2011-01-21

Trip To Bali - Part I (Geng Ungu)

Assalamualaikum...

Alhamdulillah balik jugak aku ke pangkal jalan hehee. 4 hari di tanah orang mengajar aku erti berdikari dan menghargai apa yang ada di depan mata. Walau apapun aku nak tulis kat sini! BALI MEMANG BEST (I Love Bali!) tetibe translation lain kan...hahaha.

Aku ke Bali bersama Geng Ungu (KJ, MN, HD, AYU dan SHAZ) secara underground je, tak kecoh-kecoh pon, malah tak ramai yang tahu pemergian aku melainkan keluarga dan rakan-rakan terdekat sahaja (Memang habit aku, kalau pergi travel aku takkan kecoh-kecoh sebab taknak orang kirim macam-macam! Hahaha). Bukan apa, malas nak kecoh-kecoh nanti banyak pulak hal lain yang timbul.

Aku dan Geng Ungu bertolak ke Bali pada hari Jumaat, 14 Januari 2011 dengan menaiki penerbangan Air Asia. Oh ya, ini merupakan eksplorasi pertama bagi tahun 2011. Mudah-mudahan ia menjadi pemangkin kepada eksplorasi-eksplorasi seterusnya.

Hari Jumaat (14 Januari 2011)
:

Pagi-pagi buta aku dah bangun, excited siot nak pegi Bali!!! Sehari sebelom tu aku memang dah tak senang duduk buat kerja kat opis, balik je kerja terus shopping apa yang patut untuk di bawa ke Bali. Aku bertolak dari rumah dalam jam 8.30 pagi menuju ke Stensen Putrajaya Sentral, park kereta kat sana (free jer parking berbumbung tu time tu) dan naik ERL ke KLIA (masa ni aku tatau boleh beli tiket Bas ke LCCT dari Putrajaya Sentral, kes tak habis study hehehe). Dari KLIA aku menaiki bas ke LCCT dengan tambang RM 2.50 mengambil masa 15 minit saja! Bila dah sampai LCCT barulah aku berjumpa dengan team member yang lain! Semua sekali enam orang! Masing-masing dah excited terlebih, hati semua dah sampai ke Bali, jasad je masih di LCCT.

Penerbangan dari LCCT ke Ngurah Rai International Airport, Denpasar Bali mengambil masa 3 jam. Kami berlepas dari LCCT pada jam 11.50 pagi dan tiba di Bali pada jam 2.45 petang. Dalam kapalterbang, bosan giler! tido, bangun, sembang, buat hal sendiri dan termenung. Aku macam biasa akan layan jiwa, pikir apa yang aku nak buat kat Bali, macamana rupa Bali tu, best ke tak dan macam-macam lagi...maklumlah first time aku akan menjejakkan kaki ke bumi Indonesia.

Bila dah sampai Bali, apa lagi, masing-masing keluarkan senjata la! Tembak apa yang patut. Proses di Imigresen sangat lama memandangkan sangat ramai orang yang datang ke Bali. Tambahan pula kami memang santai habis, siap berhenti setiap penjuru nak menembak...padahal mana boleh amek gambo dalam airport, tapi kami belasah aje. Hampir satu jam kami beratur depan kaunter imigresen tu. Alhamdulillah semua lepas. Sebelum tu jangan lupa isi borang imigresen yang boleh didapati di atas kapal terbang mahupun di lapangan terbang. Memandangkan terlalu lama kami beratur kat depan kaunter imigresen, siap beg bagasi kami diletakkan di tempat Lost and Found lagi sebab lama sangat tak datang ambik. Nasib baik tak hilang!!! Serius aku tak terpikir langsung pasal perkara ni, nasib baik luggage aku bawak naik atas flight, kalaulah hilang, nanges tak berlagu la gamaknya. Di airport, dah ada sorang pakcik menanti kami. Sebenarnya sementara beratur di kaunter imigesen tu, kami dah kontek tourguide yang akan entertain kami sepanjang berada di Bali, iaitu Pak Yanto, tapi memandangkan terdapat sedikit clash dengan jadual orang lain, Pak Yanto terpaksa menyuruh abangnya Pak Nur datang menjemput kami di airport dan entertain kami untuk hari itu.

Pak Nur sangat peramah. Banyak jugak pasal budaya dan sejarah Bali yang dia kongsi dengan kami. Setelah memuatkan barang dalam kereta, kami terus dibawa ke lokasi pertama (malas nak check - in dulu sebab dah petang, kami nak kejar masa ) kami ke  ULUWATU! Ya, Uluwatu merupakan satu tempat yang sangat popular di Bali.

ULUWATU, Bali:

Perjalanan dari airport ke Uluwatu mengambil masa satu jam. Uluwatu merupakan satu kawasan temple yang terletak di atas tebing di tepi laut. Pemandangan, subhanallah!!!! sangat menakjubkan! aku memang sangat terkesima dengan keadaan kat situ. Tapi satu yang aku tak berapa bekenan, monyet-monyet banyak berkeliaran di situ, dan siapa yang memakai cermin mata dan barang-barang perhiasan yang menarik perhatian dinasihatkan untuk menyimpannya. Kalau tak, monyet-monyet tu dengan selambanya akan merampas. Untuk  pertukaran barter kita kena bagi buah-buahan kat monyet tu supaya barang kita dipulangkan. Ada lah 2-3 kejadian yang aku dapat tengok di Uluwatu. Apa lagi, kami pon memang tak renti-renti menembak.

Di Uluwatu juga terkenal dengan sebuah tarian pemujaan matahari yang dinamakan Tarian Kechak (Kechak Dance). Kami tak pergi tengok pon sebab nak masuk kena bayar IDR 75 000 dan terlalu ramai sangat orang. Jadi kami hanya lepak-lepak di tepi tebing sambil memehatikan sunset. Rasa menyesal jugak sebab tak tengok tarian Kechak tu, tapi apakan daya, ramai yang taknak masuk so aku pon ikot aje lah. Tapi kalau korang berpeluang ke Bali lagi, pergilah tengok Kechak Dance tu, ramai yang cakap menarik dan ia merupakan tarikan utama pelancong ke Uluwatu!

JINBARAN, Bali:

Lebih kurang 2 jam kami kat Uluwatu, kemudian kami dibawa untuk makan malam di Jinbaran, satu kawasan restoran makanan laut di sepanjang pantai. Fuh memang heaven giler keadaan kat situ, sepanjang pantai penuh dengan kedai seafood! Sambil makan kami dihiburkan dengan muzik dan tarian Bali. Makanan kat Jinbaran ni agak mahal!!!! Untuk pelancong bajet macam kami ni agak cekik darah juga la. Kami dicharge IDR 723 000 untuk malam tu! Mak aiii mahal siot walaupon lauk pauknya tak seberapa. Ok lesson pertama, jangan makan tepi pantai, kosnya sangat mahal.

Tapi apa yang menarik di Jinbaran ni, angin pantainya sangat kuat menderu-deru. Korang akan rasa sangat relaks dan korang juga dijamu mata dengan tarian seakan-akan Tarian Kechak oleh penari di atas pentas di hadapan kedai makan tu. Paling menarik bila ada beberapa penari cilik yang menari bersama-sama. Sangat comel!


KAMPUNG BALI, Kuta- Bali:

Kampung Bali ni merupakan sebuah Shopping Market yang menjual cenderamata hasil kraf Bali. Memang barang-barang kat sini sangat murah. Barang serendah 70 sen pon ada!!! Time ni memang aku dah nekad shopping sakan la, aku beli macam-macam jugak cenderamata untuk orang-orang yang tahu aku pergi Bali hehehe.(Konsep aku, kalau jumpa ambik aje, sebab mungkin ko dah tak akan jumpa lagi benda tu lepas ni) Tapi berpada-pada jugak la sebab banyak lagi tempat yang kami akan pergi dan chance nak jumpa banyak barang lagi amat tinggi. So pandai-pandailah merancang.

Satu yang pelik au perasan kat sini, ada ukiran-ukiran berbentuk kemaluan lelaki pelbagai saiz dijual! Hahaha untuk apakah benda itu? Kalau tak silap aku itu salah satu simbul kepada dewa dewi mereka? Haih entahlah! Paling besar setinggi 3 meter terletak betul-betul di depan pintu masuk Kampung Bali tu. Kalau tak percaya, bila korang pergi sana nanti tengokla!.

Habis shopping di Kampung Bali, barulah kami semua Check-in ke hotel, iaitu Hotel Surgawi Inn yang terletak di tengah-tengah Bandar Kuta. Hotel sangat selesa dan murah!  Siap ada swimming pool pulak tu. Lepas check-in, Pak Nur pulang meninggalkan kami, tapi aktiviti kami diteruskan dengan merayau-rayau sekitar Bandar Kuta. Kami berjalan kaki dari hotel menyelusuri jalan-jalan di sekitar bandar Kuta. Tapi yang dekat-dekat aje la, tak mampu nak jalan sampai ke pantai tengah-tengah malam tu. DI sepanjang jalan terdapat banyak pub, spa dan restoran dan ramai pengunjung yang terdiri daripada mat-mat dan minah-minah Salleh. Menurut Pak Nur, malam di Kuta hidup sekitar jam 1-4 pagi. Lewat malam baru kami pulang.

Kami sempat juga singgah di kedai 24 jam (lebih kurang macam 7-eleven la) untuk beli sedikit bekalan seperti roti dan air minuman untuk dibawa balik ke hotel. Kesimpulannya hari pertama dah membayangkan keindahan Bali. Tak sabar nak tunggu hari ke dua yang pastinya lagi best!!!

Tunggu next episode....

PEACE!


Ahli Geng Ungu ..hehehe mana aku????? ;(

Bersiap sedia untuk ke Uluwatu!

Antara ribuan patung dewa yang terdapat di sekitar bandar Kuta
Uluwatu Tample, Bali. Di hadapan pintu masuk. Kain yang dililitkan di pinggang adalah simbol bagi mengawal nafsu katanya.
SubhanAllah...cantik kan!



Kat hujung sana tu ialah tempat Kechak Dance berlangsung.



Jinbaran, Seafood paradise






Menulis untuk:






4 comments:

  1. kan dah kata..ke Bali..hahahaa

    ehem..sovenir xde..key chain ke..fridge magnet pun ok.. hahahah :P

    ReplyDelete
  2. Hanie:

    Ya betol!!! I was in Bali last week!

    ReplyDelete
  3. masMZ:

    Eh tersilap taip plak hahahaha

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS