2011-01-31

Pakcik Ke Sabah Part II


Assalamualaikum!!!

Bersambung lagi kisah aku ke Sabah buat pertama kalinya dalam hidup. Heheh (officially la). Yang tak officialnya pernah transit kat KK Airport selama sejam dok dalam airport tanpa dapat melihat ke luar masa balik dari Korea Selatan, 2 tahun lepas.

Ok, hari kedua di KK aku memulakan hari dengan cukup awal. Jam 4.30 pagi dah bangun dan bersiap-siap untuk kejar flight ke Lahad Datu yang akan berlepas jam 7.00 pagi. Agak mengantuk juga la sebab aku tidur lambat semalam update blog hahaha. Tapi gigih jugak la bangun pepagi buta tu demi mencari sesuap nasi.

Sampai di airport, bos belanja makan Mc Donalds ! Yeayyyy terisi jugak perut yang kelaparan sebab semalam makan megi je angkara kepenatan berjalan-jalan dan malas keluar di waktu malam. Rasakan!

Kami berlepas ke Lahad Datu pada jam 7.00 pagi dengan menaiki kapal terbang Mas Wings! Wow ni jugak satu rekod baru dalam sejarah penerbangan aku. Tak pernah aku naik kapal terbang kecik cam dalam citer Awan Dania kat Astro Ria tuh hehehe (kantoi tengok Awan Dania!). Kapal terbang Mas Wings ni baru-baru belaka dan pramugari dan pramugaranya pon santek-santek belaka! Hahahhaa.

Mula-mula bila naik Mas Wing ni aku rasa cuak juga sebab bila dia goyang sikit je pon dah terasa, siap pening-pening gak sikit tapi lama-kelamaan ok. Pemandangan yang best pon boleh dilihat di kaca cermin sisi kapal terbang! Wow superb scenery!!! Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Lahad Datu mengambil masa 55 minit sahaja. Sempat la minum segelas air oren dan muffin cake. Ngeeee~

Di lapangan terbang Lahad Datu, dah ada yang menanti kami! Rombongan Cek Kiah la jugak ramainya. Takper yang penting kerja jalan!. Kami singgah breakfast di sebuah restoran yang agak unik di Lahad Datu ni, namanya Restoran Nur Hidayah Badri...Di dinding kedai tergantung gambar-gambar para wali dan Agung-agung di Malaysia. Hmmm sorry la aku tak sempat nak tembak gambar-gambar tu sebab sebok melayan Cek Kiah-Cek Kiah sekaliannya. Pagi tu jugak first time merasa Nasi Kuning!!!! Sekali imbas nampak macam pulut kuning jer, tapi itulah nasi yang bewarna kuning. Kata tuan empunya restoran itu adalah masakan tradisi orang Lahad Datu! Haishhh tak ambik gambo jugak, sebok nak menyuapkan Cek Kiah-Cek Kiah makan...huhuhuhu...Sebenarnya rasa nasik kuning tu ada lebih kurang macam pulut kuning jer.. tak terdaya nak nelannya.

Lepas bersarapan barulah aktiviti meredah ladang dan hutan dijalankan. Agak jauh juga lokasi yang kami tuju dalam 16 km hehehhe. Tapi ya Ampunnnn sangat mencabar keadaan mukabuminya. Boleh dikatakan sape mengandung boleh keguguran lah! Haishhhh itulah cabaran bekerja macam aku hehehe.

Lama jugak di dalam hutan tu, intai-intai jugak kalau-kalau ternampak Orang Utan ke atau Badak Sumbu ker..hmmm tapi hampa, yang ada anjing berkeliaran banyak ler...Ceit!

Lepas selesai tugas di dalam hutan, kami terus menuju ke lapangan terbang semula. Sebetulnya penerbangan balik ke KK adalah pada jam 5.20 petang...tapi pihak Cek Kiah telah berjaya meminda waktu ke masa yang lebih awal iaitu jam 2.40 petang. Dengan serta merta hujan ribut petir kilat sabung menyabung petang tu!!! haishhh flight cancel pulak!!! Adoi....kami semua dah cuak dah, takut takda langsung flight ke KK petang tu dan terpaksa tidur semalam di Lahad Datu dengan keadaan sehelai sepinggang. Alhamdulillah, dengan pengurusan Cek Kiah yang effisyen (cewahhhh puji la sikit) dapat juga kami naik flight pukul 5.30 petang. Ada jugak sebahagian ahli rombongan Cek Kiah yang tak dapat naik flight dari Lahad Datu dan terpaksa menaiki teksi ke Tawau dengan masa perjalanan 2 jam sebelum menaiki flight dari Tawau pada sebelah malamnya. Kesian diorang.

Sampai di KK pon dah malam, apa lagi walaupon badan penat tapi gigih jugak pegi jalan-jalan kat Pasar Tamu!!! Memang superb la Pasar Tamu tu sebab banyak giler kristal dan mutiara dijual kat situ. Harga pon murah-murah pulak tu!!! Mode KAYAP sungguh! Dah penat meronda-ronda menghabeskan duit kat Pasar Tamu, barulah aku balik semula ke hotel dan tidur.

Flight balik ke KL keesokan harinya adalah pada jam 12.15 tengahari. Sebelah pagi tu sempat lagi aku dan rombongan Cek Kiah melawat kawasan di Lok Kawi. Dari Lok Kawi terus ke KK Airport untuk terbang pulang ke sarang.

Itulah kisah lawatan singkat aku ke Sabah! Walaupon tak bersama kawan-kawan yang kita suka tapi ianya sangat mengujakan. Next time kalau terpegi lagi ke Sabah, aku dah ada sedikit gambaran tentang tempat-tempat yang wajib dilawati!!! Ok jom buat rombongan Mak Limah pegi Sabah pulak!!!

PEACE!!!

Bandaraya Kota Kinabalu dari udara.
Kat hujung tu nampak Gunung Kinabalu..tapi dilindungi awan la pulak!
Awan yang sungguh damai...
Lahad Datu
Mas Wings...Fokker airplane.
Restoran Nur Hidayah di lahad Datu
Ni la rupanya Nasi Kuning ....(sumber dari google
Pasar Tamu di Kota Kinabalu
Banyak giler kristal dan mutiara dijual di sini.
 
Sayur-sayuran pon ada.



9 comments:

  1. welcome to sabah..
    best tak kat sabah? hik3

    btw, time aku blajar kat ganu dulu.. ada jg kwn2 yg fikir org2 sabah still tinggal atas pokok (WTH) haha..org sbh x la seteruk itu..^^ rasa nak ajak jer mrk dtg sabah and tgk sendiri keadaan sabah..tapi alasan mrk tambang flight mahal la, takut naik flight la..ha3

    pastu penghubung utama ialah sampan, bot, and whatever..padahal, kereta lebih byk drp motor..

    ReplyDelete
  2. mana gambo rombongan cik kiah itu?

    ReplyDelete
  3. Mr. K Boy:-

    haluuu welcom to the blog! Yeyeyyyy Sabah memang best especially bab bab orangnya yang mesra!

    Memang dulu2 ramai og bertanggapan macam tu, tapi skg dengan adanya air Asia ..everybody can fly right???? boleh tengok dengan mata kepala mereka sendiri!

    Sabah memang best!

    ReplyDelete
  4. Anash

    Gambo rombongan cek kiah kene la sensrored takut mengganggu sensitiviti kerja hahaha. Maklumlah keje-keje meluluskan projek ni payah..banyak asam garamnya.

    ReplyDelete
  5. sakan betul pakcik meronggeng yeee.. hahaha..

    lawa la scenery dr kapal terbang tu...

    ReplyDelete
  6. Hanie

    Kerja sambil meronggeng namanya hahaha. Yup kalo tengok dari tingkap kapalterbang tu memang santek pemandangannya!

    ReplyDelete
  7. bestnya...bilalah iva nak kesana eh...tunggu kanda free lah gamaknya...syiookknya tengok awan tuh...damai je..

    ReplyDelete
  8. Dinda Iva:

    Takpe, ada rezeki nanti pi la sana..melawat orang2 sabah pulak. :P

    ReplyDelete
  9. Lain kali p ranau n kundasang pula baru lengkap perjlnan ke sabah ..salam kenal Tuan Rumah...

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS