2012-01-05

Projek Star Cruise - Libra: Riang Ria Part 3

Assalamualaikum!!!

Sambungan dari SINI.

Maka tibalah masa yang ditunggu-tunggu, terkinja-kinja kami sebelum masuk ke perut kapal. Gigih melakukan aksi pelbagai rupa demi kelihatan cantik di dalam kemera. Hakikatnya, kami hanya manusia marhein yang tak dapek nak ditacap secantik Julia Robet mahupun Devid Bekam. Ok enaf, kembali ke alam nyata.


Lepas saje ditangkap gambar-gambar kami dengan niat nak menjualnya dengan harga RM 50 sekeping, kami pun berlalu pasrah menyelusuri laluan ke perut kapal. Di pintu kapal sekali lagi kena tunjuk kad pengenalan dan juga access card yang telah dimiliki di kaunter check in sebentar tadi. Dalam melangkah ke perut kapal, aku tengok ramai bebeno manusia yang bawak air mineral, kadang tu sampai berbotol-botol, takde jual air ke kat dalam kapal tu? Kan ada buffet dinner dan breakfast? *persoalan itu bermain-main difikiran.

Check-in counter yang ke 2
Tu dia Kak Coco dengan beg sandangnya..sudah tidak ada beg troli lagi!

Di depan pintu perut kapal, kami diminta untuk meninggalkan kad pengenalan kami di kaunter. Kami hanya dibenarkan mengambil access card sahaja dan kad itu yang akan digunakan untuk membuka pintu, nak beli barang dan sebagianya (all in)...tapi kalu nak beli barang pakai cash pon boleh. Maka bermulalah pencarian cabin di Level 3. Check-in counter tadi berada di Level 4, jadi tak berapa susah nak cari la, just follow the instructions (macam dalam hotel jugak ada nombor-nombor bilik dilekatkan di dinding). Akhirnya sampailah kami di muka pintu cabin, tak sabo pulak nak tengok macamana keadaan cabin tu kan? Ok sila rujuk gambar. Cabin mempunyai dua katil yang bagi aku cukup selesa, yang penting cabin tu ada tingkap menghadap laut!!! (Seaview) Memang cantik (walaupun sekadar melihat laut Selat Melaka). 

 Check-in counter yang ke 3. Alamak sorry Kak Coco, gambarmu di mana-mana.
Antara deco yang ada di main lobby.
Keadaan di ruang legar depan cabin.
Keadaan dalam cabin with 2 beds.
 
Yang paling penting, walaupun kapal berhenti ke, bergerak ke memang tak terasa sangat goyangan nya, so aku yakin takkan mengalami kemabukan laut hehehe. Cabin ini juga dilengkapi dengan sebuah bilik air yang lengkap, agak sempit sedikit tapi selesa, maklumlah dalam kapal, what do you aspect kan? Lebih kurang toilet kapal terbang je, cuma besar sikit dari itu. Jom tengok bagaimanakah keadaan toilet tersebut...(dah rasa macam rancangan JJCT pulak... Jalan-Jalan Cari Tandas).

Inilah rupernya tandas di dalam cabin.

Ok keadaan cabin memang sangat puas hati disertakan juga dengan almari pakaian, televisyen, talifon dan meja solek. So memang sebuah cabin yang lengkap. Sape rasa nak try, boleh la ambik mana-mana pakej yang disediakan oleh penganjur.

OK biar aku jelasin di sini...pakej yang kami ambil merupakan pakej 2 standing pax dan 1 cabin with 2 bed. Standing Pax bermaksud, penumpang boleh menaiki kapal dan menikmati makanan buffet dinner dan breakfast yang disediakan tetapi tiada tempat tidur. Jangan khuatir, walaupun tidak mempunyai cabin untuk tidur, terdapat banyak kerusi yang selesa untuk kita berehat dan tidur. Ala-ala merempat jugak sebenarnya tapi merempat dalam keadaan selesa....(erkk ada camtu eh?). Kalau rasa taknak tidur di tepi-tepi deck, penumpang juga boleh tidur dalam bilik teater Stardust Lounge yang gile-gile punya selesa dengan deretan sofa yang empuk sambil menonton tayangan filem kekdahnya.

Itu untuk Standing Pax, untuk cabin with bed pulak  apa lagi, ko tido je la dalam cabin tu buat macam rumah sendiri. Itu je bezanya. Jadi Kak Koko dan MasMZ ambik cabin dan aku dan John ambil standing pax package...Kami hanya menumpang mandi je la kat dalam cabin tu, lagipon malam new year kan..sape nak tido! Hahaha.

Selepas selesai menyimpan bagasi di dalam cabin, kami segera keluar berlegar-legar di sekitar kapal. Masa tu buffet dinner dah bermula, jadi kami naik ke Level 9 di mana terletaknya open area, kolam renang dan buffet dinner disediakan di sana. Memang mewah gile makanan kat situ, macam-macam ada...cuma aku je tak berapa nak makan sangat sebab masih kenyang makan mee goreng sotong mamak dan air coconut shake kat Padang Kota Lama tadi.

Keadaan di open deck Level 9 dan 10
Antara makanan yang dihidangkan.
Puding roti! Sedap giler!

Sambil makan, sambil cuci mata jugak. Memang ramai penumpang kali ni. Angin pulak sepoi-sepoi bahasa. Lepas tu boleh jugak ambik gambar sunset. Masa ni kapal belum berlayar lagi. Pelayaran kami akan bermula sekitar jam 9.00 malam. Destinasinya??? Tak tahu ke mana, cuma belayar di tengah lautan dan akan kembali semula ke Pelabuhan Weld pada pagi esoknya. Hehehe cukuplah untuk orang yang nak merasa naik kapal besar macam kami. 

Di atas kapal, kami berjumpa dengan dua orang lagi kawan John...aku lupa pulak nama diorang, tapi diorang memang macam Fazura dan Maya Karin lah (Filem Pisau Cukur) , memang sempoi habis dan humble. Time makan tu kami duduk semeja bulat. Banyak gile makanan sampai aku cari air minum free memang tak jumpa. Aku tak tahu samada boleh masuk ke dalam restoran untuk ambil air atau tak, tapi aku ada nampak beberapa orang anak cina yang bawak gelas berisi air, itupon time aku dah tak lalu nak makan. Maka terpaksalah kami order sejug air Ais Lemon Tea yang berharga RM 28.00++ termasuk tax. Gile mahal! Maka barulah aku tau kenapa ramai yang bawak air botol mineral masa nak check in tadi! OK noted, lain kali sesape nak naik kapal sila bawak bekalan air sendiri.

Lepas dah puas makan, kami sambung lepak-lepak di atas deck terbuka sambil menyaksikan keindahan panorama senja. Alhamdulillah tak hujan hari tu, cuaca pon baik dan redup. Kami lepak di atas deck sampai jam 8.00 malam kot, aku tak ingat. Lepas tu balik ke cabin untuk menunaikan kewajipan sebelum keluar semula menjelajah isi perut kapal.



Semua sekali dalam kapal tu ada 10 Level. macam-macam kemudahan ada disediakan termasuklah gymnasium, pusat karaoke, panggung wayang (Stardust lounge), pusat urutan badan dan macam-macam lagi lah. Kami hanya lalu lalang aje sebab macam tak seswai pulak nak berurut dan bersokan time-time macam tu. 

Pada jam 10.00 malam (kalau tak silap aku) ada persembahan sekumpulan penari (ala-ala teater muzikal) di Stardust Lounge tu. Kami pon pergilah meghiburkan diri, temanya sempena krismas dan tahun baru gitu. Jadi setiap orang dihadiahkan sebuah topi kon, wistle, alat peniup yang berbunyi bingit (aku tatau nak panggil apa), dan beberapa lagi barang untuk berparty! Hahaha meriah sangat la kononnya. Layan je.

Keadaan di sebelah malam.
Keadaan dalam Stardust Lounge

Show habis lebih kurang jam 11.30 malam, jadi semua pengunjung dijemput naik ke atas open deck untuk acara count down. Memang ramai giler manusia kat atas tu, dan suasana pon agak bising dengan lagu-lagu dari live band. Memang suasana party la. Kami takde la nak join diorang tu semua terkinja-kinja sambil minum bagai, kami hanya lepak di deck atas sambil tengok bulan hikhikhik. Angin pulak memang kuat gile malam tu, sejuk je.  Oh ya, jangan lupa bawak gebor (selimut) atau baju sejuk ya, sebab atas kapal tu memang sejuk giler, terutamanya kepada yang ambil standing pax.

Tepat jam 12.00 malam, maka masing-masing pon bersorank riang la. Mana yang mabuk tu memang mabuk la, mana yang nak terkinja-kinja memang diorang terkinja-kinja la, ada jugak yang hanya menjadi pemerhati, termasuklah kami. Sambil-sambil tu menganyam la bile tengok ramai tua kutuk tak sedar diri mabuk terkinja-kinja di situ hahahaha. Dari jauh jugak dapat dilihat tembakan bunga api di Padang Kota Lama...tapi nampak ciput je.

Setengah jam sebelum tahun baru 2012
Jam 12.00 malam 2012.
Bunga api di tanah besar.

Lama jugak kami lepak atas open deck tu sebelum turun semula ke Stardust untuk tengok movie bertajuk Super 8! Best weh citer tu walaupon aku rasa aku tengok setengah jam je..sebab tetibe dah subuh hahahaha! (pepaham la maksudnya itu yer). Sejuk giler malam tu.... 


Ok nanti aku sambung kisah sebelah pagi pulak.... 

Psstt 1: Jangan lupa bawak air minum sendiri sebab kat atas tu diorang jual air minum mahal nak mampos. Kalo korang mampu, beli la.

Psstt 2: Jangan lupa bawak gebor / baju sejuk sebab kat atas tu memang teramatlah sejuk nya. Kalau kulit korang tebal , setebal kulit kerbau tak payah bawak pon takpe.

Psstt 3: Bagi yang ambil standing pax, try la tidor dalam panggung wayang tu, sumpah selesa! Kalau teringin nak tido atas open deck pon boleh sebab banyak giler kerusi disediakan. Tapi kompom la berembun dan sejuk.

Psstt 4: Untuk kisah versi John, Kak Coco dan MasMZ sila tekan sini , kalau diorang dah update yer.

WASSALAM.

32 comments:

  1. aku nampak makanan!!! kek! udang!! sume sedappp~

    oh skrg baru aku paham yg kapal ni pusing2..aku ingtkan dok kat situ jek...terasa tak kapal ni bergerak?

    mananye gambar maya karin & fazura pelbagai? takkan sorok kottt!! hahaha

    ReplyDelete
  2. aku nak balik umahhh update blogg!!! arghhh...keje bykkkk!!! sedih~

    teringat pulak aku cite super 8 tuh. rse tak puas tgk sbb nk tau ending cmne. tp apekan daya mata ngntokk giler babas! huhuhu......

    ReplyDelete
  3. puding roti sedappppppp!!!!!!!!

    taktik nak hilang haus, makan tembikai selang2 dengan makan! Hahahaha

    ReplyDelete
  4. Fatt:-

    Memang mabeles okay makanan dia...cuma nak dengan taknak je.. hahahahaaa. Kapal yg kami naik ni main pusing2 situ je, kalo ko nak yg pegi Phuket punya pon ada, Jepon pon ada waima ke singapura juga bisa!.

    Gambar maya karin ngan Fazura next je lah..hehehhee

    ReplyDelete
  5. John:-

    Ko bertabahlah John..aku yakin ko boleh buat John. hahaha

    Tu la, aku pon rasa macam nak tengok balik Super 8 tu.

    ReplyDelete
  6. erkk buffet takde sekali ngan ayor ker???? :o mmg tercekik la gamak nya ye... gurlpp

    ReplyDelete
  7. japppp
    ape motip ko suh klik kt link dorg kalu dorg dh update??? hahahahhaha siut tul!!

    gile la air mahal, kalu aku kena bwk bergelen air sbb aku cpt haus & kuat minum (minum air kosong ye hehe), patu mmg xbleh nk standing pax sbb aku takut terlalu sejuk tido kt lounge tu.. (takut la terkencing mana tau choii!! hahahhaa)

    patu mmg xbleh la nk pg pada hari2 cuti ade smbutan sbb mlm nu year tuh belum ape2 aku dh krohhkrohh xingt pong psl fireworks..

    andd... kalu papi nih sure bwk gym punye outfit.. sementelaah kalu kitorg g holiday (aku sebut holiday yee bukan travelll) mmg kompom la papi bwk gym gear.. praktikkan tu tolak tepi yg penting bwk.. and kalu aku.. dh ber massaaagee dh tuuu kihkihkih

    tp mmg bese org naik kapal nih selain bercuti gaya anak jutawan memilih jalan susah, mmg nk ke international water lah nk judi & mabuk.. tapi kalu aku, kapal xgerak pon dh cukup bahagia sgt dah.. dpt naik kapal beso sapa tak suka!

    err takde ke aksi2 persempahan drag queen ke ape? err ape aku nih? hahahhahaha

    ReplyDelete
  8. aku tengah relatekan ko selaku jack dawson yg takde tempat tido, masmz selaku rose sebab dia ada cabin :D ada drama tak???

    ReplyDelete
  9. Ako:-

    Ye gitule...tapi kami idakle tercekik sebab dah beli ayor se jag.

    ReplyDelete
  10. Ely:-

    Ala saje je nak suh orang baca dari diff point of view kekdahnya hahahaha.

    Memang mahal weh air atas tuh! Gigil2 nak minum terpaksa catu2 ayor. hahaha tapi dalam tu memang sejuk hazab weh...kalo ko jenis suka kencing merata kompom takleh tidur malam tu.

    Ala aku pon kekadang tido awal jugak, kalo takde org ngajak berjimba.

    Haahha gigih bawak gym outft bagai!!!! Aku dapat bayangkan.

    Kannnnn, gaya ala2 anak jutawan memilih jalan susah kekdahnya. Tapi ni je la aku rasa last aku nak naik, sebab bukan best sangat pon, sekadar nak merasa je.

    Drag queen????? Astagfirullah...* sambil pekup telinga..mata bukak luas-luas hahaha.

    ReplyDelete
  11. Biqque:-

    Aku??/ Jack Dawson??? ehemmmmm *blushing.

    ReplyDelete
  12. weh serius ke takde juai air? tapi air laut kan banyak!?? hahahah (gurauan nk kena lesing). Aku tak teringat plak situasi aku dulu cam mana pasal air minum nih..emm apa pun pas ni aku kalau nak naik Libra nih, aku akan bawak bergelen2 air hahaha..

    John takde buat tarian vogeh2 ke masa celebrate nu year tu?

    ReplyDelete
  13. ayer laut manyak ler incik! aku tak kesah, korang kene repeat sejibij jibij but kali ni i am in. giler kuasa sumpah! hgaaggaga

    ReplyDelete
  14. @_@ wowwwwwww.. mabeles! osem! *telan air liur*

    ReplyDelete
  15. tengok deck, tempat makan..adoi ade feel titanic la plak.

    aku memang tak penah laie naik star cruise nie sebab takot, aku ada masalah seasick yang agak kritical..telan la berapa banyak pil tahan muntah pon..sumer kuar balik!

    ReplyDelete
  16. satu bende aku xtpk nk naik kapal nih.. ialah.. mabuk laut.. hahahha.. sumpah xtpk okeh psl mkn ubat sume tuh... aku ingt nk sonookkk aje.. hahaha sonok ape ntahh..

    ReplyDelete
  17. weehhh best..
    ni rase nak gi naik lagi sekali nih...

    =..=

    ReplyDelete
  18. Janggel,
    lagi sekali muka akak bersepah...
    mmm...
    menambahkan tahap kejelesan kawan akak baca blog ini....
    ade akak kesah?
    takkkk....
    hahaha...
    keep on blogging Janggel..
    salam ziarah (tetiba?)

    ReplyDelete
  19. BlueEwoke:-

    Ada jual air tapi mahal giler. Maksud aku takde air tu masa yang freeflow buffet dinner tu, memang tercekik la kalo ko tak beli air. hahahaha.

    John siap buat show boria lagi tau! Hahaha *tetibe*

    ReplyDelete
  20. Lily:-

    Hahaha ripit???? Alamak kene pi Phuket la cenggitu, tapi sure bosan giler kalo dok sampai 3 hari atas kapal tu..Pergerakan terbatas,aktiviti apatah lagi, alih alih ko tengok aku aku tengok ko pastu gelak..macam org tak betol hehehe.

    ReplyDelete
  21. Ainul :-

    Erk?? sampai gitu ke kagumnya? hehehhee.

    ReplyDelete
  22. MasZUber:-

    Kannnnn TITANIC sangat, kalo sume pakai costume era 20-an camtu kan bertambah2 feel kan...baju ropol2...kain kembang2 hahahaha.

    Ye saya pon ada motion sickness juga di atas kapal yer..tapi alhamdulillah tak berlaku.

    ReplyDelete
  23. Ely Hasrul:-

    Ye aku pon pikir cenggitu jugak pasal mabuk laut ni, kalo kapal kecik2 memang aku takkan naik la wehhhh... *demand tak aku? nak naik kapal2 mewah je kekdahnya hahahhahaaa

    ReplyDelete
  24. Anna:-

    Sila, sila aturkan percutian ala2 mewah anda hehehe.

    ReplyDelete
  25. Kak Anash:-

    Ala kak...kan galmer Datin RoFeah nih hahahahaha...gambo tu je yang saya ada....nak harap gambo saya? hmmmm tak sior nak menengoknya.... *sambil pekup muka*

    Haippp salam ziarah jugak? ok saya nak tag line baru...Salam Taj Mahal.

    ReplyDelete
  26. kejis ada buffet xde air.. haha
    so kalo bawak air mineral, bole minum air Coke-song je la time atas sane~ ke nak bawak air tin segala..? haha bole berniaga ni kt atas tuh, lepas cover duit ticket.. haha

    ReplyDelete
  27. wah,mahal giler air , air kat Jepun lagi murah :-) ,dari dulu teringin nak nak ni, tapi sampai ke sudah tak naik 2 ..

    ReplyDelete
  28. Shahrule:-

    Hahaha memang kejis kan...Hmmm best gak idea ko tu kan...nape tak terpikir pulak ...haish...kalo lenkali tersesat naik mende alah ni boleh la try bukak gerai hahahaha.

    ReplyDelete
  29. Wa:-

    InsyaAllah nanti dapat la merasa tu.

    ReplyDelete
  30. hai. saya nak tanya kat mana boleh beli tiket standing pax eh? sbb kat online booking xde.. anyways gambar2 tu cantik. seronok.

    ReplyDelete
  31. Ofdadzlan;

    Masa tu kami beli guna online. X tau pulak dah x ada. Cuba kol diorang tanya.

    ReplyDelete

Thanks for Coming...Please leave your comment here.
Introduce yourself first or else aku tak layan. Thanks!

POPULAR POSTS