2011-09-09

Kami Penat Bila Tiba Hari Raya (Tapi Puas)

Assalamualaikum!!!

Hahaha tak habis-habis lagi cerita raya. Kan raya sebulan, aku rasa ramai yang bakal mengembongkan perut dengan jemputan-jemputan open house di rumah sesiapa sahaja yang menjemput. Alhamdulillah hujung minggu ni aku pun ada 2 jemputan Rumah Terbuka Hari Raya...tapi belum pasti dapat pergi ke tak, tengok keadaan la.

Berbalik cerita pasal hari raya, aku dan family balik ke kg arwah atok dan opah di Ipoh pada hari raya ke 3. Alhamdulillah, walaupun atok dan opah dah tak ada tapi masih ramai saudara-mara aku di Ipoh, adik beradik mak aku memang ramai, setanding adik beradak ayah aku!

Jadi kesempatan pulang ke rumah atok dan opah kami semua mengadakan majlis perhimpunan keluarga. Memang setiap tahun sejak pemergian kedua nenda tercinta kami akan berkumpul pada hari raya ke 3 di rumah arwah dan bertukar-tukar cerita. Maklumlah ada di antara kami yang berjumpa hanya setahun sekali. Masa tu lah nak bincang pasal kawin anak, pasal hari keluarga, pasal kebajikan dan sebagainya. Memang best!

Aku di Ipoh tak lama, sehari je, lepas tu dah balik ke rumah mak ayah aku. Keesokkan harinya pulak, rumah mak ayah aku diserbu oleh sanak saudara dari kampung. Dah biasa dah, diorang ni semua suka buat kunjungan balas, sekali datang penuh satu rumah. Memang meriah lah...masa ni la mak aku masak macam-macam, dan seperti biasa aku dan adik beradik yang lain kene jadi assistant tukang susun gelas, susun pinggan, vacum karpet, buat air dan sebagainya.

Sebelah petang pulak aku cabot lari pergi beraya rumah kengkawan!! *Memang kejam jugak la sebab kat rumah tengah ramai tetiba aku lari, hahaha tapi nak buat macamana kan, cuti raya pon tak lama dan masa tu je lah aku ada untuk ziarah kawan-kawan rapat yang kerja jauh-jauh. Satu lagi aktiviti wajib, aku dan kawan-kawan aku akan buat Tour Raya dari satu rumah ke satu rumah di sekitar negeri Perak, bermula dari Teluk Intan sampai ke Ipoh (sebenarnya tahun ni agak kurang sikit aktiviti tour sebab banyak kengkawan aku yang tak balik raya).

Hari-hari macam ni lah yang sangat seronok, jumpa kawan-kawan, saudara-mara sambil bertukatr-tukar cerita. Best! Kengkadang tu rasa macam tak puas bercuti, sebab banyak aktiviti yang aku tak sempat buat. Rasanya tahun lepas siap boleh pergi bercuti di Pulau Pangkor!!! Tahun ni rasa macam suntuk sangat. Mungkin sebab tarikh jatuhnya Hari Raya tu menjadi salah satu faktor jugak kot.

Tak sabar nak bercuti! Plan memang macam-macam tapi tak tau sempat ke tak nak buat. Tapi insyaallah dalam seminggu dua ni aku harap dapat la jugak pergi mana-mana, sebab meter ketensinan tiba-tiba naik mendadak!!!. I need a break! Oklah nanti aku sambung cerita...

PEACE!


Udang goreng kunyit! menu terbaik bagi aku di Hari Raya!

Perhimpunan keluarga di Ipoh.
Mencari kelainan...makan KFC.
Budak tojen makan mee!
Open House!
Menu wajib Hari Raya
Tour Raya 2011
Yeay!!!!



8 comments:

  1. udah ke Pangkor, pi Pangkor lagi erk!??? Hahaha terus banned 5 tahun :p

    ReplyDelete
  2. Masmz;

    Ahakssss. Mungkin selama lamanya kot...lalalalala

    ReplyDelete
  3. tang lompat last tuh...
    cuba suruh makcik n nenek wat...
    err..nape tak jadi eh????
    (heheheheheee...)

    ReplyDelete
  4. Anash:

    Hahaaaa kalao suruh nenek ngan makcik habislah begegau!!!! :)

    ReplyDelete
  5. hahahah....
    betul....la tuhhhh...
    baik toksah suruh...

    ReplyDelete
  6. selamat hari raya aidilfitri & maaf zahir batin to janggel from saya.... tulis2 & amik pic cantik2 lagiii... seronok baca.

    ReplyDelete
  7. Saya:

    Thanks.!! Selamat hari raya juga! Semoga terus menyokong blog ini. :)

    ReplyDelete
  8. Anash:

    Haish tak sanggup nak suruh kot hahahaha.

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS