2012-02-12

Universal Studio Singapore (USS): Rombongan Cik Ro Part 2

Assalamualaikum!!!

Sambungan dari SINI.

Dulu aku pernah blog about USS juga di SINI

..... Bila nampak je signboard SENTOSA tersergam indah depan mata, ramai yang dah teruja. Maklumlah, penantian selama ini telah berakhir katanya. Terdapat empat stesen monorel dari Vivo City ke Pulau Sentosa. Stesen pertama adalah Stesen Sentosa yang terletak di Aras 3, Vivo City, kemudian untuk ke Universal Studio Singapore (USS), kami akan turun di Waterfront Station. Manakala dua lagi stesen untuk merayau-rayau di Pulau Sentosa adalah Imbiah Station dan Beach Station.

Sentosa Station ---> Waterfront Station ---> Imbiah Station ---> Beach Station

Bila sampai je di Waterfront Station, masing-masing dah excited, macam-macam ada depan mata dan yang paling penting, ramai giler manusia!!!!

Kronologi:  Kenapa kami pilih hari Isnin (6 Februari 2012)?

Berdasarkan congakan, hari Isnin adalah hari bekerja untuk warga Singapura, dan atas faktor itu kami mengesyaki tiada pengunjung maha ramai ke USS! Tapi malangnya tanggapan kami meleset, kerana cuti umum di Malaysia menyebabkan beribu-ribu rakyat Malaysia masuk ke USS! Hasilnya, perancangan kami meleset 100%!!! Huhuhu pasrah je la, dah sampai pon...takan nak patah balik.
Dari Waterfront Station, kami kene menapak lebih kurang 100 meter (kot) untuk sampai ke pintu masuk USS. Adalah menjadi satu kewajipan untuk bergambar di Universal Studio Globe!!! Giler ko, dah sampai USS taknak ambik gambar kat USS Globe....orang bukan main ramai sampai nak cari angle pon payah. Nasib baik ada sekeluarga pelancong China kot yang sudi mengambikkan gambar kami serombongan. Sementara kami sibok bergambar di depan globe,Cik Maimoon pulak sibuk menguruskan perihal e-tiketnya yang terhilang dari emel. Entah macamana boleh hilang pon tatau, padahal dah bayar dah guna kad kredit...MISTERI. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar. Lepas puas bergambar depan globe, maka kami pon bergerak masuk ke USS. Orang bukan main ramai beratur depan pintu USS tu, masa tu jam menunjukkan pukul 10.30 pagi. Bayang Cik Osman yang kengkonon nak jumpe depan pintu masuk USS langsung tak nampak. Kengkonon janji nak jumpa kat situ, tapi hampeh....susah kot nak cari dengan keadaan ramai manusia tu. Tambahan pulak alat komunikasi mengalami sedikit gangguan. Sabo je la....

Tu diaaaa ramai tak manusia?? Ramai kan...rata-ratanya rakyat Malaysia!
Ni dia globe yang fames tu.
Aktiviti wajib! Bergambar depan globe.
Entah apalah yang Kassim tengah pikir masa ni. hahaha
Maklumat Harga Tiket

Tiket untuk masuk ke USS kami dah beli awal-awal lagi, sebulan sebelum hari kejadian. Untuk rekod, Harga tiket sila rujuk di gambarajah di bawah:

Kalau tak nampak, sila click pada gambar untuk tumbesaran yang maksimum.

Tapi, kami dapat harga yang lebih murah dari harga biasa. Kenapa? Sebab kami beli tiket di bawah Hot Deals Price "Enjoy 15% off Universal Studios Singapore® Day Pass with Maybank Credit/ Debit Cards" valid until 31th March 2012 sahaja dengan harga SGD 62.90 ... sila rujuk SINI untuk menempah tiket secara online.

Bak kata Osman, kertas A4 paling mahal namanya...inilah e-tiket kami!


Kami meneruskan misi di dalam USS. Bermula dengan Zon Hollywood, kami cuba untuk menyewa locker untuk menyimpan beg-beg kami yang telah diusung kehulu kehilir tu, malangnya locker bersaiz besar pon penuh. Nak sewa locker kecik rasa macam tak berbaloi pulak...hahaha nampak benau nak berjimat katanya. Harga sewa locker berbeza-beza mengikut vanue. Kebanyakannya diukur mengikut masa setengah jam, satu jam dan seterusnya dengan bayaran SGD 1, SGD 2 dan SGD 5. Akhirnya beg-beg itu tetap aku usung ke hulu -kehilir...Gigih kan.

Rujuk SINI untuk melihat map keseluruhan kawasan taman tema USS. Terdapat 7 zon tarikan utama di dalam USS iaitu Hollywood, New York, Sci-Fi City, Ancient Egypt, Lost World, Far Far Away dan Madagascar. Tapi terdapat tarikan baru bermula tahun ini iaitu Transformer! Bertuah kami..hehehe.

Keadaan di Zon Hollywood yang sesak.
 


Ok lepas dah lalu di Zon Hollywood, tangkap-tangkap gambar (malangnya takda parade masa tu), kami menuju ke Zon New York untuk menyaksikan "Light, Camera, Action hosted by Steven Spielberg" . Memang kagum gile tengok cara orang Hollywood bikin filem, dalam studio je boleh buat macam-macam.

The famous Charlie Chaplin...tak silap aku tahun awal-awal 30an kot..pak lawak.
Hamboi-hamboi Cik Ro! Bukanmain lagi ko yer hahahaha
Beratur masa nak tengok "Lights, Camera, Action!"
Ramai! Ramai! Ramai!

Apakebenda yang diorang eksaited sangat tengok map tu!
To kill the time.....
Dalam set "Lights, Camera, Action!"
Habis di Zon New York, kami sampai di zon yang dinanti-nantikan iaitu Zon Transformer! Waiting time untuk beratur masa tu dalam 30 minit, tapi kalau masuk barisan single rider cepat giler. So, tips di sini, sila beratur di ruangan single rider kalau nak cepat walaupon korang datang berkumpulan. Best Giler!

Dah macam retis yang memilih cara tidak glamer dah....
Lepas dah naik kami terus ke Zon Ancient Egypt, kami skip dulu Zon Sci-Fi City sebab tak nak naik Batlestar Galactica, seriau je tengok roller coster yang tinggi menjunam tu. Dalam piramid tu ada roller coster yang sangat best! Sila jangan lepaskan peluang untuk cuba.

 

Dari Zon Ancient Egypt, kami terus ke Zon Far-Far Away untuk makan tengahari. Di situ terdapat sebuah restoran yang menyediakan makanan halal. Nama restoran tu Goldilocks, harga makanan adalah standard, tak mahal dan tak murah. Sila jangan convert kepada RM kalau taknak pitam. Kat sini baru kami berjumpa dengan Osman. Dia gigih datang dari KL naik train tengah malam dengan 3 orang kawan dia masuk USS. Gigih kan.

Masing-masing punya mekap dah cair, bulu mata palesu pon dah tanggal.
Makan time!!!!

Setelah selasai makan tengahari, hajat hati nak masuk Zon Lost World tapi memandangkan waiting time sampai 120minit, kami decided untuk masuk ke Enchanted Airways, di Zon Far Far Away. Best jugak naik roller coster kecik...mula-mula ingat tak la takut sangat tapi bila dia dah bergerak, sangat scary! hahaha. Nak tengok tayangan Shrek 4D pon tak kesampaian sebab orang sangat ramai beratur.

Dari Zon Far Far Away, kami ke Zon Water World untuk tengok persembahan drama air. (erk? nbetol ke?) Masa ni bersedialah untuk basah, sebab aku, Cik Aloyah, Datin Fe'ah dan Cik Maimoon semua basah kene simbah dengan air. Hampeh betol. Sila pastikan anda duduk di kerusi yang betol, sebab setiap kerusi diletakkan mengikut zon basah, kering dan sebagainya.


Sempat jumpa Shrek dan Fiona tengah jalan....
Selesai di Zon Water World, kami patah balik ke Zon Lost World sebab nak naik jugak "Jurrasic Park Rapids Adventure". Masa ni memang gigih beratur hampir dua jam, semua dah melepek je. Ada yang givap taknak naik sebab tunggu lama sangat, tapi aku, Leman, Cil Loyah, Cik Musalmah Jenab, Datin Fe'ah, Osman dan 3 kawan dia termasuk Kassim Mustafa (Icam) gigih beratur. Rugi woo kalo tak cuba sebab yang ni pon best jugak. Tapi make sure pakai ponco kalau tak nak basah.

Tips: Kalo nak memotong barisan, sila buat muka selamba je, pedulik je apa pakcik kat belakang tu nak kata, kan Osman kan?
Selesai mengharungi masa yang panjang di "Jurrasic Park Rapids Adventure", kami pon kembali berkumpul.(sebab team Datin Fe'ah, Osman dan 2 orang pengikutnya naik tube lain) Oh ya, satu tube hanya boleh dinaiki seramai 9 orang sahaja, jadi kami terpaksa pecah kepada 2 kumpulan. Kassim pulak dapat sms dari kakak dia bagitau yang sebahagian rombongan Cik Ro dah tunggu kat depan Globe USS. Kami pun mula bergerak menuju ke pintu masuk USS. Tapi dalam perjalanan, lalu pulak dekat Zon Ancient Egypt. Kami pon naik la lagi sekali rides kat dalam piramid tu sebab tak ramai orang. Waktu masa tu pon dah pukul 6.30 petang. Best dapat naik ride mummy tu...terbaik. Lepas tu lalu lagi kat Zon Sci-Fi City! Cik Musalmah Jenab pulak beria-ia nak naik roller coster, maka kami pon singgah la main roller coster Battlestar Galactica tu. Ya ampunnnnnn memang kecut perut! Sampai aku yang tak nak naik ni pon terjebak jugak stelah dipaksa oleh Osman dan kengkawan dia! Gigih betol! Masa ni Kassim kena jaga beg, sebab dia taknak naik. hehehe thanks Kassim.

 

Dah habes main roller coster, kami lalu pulak depan Zon Transformer, untuk memenuhi permintaan Kassim, kami pon naik la lagi skali ride tu. Giler lama beratur, sebab mula-mula ingat tak ramai orang! Sekali dalam tu beratur dekat nak 1 km! Datin Fe'ah dan Cik Ro tunggu kat luar je jaga beg.

Jam dah pukul 7.30, sekali lagi Kassim dapat sms dari kakak dia kata yang diorang tunggu kami di Vivo City. Ok kami pon dah penat nak mampus, terus proceed je keluar dari USS. Memang masa tu orang still ramai lagi, sampai nak singgah kat souvenir pon tak boleh, sesak!!!


Kami terus naik monorel ke Vivo City untuk bergabung semula dengan team Cik Ro yang lain. Ok nanti aku sambung kisah hostel pulak.

 Feel free to check out their version of USS story!



WASSALAM.

28 comments:

  1. ehhhh mana yang first tadi? ilang???
    *garu kepala

    ReplyDelete
  2. hahahaha..... pilih untuk kena tempias-tempias air jew sebab tu beriya pakai pocho..... ampeh poncho kena selak n brrrrrrrr....... mencurah pulak air atas kepala! ceit!

    ReplyDelete
  3. confident first... cis. sat gi baca, nak g kacang sat

    ReplyDelete
  4. MasMZ-

    Mamaikah tetibe seken??? ke tu kekdah baru tulis seken dulu????

    CEPAT SAPA NAK JADI FIRST!!!! SEKEN DAH ADA ORG CHOP!

    Tempias ayor naseb bek tak kene kemera hahaha

    ReplyDelete
  5. Lily:

    Pergi kacang???? apakah itu hehehe

    ReplyDelete
  6. kajang... ehheheh

    eh! gambo kat jurassic park tuh, i just noticed my leg. ahhahah...

    ok ok... nak gi dah

    ReplyDelete
  7. ala..nape sume entry best2 belaka???
    ala..stress jadinyer..
    ala...kemon john...(0opss..tak relevant,ok?)

    ReplyDelete
  8. ninth!!!!

    tetibe jaaaa..tenkiu korang sebab naik gak roller coaster!!!

    ReplyDelete
  9. Kak anash:-

    ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ "̮ sape suh sibuk set rambut! Wakakaka. Apa yg bestnya kak, merapu je adala....

    ReplyDelete
  10. Maszuber:-

    Ye, mmg seronok naik roller coster tu! Rasa macam nak naik 12 kali!

    ReplyDelete
  11. john tido lagi la itew.. senyappp je dia bila tak dpt jd 1st! ha haa..

    aku tak kisah semua dh, tp mmng tetap seronok.. nk konvoi lagi!!

    ReplyDelete
  12. Tak kisah la org ramai cam ulat sampah ke apa ke, tapi best jugak, walaupun penat nak mampus..

    Betui kata Cawan tu, bila nk konvoi lagi??

    ReplyDelete
  13. Cawan:-

    Tak, dia tengah berangan jadi manager tu, duduk kat meja manager katanya! Hahhaa

    Ya sangat best bertravel bersama korang!

    ReplyDelete
  14. BlueEwoke:-

    ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ "̮ lepas ni kite terjah tepen la pulak weh! Wakakakaa

    ReplyDelete
  15. apsal entry ni tak appear kat dashboard aku ptg tadi??? omg! ade org nk sabotaj aku nih! takleh jadiikkk! kekekeke

    ReplyDelete
  16. hamboi cik ro.. mengenyammm.. aku dok tpk, pakcik tu dok bengkek kat osman alih2 kang dia sakit osman gak yg attend hahahhahaa

    hamboi nk konvoi sesaja.. konvoi la pas aku abis pantanggg huwaaaaa

    ReplyDelete
  17. John!

    Hahahah aku sabotaj??? wakakaka aku publih pastu aku save draft balik wakakaa. ok tak strategi aku? muahahahaaa.

    ReplyDelete
  18. Ely:-

    Cikro layak merenyam sebb dia ketua rombongan hahahaa.

    Lepas ni kite rombongan pi pulau pulak eh!

    ReplyDelete
  19. Suka la gambar ngan abg charlieeeeee : D ye, cik ro layak tau nak gedixxxx hahaha!

    ReplyDelete
  20. salam...

    bila shahrul cakap dia nak pergi uss dengan korang semua hari isnin...i was like...this crazy bunch of ppl...haha...memang singapore tak cuti tapi orang malaysia plus philipines and indonesia ramai...

    tune hotel pun dah jadi macam station bus larkin pagi tue...extra bus ke uss banyak gila...

    btw respect korang sebab korang memang gila...haha...

    ReplyDelete
  21. Biqque:-

    Hahah bnayak aku capture gambo ko ngan abng charlie tu...nyampas! hahahahaa

    ReplyDelete
  22. Cresent:-

    Ye mula2 kami ingat takde effect cuti Malaysia ke Singapore, tetapi jangkaan kami meleset2. huh tapi tak nyesal hahahaha

    ReplyDelete
  23. tensen la bace entry korang niiiii.. hahahahaha.. ok..next trip ke singapore.. uss mesti masuk carta. hahaha

    ReplyDelete
  24. Hanie:-

    sabo makcik jangan meroyan yer heheheh

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS