2008-12-05

Projek Teater: Puteri Saadong

Assalammualaikum!

Alhamdulillah..Projek teater Siri 1 bahagian pertama untuk bulan Disember telah dilangsaikan. Ada dua lagi menanti..mungkin tiga atau empat masih dalam perancangan. Kalau dapat undangan ler.

Ok let's start the first project: Teater Bangsawan Puteri Saadong.

Semalam bertempat di Dewan Tunku Abdul Rahman, Jalan Ampang, Pusat Pelancongan Malaysia, Kuala Lumpur [MATIC] telah berlangsung persembahan teater untuk hari kedua "Puteri Saadong" anjuran Jabatan Warisan Negara Malaysia. Aku ke sana bersama dua orang lagi rakan sekerja yang bersungguh-sungguh untuk turut serta dalam projek ini. Walaupun agak kelewatan kami tiba di sana dan menghadapi saat-saat genting di dalam pemanduan kereta. akhirnya kami berjaya juga meredah Kuala Lumpur dengan jayanya!!! Yey!!! Yang penting selamat. Pementasan bermula tepat jam 8.30 malam. Tabik pada pengurusan sebab berjaya mengikut jadual!!! [Biasanya kalau gomen punya show mesti delay berminit-minit...]

Sampai-sampai ke MATIC dah pukul 8.35 dan persembahan telah pun bermula. Aku terpegun seketika mendengar alunan merdu suara Seniwati Rohani B mengalunkan gurindam yang sungguh asyik. Serius sedap!!! First time aku dengar gurindam yang disampaikan life sesedap itu...sayang tak sempat nak record sebab time tu tengah kalut cari seat...Ramai jugak penonton..almaklumlah masuk percuma!!!

Ok aku nak start sinopsis teater nih dulu:


Teater ini digarap dengan agak kemas juga sebenarnya walaupun ianya tidak lah seratus-peratus sempurna. Tapi bagi aku set pentas dan kostum yang digunakan amat menepati tema dan jalan cerita teater ini. Barisan pelakon juga rata-ratanya boleh berlakun dengan baik memandangkan kebanyakannya terdiri daripada latar belakang yang hebat. Syabas!!!

Teater Puteri Saadong [TPS] terbahagi kepada beberapa babak yang setiap satunya mempunyai jalan cerita yang lengkap. Enam babak kesemuanya menjadikan TPS cukup sempurna diaplikasikan di atas pentas teater.

Secara ringkas:

Raja Abdullah [Sultan Negeri Kelantan] tinggal bersama isterinya, Puteri Saadong yang jelita serta bonda angkatnya Cik Siti Wan Kembang. Kejelitaanya, telah sampai ke pengetahuan Raja Ligor dan menitahkan agar Puteri Saadong "diambil" jua dengan apa cara sekalipun. Bagi mengelakkan Kelantan diserang, Puteri Saadong dengan rela hati untuk ke Siam dengan harapan agar keselamatan dan kesejahteraan raja dan rakyat Kelantan tidak dibinasakan. Lantas, perpisahan baginda berdua antara Raja Abdullah dan Puteri Saadong diikat dengan perjanjian agar Raja Abdullah tidak berkahwin lagi.

Semasa di Siam, Puteri Saadong sering dihiburkan dan di pujuk rayu oleh Raja Ligor tetapi tidak berjaya. Malahan, Raja Ligor telah menghidap penyakit misteri [kene 'tulah' Puteri Saadong memandangkan darjat Puteri Saadong lebih tinggi]. Hasil tilikan sami Siam, telah menyarankan agar penyakit Raja Ligor diubati dengan basuhan air kaki Puteri Saadong. Setelah penyakitnya sembuh, keadaan ini telah mengubah pandangan Raja Ligor terhadap Puteri Saadong. Akhirnya, puteri Saadong dibebaskan oleh Raja Ligor sebagai tanda penghargaan.

Babak 1:

Raja Abdullah bertanyakan perkhabaran Puteri Saadong, Cik Siti Wan kembang dan Kak Nik Siti. Puteri Saadong dan Cik Siti Wan Kembang merasakan tiada kekurangan dan selesa tinggal di Istana. Manakala Kak Nik Siti pula mohon keluar dari istana untuk pergi berguru. Raja Abdullah bercadang agar mereka pergi bersama -sama menemui guru tersebut.

Babak 2:


Raja Abdullah sedang berada di balai istana sambil dihadap oleh pembesar istana dan pembesar negeri untuk mengetahui perkhabaran setiap isi istana dan negeri. Keadaan seluruh negeri aman dan ekonomi berkembang dengan perdagangan. Walau bagaimanapun, mengikut ramalan bomoh DiRaja merasakan ada bencana bakal menimpa dan dicadangkan agar diadakan upacara memuja pantai dan memuja umur bagi mengelakkan bencana berlaku. Suasana berubah tegang apabila utusan Raja Ligor datang mengadap.

Babak 3:



Raja Abdullah sugul kerana kotanya banyak yang binasa diserang tentera Siam. Puteri Saadong merasakan perlu dirinya ke Siam seperti yang dikehendaki Raja Ligor bagi mengelakkan negeri Kelantan terus dibinasa. Datuk Paduka Raja sependapat dengan Puteri Saadong tetapi telah ditentang oleh Raja Abdullah. Perpisahan Raja Abdullah dan Puteri Saadong diiringi ikatan janji agar Raja Abdullah tetap menunggunya dan tidak berkahwin lagi. lalu Puteri Saadong pergi bersama-sama dengan Kak Nik Siti ke Siam.

Babak 4:


Raja Ligor hendak bertemu dengan Puteri Saadong. Malangnya penyakit yang tumbuh pada anggota Raja Ligor semakin berbau busuk. Oleh yang demikian baginda talah menitahkan sami untuk datang mengadap. Menurut sami, penyakit Raja Ligor hanya sembuh dengan air basuhan kaki Puteri Saadong.

Babak 5:

Puteri Saadong yang bermuram durja sedang dipujuk oleh Kak Nik Siti di istana Raja Ligor. Raja Ligor tetap berusaha dengan nyanyian dan pujuk rayu untuk mendapatkan Puteri Saadong tetapi gagal. Lantas Raja Ligor memohon pertolongan Puteri Saadong untuk mengubati penyakitnya. Setelah sembuh, pandangan Raja Ligor terhadap Puteri Saadong telah berubah dan dianggap bersaudara sebelum dilepaskan.

Babak 6:


Di istana Kelantan, keadaan telah berubah apabila Cik Siti Wan Kembang telah berpindah ke Nilam Puri kerana tidak bersetuju dengan perkahwinan Raja Abdullah. Puteri Saadang dan Kak Nik Siti tiba mengadap Raja Abdullah ketika baginda sedang bergurau senda dengan isteri barunya. Raja Abdullah meragui tentang kesucian Puteri Saadong manakala Puteri Saadong merasakan dikhianati apabila Raja Abdullah memungkiri janji dengan berkahwin lagi sehingga menimbulkan pertelingkahan. Keadaan semakin tegang apabila Raja Abdullah termakan hasutan isteri keduanya. Usaha Kak Nik Siti menjelaskan keadaan sebenarnya tidak berhasil. Akhirnya Raja Abdullah telah ditikam oleh Puteri Saadong sehingga mangkat dengan cucuk sanggulnya dan baginda turut melukakan tangannya sebagai membuktikan kesucian diri...

Barisan Pelakon:

Puteri Saadong [Siti Suraya Suryani]
Raja Abdullah [Mohd. Zuhairi Ibrahim]
Cik Siti Wan Kembang [Zainatul Shuhaida Rahman]
Datuk Paduka Raja [Mubarak Majid]
Kak Nik Siti [Ani Mayuni]Raja Ligor]
Raja Ligor[Mohd. Khairy Rosli]

Yang Tersirat:

Di antara ke enam-enam babak tersebut, aku amat tertarik dengan babak ke-4 dan babak ke-6 kerana terdapat unsur-unsur humor dan tragis yang begitu serasi. Kemunculan dua watak pembantu iaitu Eneng dan Epong [watak pelawak istana Siam] cukup menggamatkan. Begitu juga pelbagai unsur humor yang diselitkan samada secara sengaja atau tidak sengaja secara langsung telah menambah hias jalan cerita.

Setiap babak diselang selikan dengan persembahan gurindam dan nyayian daripada empat orang penyanyi yang hebat. Tidak ketinggalan juga persembahan duet nyanyian pengarah teater ini sendiri,Seniman Rahman B dengan Seniwati Amnah Awang, amat menghiburkan.

Yang paling best apabila Seniwati Amnah Awang menyanyikan lagu Sungai Perak!!![tetiba kan dari citer Kelantan pergi ke Sungai Perak???] Ahh... yang penting lagu tu sedap.


Ni dia lagu Sungai Perak tu...oleh Seniwati Amnah Awang [sebelum babak 3]


Ni lagu yang dinyanyikan oleh Seniwati Rohani B [sebelum babak 4]


Ni lagu Zapin Budi yang dinyanyikan oleh Najwa Nasir [sebelum babak 5]


Ni lagu yang dinyanyikan oleh Seniman Rahman B [Pengarah] dan Seniwati Amnah Awang [sebelum babak 6]

Secara keseluruhannya, TPS berjaya memartabatkan panggung Bagsawan di alaf baru ini. Syabas Jabatan Warisan Negara!

p/s: Persembahan Teater Puteri Saadong berlangsung dari 3 hingga 5 Disember 2008. So malam ni adalah pementasan hari terkahir,..sempat lagi sesiapa yang nak pegi tengok.

PEACE!




8 comments:

  1. ahahahaha tak pueh hatiiiiii larrr tu....
    a la la la la la.... Terpaut hati di Teluk Intan, Kini namamu diabadikan :D

    ReplyDelete
  2. Eleh sudehhh...Lagu Sungai Perakkk konon.... Lagu yang makcik mula-mula tu [Rohani B] nyanyi lagi sedap...

    ReplyDelete
  3. alaaaaa...klu ader kt mesia neh...mesti leh g tgkkk...vhencilah

    ReplyDelete
  4. Encik anap: takpe anap, meh aku tlg tengokkan utk ko!

    12 dis teater Sinbad - Istana Budaya.

    17 dis teater Bangsawan- Dewan Sivik MPSJ.

    ** tiket sudah ada! Yey!

    ReplyDelete
  5. waaa..lama tak gi tgk teater!!!nnt la akan diusahakan!

    ReplyDelete
  6. Gudddd..silalah usahakan freee jer...

    ReplyDelete
  7. hello hi boleh tahu tak detail teater ni? macam tarikh lokasi and etc?

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS