adalah yang sebaik-baiknya, tapi itu juga yg selalu kita abaikan.

    Let's make a good decision starting now onwards.
    InsyaAllah..

    ReplyDelete
  9. Best of luck.Doa byk2 semoga diberi pilihan yg terbaik=)

    ReplyDelete
  10. Aie=

    Thanks for the support!;P same goes to you ok.

    ReplyDelete

Post a Comment

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS

Padang Besar, Perlis : Syurga Membeli-Belah di Utara Tanahair ?

Assalammualaikum!!!
Selamat Hari Raya Aidil Adha! Atau orang-orang kampung aku cakap Hari Raya Haji! Macam biasa, bila tiba hari raya maka acara wajib adalah menziarah sanak saudara dan MAKAN! Ya, acara makan memang tak dapat dielakkan, tak kire la start je subuh sampai ke subuh tak berhenti-henti mengunyah! Ya Allah, tak dapat nak dibendung! Tambahan pulak bile dah ada lemang, ketupat dan rendang depan mata. Rosak diet (kata orang tu).
Ok berbalik kepada cerita utama, di hari raya kedua aku dan keluarga telah berangkat ke utara tanahair... ke mana? Kedah? Perlis? Yup, pergi merisik katanya. Bukan merisik untuk aku la, merisik untuk sepupu aku. Jauh sampai ke Perlis jodohnya... insyaAllah semoga jodohnya kekal abadi. Jodoh aku? Mungkin di Europe nanti akan ketemu? Wahhh berangan. OK cukup melalut.


Sebanarnya aku nak cerita pasal Padang Besar! Siapa pernah pergi Padang Besar? Dah berzaman aku dengar pasal Padang Besar ni, sejak kecik kot. Dan aku pon tak ingat samada aku pernah jejakkan…

Food Hunter: Nasi Ganja Yong Suan, Ipoh

Assalammualaikum!
Busy sikit minggu ni sebab kena outstation merata tempat. Demi mencari sesuap nasik la katakan. Amacam? Dah bulan lima ni berapa negara dah korang travel? Hahaha kot-kot la ada yang gigih travel tetiap bulan kan....aku tak mampu huhuhu.
Anyway, kali ni, nak cerita pasal makan. Pernah dengar pasal Nasi Ganja? Aku rasa ramai yang pernah try makan nasi ganja ni. Kalau ke Ipoh,Perak jangan lupa try ok! Katanya trademark di Ipoh, kalau tak pernah cuba adalah sangat merugikan.
So memandangkan aku ni nama je lahir dan pernah la duduk kat Ipoh tu, tapi aku sendiri baru first time try makan Nasi Ganja yang digembar-gemburkan tu. Hahaha lawak jugak bila pikir, orang lain dah lama kot sampai situ, aku ni baru 2-3hari lepas je jejak. Itu pun sebab bos aku yang ajak makan. Lols.
Ok apa sebenarnya nasi ganja?
Nasi Ganja ni sebenarnya nasi kadar je, ala nasi kandaq bak kata orang Penang. Tapi tatau la apa ke jadah nama dia boleh jadi nasi ganja. Mungkin sebab bila kita dah rasa, teringa…

ERL Dan Bas (Putrajaya ke LCCT)

Assalamualaikum...

Dikemaskini pada 31 Mei 2013

Masuk bulan lima ni keadaan cuaca jadi semakin tak menentu, panas...hujan...panas. Nak tidur malam pon tak tenang. Maklumlah bagi orang-orang tak berada macam aku ni, yang tak mampu nak beli aircond mesti tak senang nak tidur malam. Terpaksa berlengging kalo nak tidor huhuhu...
Sebenarnya aku nak share sikit mengenai satu perkara yang aku baru tau..Haish apa lah aku ni kan..ketinggalan zaman betol. Namanya rajin merayau tapi benda-benda basic percutian pon aku tatau. Haish!!!
Ok aku nak cerita cara mudah ke LCCT menaiki ERL dan Bas (ni bagi orang-orang yang tak ada sesiapa nak hantar naik kereta ke LCCT la). Selalu terjadi pada aku, maklumla aku ni rajin le sesangat ke sana ke mari dan kapal terbang jenama Air Asia juga merupakan salah satu pengangkutan yang sering aku gunakan untuk merealisasikan impian percutian aku selain menaiki Al-Faris, kereta aku yang sering bermasalah dalaman tu!

CARA JAUH (PUTRAJAYA - KLIA- LCCT)
Selalu yang aku …

Lombok (Part 1): Welcome to Lombok!

Assalammualaikum!!!

Seperti yang dijanjikan, dan dikala kerajinan menguasai diri, maka terhasillah entry pertama pasal Lombok.InsyaAllah mana yang baik tu, boleh la dijadikan rujukan, tapi kalau ada yang tak elok tu harap jangan diikut...mudah-mudahan kita semua terpelihara dari segala kemungkaran. Amin. Ayuh kita mulakan!

Perancangan Awal.

So macamana boleh timbul idea nak ke Lombok ni? Bila cakap kat kengkawan, yang kata nak ke Lombok, macam-macam reaksi diorang. Macam la Lombok tu tak ada apa-apa kan. Padahal Lombok tu cantik kot! Hahah tetibe emo. Eh belum start lagi rupanya, sebenarnya team asal ke Lombok (hasil perbincangan meja bulat di kedai kopi di Johor Bahru beberapa bulan yang lalu) adalah aku, Dr. Shahrule dan Pae Kpop. Masing-masing beli tiket asing dari JB ke Lombok masa tu. (Motif aku nak gerak dari JB kan? Padahal kat KLIA2 tu macam-macam ada, dekat pulak tu dengan rumah aku). Sebenarnya memang tiket dari JB ke Lombok tu murah, di samping tu aku memang nak beraya sekali…

Kisah Sarapan Roti Bakar Telur Goyang di Transfer Road Dan Berjumpa Blogger Ceria

Assalammualaikum!
Ok ni sebenarnya entry zaman purba, sejak awal tahun dulu aku peram tak post-post dan akhirnya sebab dah takde modal nak tulis blog maka entry ni pon keluar lah ye. OK sebelum tu nak wishSelamat Hari Raya Aidil Fitri lagi kepada semua muslimin dan muslimat, hari raya masih berbaki beberapa hari (kalau beraya sebulan la) hiks. So banyak lagi ke open house mengkome semua? Tahun ni alhamdulillah syukur ada yang sudi menjemput aku pegi open house raya, ke Kelang, ke Damansara, ke Bangi.... orang Putrajaya je takde nak jemput... kfine.
Ok  kembali kepada niat asal.
Suatu ketika dulu (wah macam lama sangat dah ni) aku, John, Chawana, Byya, MasMZ dan Icam, telah (sepatutnya Kak Coco join sekali tapi disebabkan kesihatan ibunya amat kritikal jadi beliau terpaksa tarik diri) mengaturkan satu trip singkat ke Pualau Pinang. Sebenarnya sebab masing-masing dah gigil-gigil nak buat road trip kan, maka setelah ditolak, dihitung akhirnya kami berjaya sampai di Pulau Pinangdengan jay…