2011-01-23

Trip To Bali - Part III (Geng Ungu)

Assalamualaikum!!!

[Mode KeBALIan makin menipis...tapi tetap happening!]

Biasa la bila balik dari bercuti, tak kesahlah samada di dalam atau di luar negara pasti kite (aku sebetulnya) akan rasa kerinduan pada tempat yang dilawat tu. Betol!!!! aku rasa sekarang ni aku jadi demam rindu la sama itu tempat! Huhuhuh....pagi, petang, siang dan malam asyik dok ulang-ulang tengok gambar-gambar di sana. Huhuhu ni lah penangan kalau pergi bercuti. Kadang-kadang aku tak pernah cakap pada orang pun pasal hati dan perasaan. Masa balik dari Penang dulu pon, aku amek masa jugak nak hapuskan rindu tapi yang tu aku pendam sorang-sorang je. Hahah (lari topik)

Ok back to the story. Hari ketiga di Bali, kami memulakan perjalanan seawal jam 3.30 pagi!!! Menurut Mas Yanto, tempat yang kami nak pergi tu mengambil masa perjalanan 3 jam dan meredah gunung! Waduh waduh jauh tu Mas! Tapi demi meraih pengalaman, kami semua gigih bangun jam 2.30 pagi bersiap sedia untuk melihat DOLPHIN di utara Pulau Bali!

Pantai Lovina, Bali:

Tempat tengok Dolphin ni terletak di Pantai Lovina. Waktu bertolak dari Kuta, hujan memang sangat lebat! Tak sure aktiviti melihat dolphin tu boleh jalan ke tak. Sah sah la lautan akan bergelora punya. Setelah berbincang dengan Mas Yanto, kami bersetuju untuk meneruskan jugak rancangan melihat Dolphin. Mungkin tiba di sana nanti hujan dah behenti. Mudah -mudahan...

Sepanjang perjalanan, ada yang sambung tido dan ada yang sembang-sembang dengan Mas Yanto. Aku pon tatau samada aku tido ke sembang hahaha. Tapi ada jugak aku dengar Mas Yanto buat lawak la, bagi teka teki la ..layan! Kalau tak mesti bosan punya. Di pertengahan jalan kami singgah di sebuah surau untuk solat subuh. Surau tu atas bukit dan sangat sejuk! Kalah Cameron Highland kot. Waktu tu lebih kurang 4.30 pagi.

Kami tiba di Pantai Lovina dalam jam 6.30 pagi. Waktu tu keadaan dah cerah. Alarm jam aku pon baru jer bunyik suruh bangun hahaha. Keadaan laut masa tu memang sangat bergelora! Kawan-kawan Mas Yanto cakap tak boleh ke laut pagi tu, bahaya. Mereka suruh tunggu sekejap dalam setengah jam atau sejam kalau-kalau keadaan laut dah ok. Jadi kami pon tunggu lah.

Sekian lama menunggu akhirnya kami dibenarkan untuk ke laut. Mak aiii kene naik sampan kecil! Dalam hati aku dah terpikir, sah sah aku akan mabuk laut! Tapi demi meraih pengalaman baru, aku gigih jugak naik bot tu. Sorang dikenakan bayaran IDR 100 000, lebih kurang RM 36.00 Sebuah bot boleh naik 4 orang saja termasuk jurumudi. Jadi kami menaiki 2 buah bot menuju ke tengah lautan. Memang keadaan ombak masa tu sangat kuat. Melambung-lambung dah bot yang kami naik. Hahaha untuk pengetahuan semua, aku telah mabuk laut dan muntah sebanyak 5 kali! Huhuhu, sampai tengah laut ada lah nampak 4-5 ekor ikan lumba-lumba. Menurut jurumudi kami, ikan lumba-lumba dikejar ombak jadi susah mahu lihat. Hmmm pasrah je lah, janji ada nampak jugak. Bro Mahadzir pon mengalami mabuk laut yang teruk, jadi kami semua pulang ke pantai. Tak larat sudah..Sampai di pantai, kami berehat dalam setengah jam untuk memulihkan kembali keadaan.

Bagi sesiapa yang mabuk laut, dinasihatkan janganlah naik bot tu...huhuh.

Air Terjun Git Git (Git Git Twin Waterfalls):

Dari Pantai Lovina, kami menyusur semula melalui jalan bengkang-bengkok masa pergi tadi. Di pertengahajn jalan kami singgah di Air Terjun Git-Git. Memang segar rasa badan bila dah terkena air sungai. Pulih balik pening-pening aku. Thanks Mas Yanto sebab bawak kami mandi sungai! Air terjun Git-Git memang best. Ada banyak sebenarnya air terjun kat situ. Yang paling best, airnya sangat sejuk dan deras giler! Aksi-aksi beromen pon banyak kat sana hahahaha.

Di air terjun Git-Git kami prektis amik gambar guna Slow Shutter. Bila lihat hasil memang best. Kaghum terutamanya dari yang pakar la yer hehe.

Lama jugak kami mandi sungai. Lebih kurang 2 jam baru kami beredar dari situ.

Bedugul Lake Tample: Botanical Garden (Ulun Danu Temple at Lake Bratan):

Lokasi seterusnya adalah Bedugul Lake Temple. Kat situ terdapat sebuah taman botani yang sangat cantik dan di tengah-tengah tasik terdapat 2 buah temple yang tersergam indah. Ramai giler pengunjung masa tu. Kos masuk adalah IDR 10 000 sorang (maaf tak ingat). Kami pon menjalankan aktiviti menembak kat situ. Memang lokasi yang sangat bagus untuk menembak gambar potrait! Malangnya sedang syok-syok menembak, hujan pulak. Kami pon berteduh di sebuah pondok sambil mendengar-dengar tips dari yang pakar. Hujan rintik-rintik tak menghalang perjalanan kami. Seterusnya kami ke Tanah Lot.

Tanah Lot:

Tanah Lot merupakan satu tempat yang paling nakkkkkkkkk sangat aku pergi. Aku dah buat research kat internet pasal Tanah Lot sebelom datang ke Bali. Memang menarik dan unik. Alhamdulillah akhirnya dapat jugak kami menjejakkan kaki kat Tanah Lot. Di pintu masuk Tanah Lot terdapat deretan kedai-kedai menjual barangan cenderamata. Fuh shopping sakan kami sebelum memasuki kawasan tumpuan pelancong.

Di Tanah Lot terletaknya sebuah temple yang dibina di atas tebing di persisir pantai. Sangat cantik tempat tu. Mas Yanto membawa kami ke tempat-tempat yang mempunyai angle menarik untuk menembak. Kami juga berpeluang menembak gambar sunset di Tanah Lot! Memang berbaloi!!!!

Makan Malam di Restoran Nasik Pecel "Bu Tinuk":

Untuk pengetahuan korang, baru inilah kami melantak sepanjang sehari berjalan. Jam dah pukl 8 malam kot. Sejak tiga pagi asyik makan roti dan jajan saja. Hehehe bukan apa, agak susah nak cari tempat makan yang halal, kalau ada pon, sentiasa penuh dengan orang. Jadi bila dah sampai Restoran Bu Tinuk ni, masing-masing pikir nak balas dendam makan apa yang ada! Lagipon esok dah nak balik KL, duit IDR pulak banyak lagi belom habis guna jadi memang aku pon niat nak melantak habis-habisan la kat situ. Sebenarnya program asal nak pergi makan kat Restoran Wong Solo, yang terkenal kat Malaysia tu, tapi malam tu Wong Solo tutup pulak, terus Bu Tinuk jadi pilihan. Nyaman!

Lepas makan kami berlegar-legar di Bandar Kuta, sempat jugak la jejak Pantai Kuta walaupun waktu malam. Alahai angin sangat kuat, macam ribut pon ada, tapi itu adalah biasa di Kuta. Merayau-rayau sekitar bandar Kuta hampir lewat malam. Kami pulang ke hotel dan berkemas untuk pulang ke KL esok.

Bertolak Pulang:

Penerbangan dari Bali ke LCCT akan berlepas pada jam 8.20 pagi. Jadi seawal 6.00 pagi lagi kami dah gerak ke lapangan terbang. Sedih gila aku rasa masa tu, tapi aku tak la tunjuk pada sesiapa. Hanya aku dan diriku saja yang tahu, sebab aku yakin, apa yang berlaku di Bali ni susah akan berulang di Malaysia. Masing-masing dengan gaya hidup sendiri. Apa-apa pon, semua kenangan di Bali akan ku simpan sekemas-kemasnya dalam kotak ingatan aku.

Sekian, kisah Janggeltrekker di Bali.

PEACE!

Pssttttt: Lagi kisah Geng Ungu di Bali di sini: Kaki Jalan

1. waduh mas Janggel, nasib baik mas duduk di belakang... jika mas di depan harus lebih dari 5, kurus kamu mas!

psst : mas Janggel sedey saya duduk jauhkah??? Hihi

2. Masmz:

Mulai hari ini nak amek gambo dok belakang2 je la...huhuh

winduuuuuuuuuuu~!

3. alololo... nak kaber lar erk!!! Hihi... masih belum terlambat jika mahu usaha :)

windu gaksssssss (eh! hehehe)

4. omg! ni zaman bila ni kurus benor ko nih janggel!!!

5. John!!!!!

Hampeh ko, ni setahun yg lalu tau! Mana ada kurus! Haish!

6. Bro, bleh kasi no telepon Pak Yanto or Pak Nur. Sy akan ke Bali bulan september depan.
    jk ada email pd saya; mazia70@yahoo.com

Terima kasih.

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!