2009-10-13

Projek Teater: Muzikal Gamat ~Kiutnya Gamat tu!!!

Akhirnya setelah menunggu selama 3 bulan, semalam tiba jugak hari Finale pementasan Teater Gamat di Istana Budaya. Tiket dah beli sejak 3 bulan lepas [thanks to Kaki Jalan sebab tolong membelikan tiket guna kad kredit dia memandangkan kad kredit aku dah expired ketika itu harharhar]. So, semalam, dengan pantasnya selepas waktu pejabat, aku bergegas menjemput "deennasour" juga yang sama nak menonton Teater Gamat ni. Naseb baik jalanraya tak jem teruk, alhamdulillah sampai di Istana Budaya agak awal. Sempat lagi kami mencekik kat kedai seberang jalan depan IB tuh..Sedap gak makcik tu masak.

Teater Gamat yang digembar-gemburkan tersangat best tu sememangnya best! Ada kanak-kanak yang comel-comel, ada kostum-kostum yang menarik dan lagu-lagu yang mencuit hati dan sedap didengar [adik-adik yang nyanyi koir tu pun cun-cun belaka...untung aku duduk depan stage boleh ushar-ushar!!!;p]. Pendek kata, penuh warna-warni dan ceria. Sesuai la untuk kanak-kanak menonton. Memang malam tu pon ramai gak kanak-kanak yang datang menyaksikan persembahan terakhir Teater Gamat untuk musim ini.

Apa yang membuatkan aku nak tengok sangat Teater Gamat ni? Sudah pasti untuk berjumpa akak sedara kawan aku punya nenek punya jiran sebelah rumah dia si Ibu Gamat iaitu Amy Mastura! dan Datin Natasha Hudson yang tersangatlah kiut dan jelita. Aduh kenapalah korang kiut sangat.

Lagi satu sebab, aku pernah menonton siri persembahan Teater Kanak-Kanak di IB sebelum ini, antaranya Sinbad pada tahun lepas. Memang berbaloi sebab korang akan kagum dengan kebolehan kanak-kanak itu berlakon secara bersahaja di atas pentas yang sangat besar!!! (tetibe pulak aku feeling macam ada atas pentas tu hahahah).

Teater Gamat mengisahkan sekeluarga gamat yang terdiri daripada Ayah Gamat (Zuhairi Ibrahim), Ibu Gamat (Amy Mastura), Kakak Gamat(Anith OIAM), Abang Gamat (Zulaidil Zainal Abidin), Anak Gamat (Aidil Solehin) dan makcik Gamat (____aku tak tau nama dia) yang hidup di dasar laut dengan pelbagai hidupan yang berwarna-warni. Sehinggalah satu hari anak gamat yang bernama Mat dan kakaknya ditinggalkan kedua ibu bapa mereka sendirian di rumah. Dari sinilah bermulanya pengembaraan Mat dan kakaknya serta apabila mereka keluar bermain di taman karang. Ketika si kakak sebok bercinta dengan teman lelakinya Gam, Mat pula telah bermain dengan kumpulan ikan, ketam, udang, dan pelbagai spesis laut yang lain sehinggalah dia diculik oleh sekumpulan obor-obor. Obor-obor menculik Mat di atas arahan sotong kurita yang sedang menderita kesakitan akibat terkena sisa toksik yang dibuang oleh manusia ke dasar laut. Hanya Ibu Gamat sahaja yang mampu menyembuhkan penyakit sotong kurita.

Sotong Kurita berjanji untuk melepaskan Mat sekiranya Ibu Gamat berjaya menyembuhkan penyakitnya. Namun begitu, sotong kurita telah memungkiri janji dan berlakulah pertempuran di kalangan haiwan laut yang menyokong keluarga gamat dengan sotong kurita.Akhirnya sotong kurita ditangkap dan dihadapkan ke Mahkamah laut. Sotong Kurita dijatuhkan hukuman membersihkan dasar laut dari sampah sarap.

Amacam menarik tak? kehkehkeh kanak-kanak sungguh.

Selain watak keluarga Gamat, watak-watak lain yang menarik perhatian sudah semestinya watak Ikan Buntal (Datin Natasha Hudson) yang bertindak sebagai ketua polis dasar laut! Wah best la pulak si Datin ni jadi ikan buntal kekeke. Paling berkesan adalah adik Aidil melakonkan watak anak gamat. Sungguh sempoi dan bersahaja.

Amy Mastura pulak? Sudah diketahui ramai yang dia memang pandai berlakon. Sepanjang persembahan, ada sahaja lawak-lawak sepontan yang dibuat oleh Amy. Tahniah.

Rata-rata, ramai pengunjung berpuas hati dengan Teater Gamat. Turut kelihatan di barisan penonton adalah Ifa Raziah, Azlee Senario dan cikgu Aris AF7. Si Ifa dan Azlee ni siap bergelek bersama-sama pelakon Gamat sewaktu sesi kuiz dijalankan. hehehe lawak-lawak.!

Secara keseluruhan, Teater Gamat ni memang best. Sudah pasti ia akan kekal sebagai kenangan yang indah untuk setiap pelakonnya. Lepas nih citer apa pulak???

PEACE!

Barisan Pelakon Teater Gamat







Time ni Ifa Raziah dengan Azlee Senario tengah bergelek sakan.


6 comments:

  1. Fikrey=

    Ala caner nak ajak..bile baca status asyik BZ jek. huhuhuh kang mengganggu palak.

    Tiket dah beli 3 bulan lepas la bro...

    ReplyDelete
  2. kagum.
    tak tahu kenapa.. aku tak suka tgk teater.
    mungkinkah aku tiada sifat cintakan kesenian?

    ReplyDelete
  3. Nuke =

    Kagum?? tapi tak minat...hmmm pelik tuh.
    Anyway setiap orang ada minat masing2.
    Aku pon layan teater2 yang rasa mcm best jer. hehehe.

    ReplyDelete
  4. next projek teater.... next projek teater... huhu

    ReplyDelete
  5. Cik Mas =

    Cepat ler, kan banyak show bulan nih??? jd tak???

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS