2008-04-25

Pulau Redang, Terengganu:Trip Ke Pulau Redang - Bahagian IV

Assalammualaikum!!!

Waduh..waduh... masih sukar untuk aku melupakan kenangan indah di sana! bagaimana ye, buat apa nak lupakan..just jadikan ia sebagai satu memori yang indah untuk dikenang dikala kesengsaraan melanda! Cheeewah..

Hari terakhir di Pulau redang, pagi tu masing-masing bangun lewat..tapi tak la selewat mana pon. Tak ada aktiviti khusus yang dijadualkan untuk kami. so agak relaks la. Selepas bersiap-siap dan berkemas. Kami pon keluar untuk bersarapan pagi (Aku, deennasour, Fadli dan Budiman). Ni last breakfast kami di Laguna, so gunakan sepuas-puasnya. Tapi dalam kepala otak terfikir jugak, kalau mabuk laut nanti habis terkeluar semula benda-benda yang aku makan tu, macm apa yang berlaku pada anak mat salleh pada hari pertama haritu. Ah belasah je lah, kami ersarapan sehingga jam sepuluh setengah. Selepas selesai bersarapan pagi, kami pulang semula ke bilik untuk mengambil bagasi-bagasi yang ditinggalkan. Setelah semua berkumpul di lobi, kami diberi sedikit penerangan mengenai aturcara seterusnya.

Kami dijadualkan menaiki bot ke Kuala Terengganu pada jam 11 pagi. Setelah urusan check out selesai, kami beramai-ramai berjalan kaki ke jeti. Wah ramai betol pengunjung-pengunjung lain yang turut pulang bersama kami! Nasib baik dah ada tiket. Setelah menaiki bot, aku dengan pantasnya terus mengambil sit paling belakng.. tak mahu kejadian yang sama berulang seperti di hari pertama dulu. Sepanjang perjalanan aku berjaya menidurkan diri sehinggalah sampai ke jeti kuala terengganu. Fuh lega, keadaan laut ketika itu amat tenang dan meyakinkan.

Kemudian kami dibawa menaiki bas ke Bandar Kuala Terengganu, kami diberi masa untuk menghabiskan masa di sekitar bandar kuala terengganu. Aku, deennasour, Yana, Maria, Melisa dan Alya bergegas mencari tempat makan kerana perut pada ketika itu meronta-ronta untuk diisi. Aduh, diorang ajak makan di Pizza Hut pulak! Dah la aku ni jenis yang tak suka makan pizza, namun apa kan daya, terpaksa la aku menurut sahaja daripada aku pegi makan sorang-sorang. Member-member yang lai langsung tak nampak muka. Ntah diorang pegi makan kat mana pon aku tak tau. Selepas habis makan (aku makan sepotong pizza dalam keadaan terpaksa) kami pun beramai-ramai berjalan menyusuri China Town menuju ke Pasar Payang. Entah ada apa kat sana pon aku tak tau. Tapi menurut kata orang sebelum ini, tempatnya seakan-akan pasar Siti Khadijah di Kelantan. Memang betul pun, Sampai di Pasar Payang, kami berpecah, aku dan deennasour merubah haluan ke kedai-kedai menjual makanan manakala Maria, Yana, Alya dan Melisa pergi bershoping kain-kain batik dan baju-baju untuk dibawa pulang. Biasa la pompuan...

Sempat lagi aku berposing-posing mengambil gambar di depan jeti (aku tak tau apa nama jeti tu). Jam dah dekat pukul 5 petang, aku dan deennasour bergegas berjalan balik semula ke bas.. Ish semasa perjalanan, si deennasour sempat lagi singgah beli jam tangan kat tepi jalan. Ish.ish.Ish.. tak tau la dah elok ke belum jam tu.

Sampai di bas, aku tengok masih ramai lagi yang belum ada. Hmmm biasala janji melayu.. Bile semua dah berkumpul, macam-macam cerita la keluar. Paling sadiz, kamera Alya hilang!!! Ayyyooooo...banyak gambar best ooo, termasukla gambar aku. Sian kat Alya, dengar citer dia pergi semula ke Pasar Payang untuk cari kemera tu, tapi paham-paham la kan...benda mahal..takkan boleh statik je kat tempat tu..dah kena kebas pon.

Kami di bawa ke satu rumah rehat di Kuala Terengganu. Lama jugak lepak kat situ, sempat lagi aku, Budiman dan deennasour menemankan Fadli pergi gunting rambut kat salon yang terletak di hadapan rumah rehat tersebut. Tepat pukul tujuh, kami bergerak ke Airport. Kapal terbang akan berlepas pada pukul 9 malam. So kami pun menyelesaikan urusan pendaftaran masuk dan lain-lain lagi. Amboi bukan main banyak lagi barang-barang yang diorang beli!

Setiba di LCCT aku terus menghubungi Acid, Geng-geng lain semua dah bertolak balik menaiki bas yang disewa khas ke Klang. Bukan main lama aku tunggu, pukul 12.30 baru si Acid sampai.. Lama giler. Aku siap boleh tidor lagi kat LCCT tu. Aku tiba di rumah tepat jam 1.30 pagi.. Huh penat betul.. nasib baik aku cuti lagi... Sekian la berkahirnya coretan perjalanan ke Pulau Redang.