2008-12-18

Udang oh Udang!!!

"Kolam Udang? Kat Mana? Ada apa?"

Itu adalah antara persoalan-persoalan yang bermain di fikiranku sewaktu menerima arahan dari BOS dua hari lepas. Ish kalau nak diikutkan dah hujung-hujung tahun ni dah malas dah nak keluar pergi meeting ker, site visit ker, kursus ker... rasa nyer nak duduk opis jer. Tapi memandangkan itu dah jadi tanggungjawab aku yang kononnye 'Berkhidmat Untuk Negara" nih, aku akur sahaja, mungkin ada khikmah disebaliknya. Setuju?

Jadi di dalam tergesa-gesa pada petang Isnin hari tuh [aku baru dapat tahu], aku pun sibuklah memikirkan kekdah paling sesuai nak ke sana. First choice nak naik flight je, maklumlah cepat dan senang. Tapi bile difikirkan balik, tempat kolam udang tu bukannye dekat dengan airport. Masalah pulak nanti nak ngambik teksi dan kene hentam berapa puloh ringgat pulak. Dari info yang aku terima, tempat kolam udang tu adalah dalam 40 minit perjalanan dari Alor Setar.!! bayangkan berapa kos yang aku kene dahulukan dengan duit aku di hujung-hujung bulan nih???? Sedangkan dulu aku pernah naik teksi dari bandar Alor Setar ke Airport, pakcik teksi tu charge aku RM 18 Ringgit. Tu kire dekat je tu. Ditambah pulak masa naik teksi tu, pakcik tu memulakan sesi luahan perasaan [sesi standard kalo naik teksi]. Mula la dia mengadu, sekarang ni susah nak cari makan la, anak ramai la, minyak naik harga la, barang naik harga la...macam macam lagi!!! Tambah-tambah kalau dia tahu yang kite ni orang luar. Aku siap tipu-tipu gak pakcik tu aku cakap aku nak pegi jalan umah kawan...[padahal pegi meeting]. Last-last sampai Airport aku terus bagi RM 20, extra RM 2 aku sedekah kat dia.

Akhirnya aku decide untuk naik kereta pejabat saja. Atleast bukan aku yang drive dan ditambah pulak aku tak tahu kat mana tempat kolam udang tu, sekurang-kurang ada gak member di kala sesat nanti. So petang Isnin tu sibuk la aku pegi dapatkan driver semua..dan juga membuking hotel untuk bermalam.

Hari selasa, aku bertolak ke Kedah agak lewat la memandangkan sebelah paginya aku kene pegi Lawatan Tapak pulak kat IWK BTR. Banyak juga la info pasal IWK dapat dikutip. Tapi aku tak stay sampai habis, pukul 1.30 petang aku dah blah balik opis sebab nak prepare pegi kedah pulak. So bertolak ke Kedah jam 4.oo petang. Sembang-punya sembang dengan abang drebar, sakhirnya sampai kat Alor Setar jam 9.00 malam. Memecut jugak la kami hari tu. Satu hal pulak carik hotel tak jumpa, tanya punya tanya akhirnya sampai kat hotel jam 10.00 malam..alhamdulillah....tido sudah...

Esok pepagi pukul 7.00 dah turun breakfast. Kami bertolak awal sebab nak cari tempat kolam udang tu dulu. Memang sesat-sesat la jugak. Nasib baik akak kaunter hotel dah bagi peta siap-siap. Akhirnya dah dekat-dekat 9.30 pagi baru sampai... nun dia jauh kat tengah sawah padi tempat tu. Tersergam indah Bangunan Kompleks Kedah Aquaculture. Nasib baek la meeting tak mula lagi. dato'-Dato' tu semua tak datang lagik... lega...sempat la juga makan udang-udang fresh!!! Yum ..yum...yum,...

Meting habis kul 1.00 pm. Lepas lunch [udang lagik] aku pon terus blah nak balik putrajaya sebab sebelah malam aku ada projek!!!! hahahaha apakah itu?? nanti aku cerita. Aku siap bawak balik udang sekotak! Udang harimau fresh beb!!! Nak masak apa yer... hehehhe.

Sampai Putrajaya petang tu jam 6.00. Aku pun terus begegas balik rumah sebab dah tak sabar nak tunggu malam... heheh.

Itulah kisah ketiadaanku selama dua hari...

Keluasan Kolam Udang saujana mata memandang

No comments:

Post a Comment

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS