2011-01-30

Pakcik Ke Sabah Part I


Assalamualaikum!!!

[Mode terujua: Sebab PM hantar personal E-mail wishing me Happy Chinese New Year! 1 Malaysia la katakan...;p boleh percaya ker???]

Percaya atau tidak, sejauh mana aku pernah pergi, di dalam atau di luar Negara tapi aku masih belum pernah menjejakkan kaki ke Negeri Di Bawah Bayu. Yup I'm the Sabah's Virgin! Wakakaka..lawak pulak ayat tu. OK Ok Ok itu dulu, sehingga beberapa hari yang lalu ye! Sebetulnya aku baru saja pulang dari Sabah!!! Yippieeeee not a Virgin anymore!~ (Wahahaha ayat kontroversi)

Hari Rabu yang lalu aku telah terbang lagi untuk ke Negeri Di Bawah Bayu demi menjalankan tugas terhadap negara. Biasalah, kalau tak kerana tugas entah bila agaknya aku akan menjejakkan kaki ke sana. Walaupun hanya untuk beberapa hari saja, tapi ia cukup memuaskan...mungkin aku kena ke sana lagi suatu hari nanti??? Who knows! Hehehe.

Banyak perkara-perkara baru yang aku belajar di Sabah. Dari segi budaya, tempat dan pecakapan memang segala-galanya lain dari yang ada di semenanjung! Waktu belajar di Universiti dulu, aku ada ramai rakan sekelas yang berasal dari Sabah, sedikit sebanyak aku didedahkan dengan cara dan budaya mereka. Kali ini aku dapat melihat dengan lebih dekat lagi apa yang ada di Sabah!

Hari Pertama: Kota Kinabalu

Hari pertama aku di Kota Kinabalu memang sangat mengujakan. Maklum sajalah, orang pertama kali sampai ke Sabah, aku didedahkan dengan nama-nama tempat yang agak unik (memang tak pernah dengar pon sebelum ni seperti Lok Kawi, Segama, Sembulan, Karamunsing, Sindumin (hahah teringat nama seseorang) dan banyak lagi. Keluar saja dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, aku dapat melihat deretan Kampung Air yang masih tinggal. Tak banyak Kampung Air yang masih wujud di KK dek kerana pembangunan.

Di Kota Kinabalu, aku menginap di Hotel Promenade, berhadapan dengan laut dan di tengah-tengah Bandaraya Kota Kinabalu. Hotel memang selesa dan murah! Dan yang paling penting, senang nak merayau-rayau di sekitar Bandaraya KK. (Anyway ada tak hotel - hotel bajet di KK?)

Bila ada masa terluang, antara tempat yang sempat aku terjah adalah sebuah pasar yang didalamnya banyak orang jual air kelapa. Hahaha aku tak tau nama pasar tu, lupa pulak nak tengok signboard. Tapi pekena air kelapa muda kat sini memang best...hilang penat berjalan kaki dari hotel ke situ. Selain buah kelapa, ada juga dijual pelbagai jenis makanan tradisi masyarakat Sabah di situ. Aku lalu-lalu saja, belum ada mood nak membeli.

Lokasi berikutnya adalah pasar yang menjual hasil laut sejuk beku. Hajat hati nak beli Lobster yang dijual dengan harga sangat murah berbanding di Semenanjung. Tapi bila pikir-pikir balik, saper yang nak masak lobster tu??? terus aku kensel nak beli. Jadi aku tengok-tengok ajalah apa yang ada di situ. Semuanya terletak di persisir pantai berdekatan dengan hotel. Mudah, jalan kaki saja.

Setelah puas jalan-jalan di pasar ikan dan sayur...(hahaha apake jadahnya aku berjalan-jalan di pasar ikan dan sayur????) aku kemudian ke Pasar Filipina yang sangat terkenal di KK. Orang kata kat Pasar Filipina banyak dijual barangan kraftangan antaranya adalah mutiara, kristal dan kain. Huiiiiiiii memang banyak gila mutiara dan barangan kristal kat situ. Kebanyakan peniaga di situ adalah berbangsa Filipina, namum mereka fasih berbahasa Melayu Sabah. Di Pasar Filipina, memang mood shopping aku pon dah mari, jadi banyak jugak lah barang yang aku beli untuk mami dan dadi serta teman-teman di Semenanjung! Teringat pulak kisah shopping di Bali. Adoiiii memang muflis aku bulan nih.

Selepas beberapa jam menghabiskan masa di Pasar Filipina, aku sempat menjenguk pasar tamu yang dibuka bersebelahan pasar Filipina itu. Banyak gerai-gerai makanan yang dibuka ketika itu dan sempat juga aku makan nasi goreng campur di salah satu gerai di situ. Ya ampunnnnn memang unuk cara persembahan di gerai itu, pinggan dan mangkuk dibungkus pakai plastik, mungkin sebab susah nak basuh menggunakan air yang banyak di situ kot?? Entahler. Harga makanan juga murah dan yang penting BANYAK!!!! Puas aku makan kat situ.

Lepas makan, aku meneruskan perjalanan meronda-ronda beberapa pusat membeli belah yang ada di sekitar situ. Antaranya adalah Plaza Warisan...hmmm tak banyak beza dengan pasaraya di tempat lain. Agak lama juga aku merayau-rayau, bila dah penat aku terus balik ke hotl dan berehat. Kena kumpul tenaga sebab keesokan harinya aku harus terbang lagi...kemana ya??? nanti aku cerita di next entry...

PEACE!

View dari tingkap hotel
Pasar tempat menjual air kelapa dan pelbagai hasil tani.
Masih kosong, peniaga TAMU belum membuka gerai lagi.


Bot-bot nelayan yang banyak bersauh di pinggir pantai


Lagi pasar....Banyak buah kelapa kat sini
Pasar Filipina yang popular tu....

Para peniaga menjemur ikan kering untuk dijual

Pusat jualan produk perikanan sejuk beku.
    
Jeti ke Pulau berhampiran. Orang ramai sedang menunggu bot.

Pasar jualan ikan masin ...

Antara produk yang dijual ...

Lagi ikan masin - Terubuk Sabah
Peniaga di Pasar Filipina menjual Mutiara dan Kristal

Rantai dan gelang kristal banyak dijual di Pasar Filipina
Setiap meja ada buah limau ni....
Bungkus dengan plastik??? Hmmm tak pernah jumpa kat Semenanjung.
Same situation, tak pernah jumpa. Tapi nasik goreng ni sangat banyak okay!
 

Pssssttt: Banyak lagi gambar aku tembak dan akan kongsikan di entry-entry akan datang...tunggu.!!!


2 comments:

  1. EDY

    Ye Ey memang best! Tapi kalau pegi dengan kawan-kawan suka lagi best la..heheh tak banyak beli pon ole2 sebab tengah kayap hehehe.

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS